Procesy kadrowo-płacowe a Polski Ład
Andrzej Bromski
Bromo
ul. Płowiecka 4/189
00-585 Warszawa
materialy.prasowedszkodowania|gmail.com| |materialy.prasowedszkodowania|gmail.com
510 139 576
www.bromo.pl
Obsługa kadrowo-płacowa to obszar, bez którego nie może funkcjonować żadna firma.
Choć z pozoru to zajęcie może wydawać się schematyczne, pracownicy działów kadrowo-płacowych muszą stale poszerzać swoją wiedzę – szczególnie teraz w związku z wprowadzeniem tzw. Polskiego Ładu, a także zapowiedzią kolejnych zmian. Mnogość nowych przepisów i konieczność ich wnikliwej analizy powodują, że coraz więcej firm decyduje się na outsourcing kadrowo-płacowy.
Payroll, czyli procesy kadrowo-płacowe same w sobie są już dość skomplikowane. W ostatnich latach dodatkowo ulegają ciągłym zmianom legislacyjnym – ostatnio w ramach rządowego programu „Polski Ład”, który dotyczy m.in.: zmian podatkowych czy zmian w ulgach i odliczeniach. W związku z jego wdrożeniem działy kadrowo-płacowe muszą szybko odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Outsourcing payrollu mile widziany
Polski Ład to wyzwanie dla wielu przedsiębiorców. Konieczność wnikliwego zapoznania się ze zmianami w przepisach wymaga bowiem poświęcenia dużej ilości czasu, a do tego niezbędne staje się zabezpieczenie odpowiednich nakładów finansowych na szkolenia zespołu i aktualizację systemów rozliczeniowych. W tej sytuacji coraz częściej firmy rozważają scedowanie wszystkich obowiązków dotyczących obsługi kadrowo-płacowej na zewnętrznych ekspertów. Decyzje w tej sprawie podejmowane są dużo sprawniej niż wcześniej, gdyż outsourcing payrollu regularnie zyskuje na wartości w oczach przedsiębiorców. Nic dziwnego – firmy nie tylko pozbywają się problemu związanego z koniecznością śledzenia zmian w przepisach oraz rekrutacją i rotacją pracowników, ale też zyskują pod kątem finansowym.
W ramach outsourcingu usług kadrowo-płacowych organizacja może liczyć np. na realizację comiesięcznych rozliczeń pracowników, kontrolowanie umów, obsługę zaświadczeń oraz całej dokumentacji pracowniczej, a także obliczanie zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego
i ZUS-u czy reprezentowanie firmy przed organami państwowymi.
Outsourcing usług kadrowo-płacowych to też ogromna oszczędność czasu. Firma decydująca się na to rozwiązanie, może skoncentrować się na swojej kluczowej działalności i realizacji celów strategicznych. Powierzając obsługę ekspertom, ogranicza też koszty związane
z prowadzeniem własnego działu kadr i płac. W ten sposób może również zabezpieczyć się przed konsekwencjami nieumyślnych błędów popełnianych przez własnych, niedoświadczonych pracowników działu księgowego.
Podstawową potrzebą, z jaką przychodzą do nas klienci, jest zapewnienie ciągłości obsługi kadrowo-płacowej – mówi Agnieszka Haponik, dyrektor rozwoju biznesu i marketingu w LeasingTeam Group. Klienci nie chcą martwić się rotacją pracowników, urlopami, L4 czy błędami w systemie kadrowo-płacowym, które muszą naprawiać. Chcą skupić się na swoim biznesie, z którego mają realne zyski. Dodatkowy aspekt to oczywiście finanse – obecnie utrzymywanie działu kadrowo-płacowego jest dużo droższe niż jeszcze kilka lat temu. Pensje rosną w szybkim tempie, na rynku brakuje specjalistów.
Ze względu na szybko zmieniające się prawo, niezbędne jest permanentne podnoszenie kwalifikacji pracowników, czyli inwestycja w szkolenia i kursy. Do tego dochodzą koszty oprogramowania kadrowo-płacowego. W efekcie wielu przedsiębiorców dochodzi do wniosku, że outsourcing payrollu to optymalne rozwiązanie.
Najlepsza firma do współpracy
Czym kierować się, chcąc wybrać najlepszą ofertę na rynku? Doświadczenie – oto słowo klucz – wyjaśnia Agnieszka Haponik. Warto zrobić staranny research i uważnie przyjrzeć się ekspertom,
by na tej podstawie móc wybrać firmę, która faktycznie specjalizuje się w kompleksowej obsłudze kadrowo-płacowej i może pochwalić się solidnym doświadczeniem. Dużo
o potencjalnym usługodawcy może powiedzieć też system, na jakim pracuje – profesjonalne firmy korzystają z zaawansowanych, bezpiecznych rozwiązań, w naszym przypadku jest to Teta. Małe podmioty najczęściej nie stać na takie programy, więc posiłkują się rozwiązaniami chmurowymi. Istotne są także opinie i rekomendacje poprzednich klientów, które stanowią potwierdzenie wysokiej jakości współpracy. Warto postawić na firmę, która ma już swoją historię na rynku i od lat cieszy się zaufaniem przedsiębiorców.
Wybierając dostawcę payrollu, można też sprawdzić, czy firma posiada i udostępnia klientom platformę do obsługi i automatyzacji procesów HR. Wszyscy nasi klienci w ramach współpracy payrollowej otrzymują dostęp do naszej autorskiej platformy TalentPoint – dodaje Agnieszka Haponik
z LeasingTeam Group. Usprawnia ona przepływ pracy, automatycznie łącząc działy HR, pracowników, rozliczenia i umowy w jednym miejscu. Klient zyskuje np. elektroniczną ewidencję czasu pracy, raporty analityczne, możliwość generowania i podpisywania umów online, z kolei pracownicy mają stały dostęp do swoich danych kadrowych, zgłaszają urlopy za pomocą platformy, czy pobierają potrzebne dokumenty związane z zatrudnieniem. Mogą np. w każdej chwili pobrać samodzielnie odcinek płacowy RMUA, zgłaszać przez system zapotrzebowanie na urlop,
czy analizować elektroniczną ewidencję czasu pracy. Współpraca z doświadczoną firmą zewnętrzną pozwala też jeszcze lepiej chronić dane pracowników przed kradzieżą i ich wykorzystaniem w nielegalny sposób. Nowoczesne firmy stawiają dziś na automatyzację i digitalizację, gdyż wpływa to na optymalizację czasu i wzrost poziomu zadowolenia klienta oraz jego pracowników. Do listy zalet można też dodać certyfikaty i nagrody, jakie posiada firma – to także swoiste potwierdzenie jej rynkowych osiągnięć. Warto zwrócić również uwagę na sposób komunikacji z danym usługodawcą na co dzień – w końcu, jeśli podejmiemy z nim współpracę, będziemy w częstym kontakcie.
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.