Sejm przyjął nowelizację kodeksu pracy dotyczącą pracy zdalnej
Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przygotowało nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej, a Sejm właśnie przyjął nowelizację. Za zmianami było 430 posłów, a przeciw 12. Nikt nie wstrzymał głosu. Uchwalona ustawa trafi teraz do Senatu, gdzie będzie przedmiotem obrad. Polska platforma do wideokonferencji i webinarów ClickMeeting w październiku tego roku opublikowała wyniki badania, z którego wynikało, że 32 proc. badanych uważa, że zmiany te powinny zostać wprowadzone dużo wcześniej. Co trzeci ankietowany pozytywnie oceniał planowaną wtedy jeszcze nowelizację. Jednocześnie wciąż ponad połowa (52 proc.) Polaków nic nie słyszała na ten temat.
– Nasza rzeczywistość w ciągu kilku ostatnich lat zmieniła się nie do poznania. Praca zdalna na dobre zagościła w naszej przestrzeni. Jak pokazują nasze badania, blisko ⅓ Polaków uważa, że praca online to dobre rozwiązanie. Myślę, że to ważne, że rząd przyjął omawianą nowelizację. To pomoże pracownikom w uregulowaniu ich sytuacji, ale również da konkretne narzędzia pracodawcom. Uważam, że każdy z nas skorzysta dzięki tej decyzji – komentuje Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting.
Zmiany korzystne dla pracowników, a pracodawcy nie są tego pewni
W październiku tego roku ankietowani zostali zapytani o to, czy planowana nowelizacja jest korzystna zarówno dla pracowników, jak i samych pracodawców. W odniesieniu do pracodawców 26 proc. badanych uważa, że zapowiadane przepisy są dla nich korzystne, 13 proc. deklaruje, że są one niekorzystne, a 51 proc. osób zaznaczyło odpowiedź “Nie wiem”. Natomiast jeśli chodzi o pracowników, aż 40 proc. Polaków uważa, że zmiany te są dla nich korzystne, 13 proc. uważa, że są one niekorzystne, a 48 proc. osób przyznało, że nie wie, co sądzić na ten temat.
⅓ Polaków chciała zmian w Kodeksie Pracy wcześniej
Według 32 proc. Polaków projekt nowelizacji Kodeksu Pracy w odniesieniu do pracy zdalnej powinien być wprowadzony wcześniej. Aż 44 proc. badanych nie ma na ten temat zdania, 9 proc. uważa, że nowe przepisy powinny pojawić się później, a 16 proc. ankietowanych jest zdania, że to odpowiedni czas. Co ciekawe aż 52 proc. Polaków zadeklarowało, że nie słyszało nic na ten temat, a 22 proc. badanych nie jest pewna, czy takie informacje do nich dotarły. Z pewnością o zapowiadanej nowelizacji słyszało 26 proc. Polaków
Dla 65 proc. Polaków praca zdalna jest dobrym rozwiązaniem
Projekt nowelizacji Kodeksu Pracy pozytywnie ocenia 29 proc. Polaków. Natomiast negatywnie 10 proc. badanych, a aż 61 proc. nie ma zdania. Jednocześnie aż 65 proc. ankietowanych uważa, że praca zdalna, która może być wykonywana w dowolnym wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą miejscu, jest rozwiązaniem dobrym (12 proc. badanych uważa to za zły model, a 23 proc. nie ma zdania).
Według 35 proc. Polaków powrót pracownika do trybu stacjonarnego ze zdalnego na wniosek jednej ze stron w ciągu 30 dni to zbyt długi okres. Dla 13 proc. ankietowanych to zbyt krótko, a 53 proc. badanych nie ma zdania na ten temat.
* Źródło: https://www.gov.pl/web/rodzina/minister-szwed-praca-zdalna-to-odpowiedz-na-oczekiwania-pracownikow-i-pracodawcow
Metodologia
W badaniu udział wzięło 1000 osób, z czego 52 proc. to kobiety, a 48 proc. to mężczyźni. Ankietowani to mieszkańcy miejscowości powyżej 500 tys. mieszkańców (12 proc.), 100-500 tys. mieszkańców (17 proc.), 20-100 tys. mieszkańców (24 proc.), 5-20 tys. mieszkańców (13 proc.) i do 5 tys. mieszkańców (34 proc.). W mieście mieszka 66 proc. respondentów, a 34 proc. na wsi. Ankietowani byli w wieku od 18 do 34 lat (26 proc.), między 35 a 54 rokiem życia (35 proc.) i powyżej 55 roku życia (39 proc.).
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.