Raport Skanska i Business Link: „Zmiany stylu pracy wynikające z pandemii”
Pandemia koronawirusa w oczywisty sposób wpłynęła na konieczność przeorganizowania stylu pracy, co dotknęło między innymi pracowników mających dzieci. Dziś na rynku dominuje model hybrydowy, który łączy zalety home office i pracy w biurze. Business Link i Skanska dzielą się wnioskami z raportu „Zmiany stylu pracy wynikające z pandemii”, którego celem było sprawdzenie jak na pracę hybrydową zapatruje się kadra menadżerska.
Jedną z największych zalet pracy w domu, którą wskazywali ankietowani jest elastyczność. Zdaniem menadżerów i menadżerek, to ważny aspekt sprzyjający pogodzeniu opieki nad dziećmi z obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie przyznają oni, że praca zdalna znacząco zaburzyła work-life balance. Jest to szczególnie istotne w przypadku rodziców, którzy mają problem z odizolowaniem się od dzieci i obowiązków domowych w trakcie pracy (np. ze względu na zdalne nauczanie czy brak odpowiedniej ilości pomieszczeń w domu). Wśród kluczowych korzyści związanych z pracą zdalną wymieniana jest także oszczędność czasu – brak konieczności dojazdów do biura czy możliwość przeprowadzenia spotkań biznesowych w formie online stanowią duże ułatwienie dla pracowników.
Utracona „magia przerwy”
Home office wpływa niekorzystnie na kulturę organizacyjną firmy. Przykładem mogą być nowo zatrudnione osoby, które często odczuwają brak poczucia przynależności do zespołu. Z odpowiedzi badanych wynika też, że odizolowanie od biura przekłada się na pogorszenie synergii działań i procesów twórczych. Ankietowani wspominają także o pozbawieniu się tzw. „magii przerwy”, rozumianej jako przerwa na kawę i korytarzowe rozmowy, które były okazją do odetchnięcia od pracy, a jednocześnie załatwienia przy okazji innych, również ważnych spraw. Brak takich przerw wiąże się też z poczuciem większego zmęczenia i zmniejszoną efektywnością pracy.
– W pandemii odkryliśmy, że emocje w biznesie istnieją i że nie należy ich lekceważyć. Doceniono menadżerów, którzy czują i adresują uczucia. Empatia skróciła dystans w relacji pracownik-przełożony pokazując, że po drugiej stronie ekranu znajduje się też człowiek, który w pandemii ma podobne wyzwania, uczucia i frustracje jak my sami. Pracownik przestał być zasobem. Teraz jest najważniejszy. Stanął na podium ponad modną innowacją, technologią i optymalizacją. Bo te słowa okazały się znaczyć nic bez jego udziału – zauważa Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Hybryda odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby pracowników
– Model hybrydowy coraz częściej staje się dominującym stylem pracy. Co ważne, dzieje się tak nie tylko ze względu na wciąż niepewną sytuację pandemiczną i związane z nią ograniczenia sanitarne, ale również z uwagi na świadomie obraną strategię działania przez poszczególne firmy. Hybryda okazuje się być odpowiedzią na nowe oczekiwania pracowników ukształtowane w wyniku pandemii, pozwalając na korzystanie z mocnych stron pracy zdalnej i stacjonarnej. Potwierdzają to m.in. wyniki grudniowego badania Skanska przeprowadzonego wśród pracowników biurowych, które pokazały, że dla co drugiego Polaka najbardziej preferowanym modelem pozostaje właśnie praca hybrydowa – zaznacza Ewelina Kałużna, Head of Strategic Workplace Advisory w Skanska oraz Dyrektor Zarządzająca w Business Link.
Ciekawym odkryciem jest fakt, że elastyczne podejście do czasu pracy okazało się kluczowym aspektem, który uchronił rodziców przed masowym korzystaniem ze zwolnień na opiekę nad dziećmi. – Jak wynika z perspektywy osób na menadżerskich stanowiskach, rodzina stała się nowym towarzyszem w wykonywaniu zawodowych obowiązków – obecność dzieci podczas rozmów online czy szczekający pies w tle są teraz czymś zupełnie normalnym – dodaje Magdalena Ujda-Tarczyńska, Menadżerka ds. komunikacji korporacyjnej w spółce biurowej Skanska w regionie CEE.
Respondenci jako główny plus modelu hybrydowego wskazują wolność i możliwość podjęcia decyzji. Jak twierdzą, takie rozwiązanie daje poczucie swobody oraz większego panowania nad swoim życiem zawodowym i prywatnym, a także umożliwia wypracowanie na nowo rytmu dnia dopasowanego do własnych potrzeb.
Dwa rodzaje pracy hybrydowej: ograniczony i nieograniczony
Zdaniem ankietowanych menadżerów i menadżerek można wyróżnić dwa style pracy hybrydowej: ograniczony i nieograniczony. Pierwszy opiera się na narzuconej odgórnie liczbie dni w danym przedziale czasowym, natomiast drugi – na braku ustaleń w tym zakresie. Badani podkreślają, że styl ograniczony jest w jakimś stopniu zaprzeczeniem swobody, którą ma zapewniać hybrydowy model pracy, z kolei styl nieograniczony wiąże się z pewnymi zagrożeniami w kontekście zarządzania pracą zespołów.
– Praca hybrydowa wymaga elastyczności również od strony zarządzania zespołami. Pracownicy oczekują pewnego kompromisu w zakresie ustalania dni pracy z domu i w biurach, tymczasem pracodawcy mogą nie zawsze dawać im wystarczająco dużo swobody. Tylko 19% polskich pracowników przyznało, że ma całkowitą swobodę w zarządzaniu pracą z domu i z biura. Takie podejście wynika z kultury organizacyjnej w naszym kraju, ale warto podkreślić, że oczekiwania pracowników to jedno, ważne jest również zachowanie skuteczności operacyjnej biznesu. Można powiedzieć, że poszukiwanie najbardziej optymalnego, zadowalającego obie strony rozwiązania jest obecnie jednym z największych wyzwań stojących przed pracodawcami, tym bardziej że praca w tym modelu zostanie z nami na dłużej – mówi Magdalena Ujda-Tarczyńska.
Nowy styl pracy a wyzwania
Jak twierdzą respondenci, nowy styl pracy wiąże się także z pewnymi wyzwaniami. Wśród nich znalazły się m.in. ograniczone możliwości w zakresie wsparcia pracownika w przejściu na model zdalny i zarządzanie wynikającymi z tego utrudnieniami. Ponadto według badanych niełatwym zadaniem jest również zarządzanie zespołem, który pracuje częściowo w domu, a częściowo w biurze. Dużym wyzwaniem okazało się też dostosowanie biura do hybrydowego modelu pracy.
– Powierzchnie typu flex, przed pandemią były okazjonalnie brane pod uwagę przez największych klientów w kontekście tworzenia przestrzeni w biurach. Dziś stają się kluczowym elementem strategii hybrydowego modelu pracy. Korporacyjny model organizacji oparty jedynie o tradycyjną siedzibę i domy pracowników nie jest idealnym rozwiązaniem. Nie dziwi już więc zwiększone zainteresowanie elastycznym zarządzaniem miejscami pracy. W Skanska i Business Link już dawno dostrzegliśmy potencjał synergii dewelopera i operatora flex pod kątem dostosowania biur do dzisiejszych potrzeb. Efektem tej współpracy jest m.in. nasza oferta hybrydowa, tzw. core & flex, która stanowi doskonałe uzupełnienie i alternatywę między biurem z limitowanym dostępem a domem – wskazuje Ewelina Kałużna.
Skuteczna wirtualna komunikacja i waga dodatkowych benefitów
Badani rekomendują podjęcie kilku kroków, które pomogą usprawnić komunikację online i osiągnąć pod tym kątem większą równowagę. Wśród propozycji pojawiły się m.in. piątki bez spotkań, skrócony czas trwania konferencji, dokładna selekcja uczestników spotkań oraz obowiązek włączonych kamer, by mieć wgląd w stopień zaangażowania odbiorców.
Osoby pełniące menadżerskie funkcje wyszczególniły też potrzebę dostarczenia dodatkowych benefitów dla pracowników. W przypadku niektórych firm kierowanych przez respondentów takie benefity już funkcjonują. Dla osób mających dzieci pomocne okazały się dofinansowanie do 100% płatnego urlopu czy dodatkowe płatne dni wolne. Ważnym obszarem dla organizacji stał się także komfort psychiczny i fizyczny wszystkich pracowników. W części firm poszerzono pakiety programów pomocy pracownikom, a także zorganizowano dodatkowe szkolenia i warsztaty (również dla dzieci pracowników) czy konsultacje psychologiczne. Tego typu aktywności były szczególnie ważne dla osób mieszkających samotnie, dla których izolacja była najbardziej dotkliwa.
O badaniu
Badanie powstało na zlecenie Business Link oraz spółki biurowej Skanska. W ramach jakościowego badania przeprowadzono pogłębione wywiady indywidualne pośród osób na menadżerskich stanowiskach z różnych branż, m.in. nieruchomościowej, IT, HR, energetycznej czy finansowej. Partnerem Badania jest Fundacja “Sukces Pisany Szminką”.
Business Link
Business Link to operator powierzchni biurowej premium, zajmujący się projektowaniem, tworzeniem i obsługą przestrzeni do pracy. Sieć Business Link oferuje w Polsce swoje usługi w 4 lokalizacjach: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.
Na ponad 20 tysiącach metrów kwadratowych unikalnie zaprojektowanej powierzchni biurowej Business Link zapewnia miejsce do pracy dla zespołów od kilku do kilkuset osób. Business Link zapewnia najliczniejszą w sektorze nieruchomości biurowych obsługę i pełną gamę produktów biurowych: wydzielone sektory, prywatne biura, biurka dedykowane i hot deski, a także w pełni wyposażone sale konferencyjne.
Business Link oferuje zarówno kontrakty krótkoterminowe, jak i na czas nieokreślony z krótkim okresem wypowiedzenia; możliwość szybkiej i elastycznej zmiany zajmowanej powierzchni oraz abonamenty „Rotate” pozwalające na rotacyjne wykorzystanie przestrzeni biurowej.
Zaufali nam tacy partnerzy jak ABB, Allegro, 10clouds, Kross.
Spółka biurowa Skanska w Polsce
Spółka biurowa Skanska w Polsce jest innowacyjnym deweloperem zielonych, ponadczasowych budynków biurowych. Buduje otwarte, tętniące życiem przestrzenie, w których pracownicy czują się dobrze. Projekty biurowe Skanska są certyfikowane w systemie LEED, WELL Core & Shell, a także WELL Health-Safety Rating. Oprócz tego nowe inwestycje Skanska w Polsce posiadają certyfikat „Obiekt bez Barier”, który dowodzi przystosowania do użytkowania przez osoby z różnymi potrzebami – w tym przez osoby z niepełnosprawnościami czy rodziców z małymi dziećmi. Spółka biurowa Skanska działa w Polsce od 1997 roku. Prowadzi działalność na siedmiu rynkach: w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Katowicach i Trójmieście.
Zapraszamy do odwiedzenia profili spółek na portalach:
www.linkedin.com/company/skanska/
www.facebook.com/Miasta.Biura.Skanska/
www.linkedin.com/BusinessLink
Więcej informacji na stronie internetowej: www.skanska.pl,www.business.link
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.