Procesy kadrowo-płacowe a Polski Ład

Andrzej Bromski
Bromo
ul. Płowiecka 4/189
00-585 Warszawa
materialy.prasowedszkodowania|gmail.com| |materialy.prasowedszkodowania|gmail.com
510 139 576
www.bromo.pl
Obsługa kadrowo-płacowa to obszar, bez którego nie może funkcjonować żadna firma.
Choć z pozoru to zajęcie może wydawać się schematyczne, pracownicy działów kadrowo-płacowych muszą stale poszerzać swoją wiedzę – szczególnie teraz w związku z wprowadzeniem tzw. Polskiego Ładu, a także zapowiedzią kolejnych zmian. Mnogość nowych przepisów i konieczność ich wnikliwej analizy powodują, że coraz więcej firm decyduje się na outsourcing kadrowo-płacowy.
Payroll, czyli procesy kadrowo-płacowe same w sobie są już dość skomplikowane. W ostatnich latach dodatkowo ulegają ciągłym zmianom legislacyjnym – ostatnio w ramach rządowego programu „Polski Ład”, który dotyczy m.in.: zmian podatkowych czy zmian w ulgach i odliczeniach. W związku z jego wdrożeniem działy kadrowo-płacowe muszą szybko odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Outsourcing payrollu mile widziany
Polski Ład to wyzwanie dla wielu przedsiębiorców. Konieczność wnikliwego zapoznania się ze zmianami w przepisach wymaga bowiem poświęcenia dużej ilości czasu, a do tego niezbędne staje się zabezpieczenie odpowiednich nakładów finansowych na szkolenia zespołu i aktualizację systemów rozliczeniowych. W tej sytuacji coraz częściej firmy rozważają scedowanie wszystkich obowiązków dotyczących obsługi kadrowo-płacowej na zewnętrznych ekspertów. Decyzje w tej sprawie podejmowane są dużo sprawniej niż wcześniej, gdyż outsourcing payrollu regularnie zyskuje na wartości w oczach przedsiębiorców. Nic dziwnego – firmy nie tylko pozbywają się problemu związanego z koniecznością śledzenia zmian w przepisach oraz rekrutacją i rotacją pracowników, ale też zyskują pod kątem finansowym.
W ramach outsourcingu usług kadrowo-płacowych organizacja może liczyć np. na realizację comiesięcznych rozliczeń pracowników, kontrolowanie umów, obsługę zaświadczeń oraz całej dokumentacji pracowniczej, a także obliczanie zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego
i ZUS-u czy reprezentowanie firmy przed organami państwowymi.
Outsourcing usług kadrowo-płacowych to też ogromna oszczędność czasu. Firma decydująca się na to rozwiązanie, może skoncentrować się na swojej kluczowej działalności i realizacji celów strategicznych. Powierzając obsługę ekspertom, ogranicza też koszty związane
z prowadzeniem własnego działu kadr i płac. W ten sposób może również zabezpieczyć się przed konsekwencjami nieumyślnych błędów popełnianych przez własnych, niedoświadczonych pracowników działu księgowego.
Podstawową potrzebą, z jaką przychodzą do nas klienci, jest zapewnienie ciągłości obsługi kadrowo-płacowej – mówi Agnieszka Haponik, dyrektor rozwoju biznesu i marketingu w LeasingTeam Group. Klienci nie chcą martwić się rotacją pracowników, urlopami, L4 czy błędami w systemie kadrowo-płacowym, które muszą naprawiać. Chcą skupić się na swoim biznesie, z którego mają realne zyski. Dodatkowy aspekt to oczywiście finanse – obecnie utrzymywanie działu kadrowo-płacowego jest dużo droższe niż jeszcze kilka lat temu. Pensje rosną w szybkim tempie, na rynku brakuje specjalistów.
Ze względu na szybko zmieniające się prawo, niezbędne jest permanentne podnoszenie kwalifikacji pracowników, czyli inwestycja w szkolenia i kursy. Do tego dochodzą koszty oprogramowania kadrowo-płacowego. W efekcie wielu przedsiębiorców dochodzi do wniosku, że outsourcing payrollu to optymalne rozwiązanie.
Najlepsza firma do współpracy
Czym kierować się, chcąc wybrać najlepszą ofertę na rynku? Doświadczenie – oto słowo klucz – wyjaśnia Agnieszka Haponik. Warto zrobić staranny research i uważnie przyjrzeć się ekspertom,
by na tej podstawie móc wybrać firmę, która faktycznie specjalizuje się w kompleksowej obsłudze kadrowo-płacowej i może pochwalić się solidnym doświadczeniem. Dużo
o potencjalnym usługodawcy może powiedzieć też system, na jakim pracuje – profesjonalne firmy korzystają z zaawansowanych, bezpiecznych rozwiązań, w naszym przypadku jest to Teta. Małe podmioty najczęściej nie stać na takie programy, więc posiłkują się rozwiązaniami chmurowymi. Istotne są także opinie i rekomendacje poprzednich klientów, które stanowią potwierdzenie wysokiej jakości współpracy. Warto postawić na firmę, która ma już swoją historię na rynku i od lat cieszy się zaufaniem przedsiębiorców.
Wybierając dostawcę payrollu, można też sprawdzić, czy firma posiada i udostępnia klientom platformę do obsługi i automatyzacji procesów HR. Wszyscy nasi klienci w ramach współpracy payrollowej otrzymują dostęp do naszej autorskiej platformy TalentPoint – dodaje Agnieszka Haponik
z LeasingTeam Group. Usprawnia ona przepływ pracy, automatycznie łącząc działy HR, pracowników, rozliczenia i umowy w jednym miejscu. Klient zyskuje np. elektroniczną ewidencję czasu pracy, raporty analityczne, możliwość generowania i podpisywania umów online, z kolei pracownicy mają stały dostęp do swoich danych kadrowych, zgłaszają urlopy za pomocą platformy, czy pobierają potrzebne dokumenty związane z zatrudnieniem. Mogą np. w każdej chwili pobrać samodzielnie odcinek płacowy RMUA, zgłaszać przez system zapotrzebowanie na urlop,
czy analizować elektroniczną ewidencję czasu pracy. Współpraca z doświadczoną firmą zewnętrzną pozwala też jeszcze lepiej chronić dane pracowników przed kradzieżą i ich wykorzystaniem w nielegalny sposób. Nowoczesne firmy stawiają dziś na automatyzację i digitalizację, gdyż wpływa to na optymalizację czasu i wzrost poziomu zadowolenia klienta oraz jego pracowników. Do listy zalet można też dodać certyfikaty i nagrody, jakie posiada firma – to także swoiste potwierdzenie jej rynkowych osiągnięć. Warto zwrócić również uwagę na sposób komunikacji z danym usługodawcą na co dzień – w końcu, jeśli podejmiemy z nim współpracę, będziemy w częstym kontakcie.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.