Pracownicy coraz częściej oczekują dofinansowania do posiłków
Wzrost dynamiki rozwoju branży produkcyjnej i wysoka inflacja, wpływająca na ceny podstawowych produktów żywieniowych sprawiają, że osoby wykonujące pracę fizyczną w fabrykach, sklepach wielkopowierzchniowych, magazynach i na budowach, coraz częściej wymagają od pracodawcy zaspokajania podstawowych potrzeb, nawet związanych z dofinansowaniem posiłków w trakcie pracy. Dla znacznej części pracodawców może to oznaczać dodatkowe koszty związane organizacją i obsługą kantyny. Zakłady szukają więc rozwiązań, które pozwolą zaspokoić potrzeby pracowników, a jednocześnie nie obciążą nadmiernie budżetu.
Dynamiczny wzrost cen, gorzej z wynagrodzeniami
Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że ceny w marcu 2023 roku były wyższe o 16,1 proc. niż rok temu i o prawie 44 proc. niż sześć lat temu. Szybki wzrost cen dotyczy również żywności - średnio 24 proc. r./r. Mleko, ser czy jajka są droższe o ponad 30 proc., a za kilogram cukru trzeba zapłacić 80 proc. więcej[1].
Za rosnącymi cenami produktów nie nadąża wzrost wynagrodzeń. Średnia pensja osób pracujących w przemyśle i branży produkcyjnej na początku tego roku wynosiła 4 190 zł netto[2]. W związku z drastycznymi podwyżkami cen żywności, 82 proc. osób wykonujących prace fizyczne w zakładach produkcyjnych wskazuje, że zapewnienie posiłku przez pracodawcę powinno być standardem[3], a badania Agencji Grow „Trendy HR 2023”[4] pokazują, że benefit ten jest w tym roku na pierwszym miejscu świadczeń, których oczekują pracownicy. Wskazuje na niego 46 proc. ankietowanych i wynik ten jest o 14 pp. wyższy w stosunku do roku poprzedniego. Statystyki pokazują również, że niemal dwie trzecie pracowników przyznało, że bywają głodni, wykonując obowiązki służbowe, co negatywnie wpływa na ich efektywność, a 3 proc. osób nie je w trakcie pracy w ogóle.
Wzrost świadomości pracodawców
Wraz z ciągłym rozwojem branży produkcyjnej w Polsce, zapotrzebowanie na rozwiązania, które zaspokajają podstawowe potrzeby pracowników będzie stale rosło. Z tego powodu właściciele fabryk i zakładów produkcyjnych będą szukać rozwiązań pozwalających zaspokoić ich podstawowe potrzeby, przy czym należy pamiętać, że osoby decyzyjne będą zmagać się często z dodatkowymi problemami, jak choćby brak miejsca lub środków na organizację kantyny, czy rąk do pracy, by ją utrzymać i obsłużyć (zwłaszcza na drugiej zmianie i w nocy). W tej sytuacji coraz większą popularnością cieszą się usługi pozwalające usprawnić i zoptymalizować kosztowo proces żywienia.
Dzięki inteligentnym rozwiązaniom firmy mogą optymalizować proces żywieniowy, a pracownicy zamawiać jedzenie zarówno przez intuicyjną aplikację, jak i stronę www. czy terminale SmartBox. W usprawnieniu procesu odbierania zamówień pomaga Lunchomat, który cieszy się coraz większą popularnością – mówi Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch, platformy B2B food delivery. – Od 2014 zapewniliśmy pracownikom firm z całej Polski ponad 20 mln posiłków, z czego aż 10 mln od początku 2022 roku, co świadczy o tym, że wśród pracodawców rośnie świadomość potrzeb żywieniowych pracowników, jak również samego procesu organizacji zbiorowego żywienia. Ze SmartLunch korzysta już ponad 100 tys. pracowników – dodaje.
Świadomość pracodawców wciąż jest jednak niewielka – z badań Insight Lab[5] wynika, że tylko 18 proc. pracujących Polaków ma zagwarantowane świadczenia związane z wyżywieniem w pracy. Niski poziom oferowania tego dodatku oraz jasno wyartykułowane potrzeby sprawiają, że w dobie kryzysu gospodarczego może on stanowić znaczącą przewagę konkurencyjną nie tylko w utrzymaniu pracowników, ale także w procesach rekrutacyjnych.
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.