Komunikaty PR

Talent pooling sposobem na udaną rekrutację

2022-11-24  |  13:00
Biuro prasowe
Do pobrania pdf ( 4.07 MB )

Platforma rekrutacyjna Talent Place wraz z firmą badawczą SW Research przeprowadziły pierwsze w Polsce badanie dotyczące talent poolingu. To nabierająca na znaczeniu i ciągle jeszcze rozwijająca się koncepcja w rekrutacji, która sprawia, że proces pozyskiwania pracowników jest znacznie szybszy i bardziej efektywny. Metoda ta, w przeciwieństwie do powszechnie stosowanych ogłoszeń na portalach pracy i direct searchu, pozwala na dokładniejsze sprofilowanie kandydatów i dostarczenie im ofert pracy zgodnych z ich kompetencjami i oczekiwaniami, a w efekcie większą skuteczność w pozyskiwaniu pracowników. Jakie są najpopularniejsze i najlepsze sposoby rekrutacji w Polsce, jak rekruterzy podchodzą do budowania własnej sieci kandydatów oraz czy rekomendują najlepszych kandydatów innym? – na te wszystkie pytania, a także wiele innych zagadnień, odpowiada raport Talent Place.

Główne wnioski z badania:

  • 57 proc. rekruterów do poszukiwania kandydatów najczęściej stosuje direct search (wyszukiwanie bezpośrednie na LinkedIn i innych platformach społecznościowych). Jednocześnie 40 proc. wskazuje tę metodę za najbardziej frustrującą, a 78 proc. uważa, że jest najbardziej czasochłonna.
  • 62 proc. badanych zna pojęcie talent poolingu, ale częste kontakty ze swoją bazą kandydatów ma tylko 20 proc. rekruterów, a 61 proc. przyznaje, że robi to sporadycznie.
  • 38 proc. rekruterów uważa, że najlepsi kandydaci pochodzą z polecenia, ale tylko co piąty (21 proc.) robi to często.

Jednym z największych obecnie wyzwań na rynku pracy w Polsce i za granicą jest pozyskiwanie pracowników. Dużym problemem dla rekruterów jest selekcja kandydatów, bowiem spośród dziesiątek, a często setek aplikacji, tylko niewielka ich część spełnia główne kryteria. Z drugiej strony, poszukiwanie pracy jest również frustrujące dla kandydatów – muszą oni wysłać często po kilkadziesiąt cv. I jeśli już pracodawca lub rekruter się z nim skontaktuje, to na etapie rozmowy okazuje się, że często oczekiwania obu stron się nie pokrywają. To powoduje, że procesy rekrutacyjne są mało skuteczne, długie i przez to coraz bardziej kosztowne. 

Jakie czynniki powodują, że rekrutacje są nieskuteczne?

Jak wynika z badania pt. „Proces poszukiwania kandydatów do pracy – doświadczenia rekruterów”, zrealizowanego przez SW Research na zlecenie Talent Place, często jest to spowodowane stosowanymi metodami rekrutacji, które nie są efektywne i bywają frustrujące dla obu stron. Blisko 57 proc. badanych rekruterów wskazuje, że najczęściej stosowaną przez nich metodą jest direct search, czyli wyszukiwanie kandydatów poprzez media społecznościowe, np. LinkedIn, a 31 proc. używa do tego celu ogłoszeń na portalach pracy. Jednocześnie ok. 40 proc. respondentów uważa, że direct search jest metodą najbardziej frustrującą, a 26 proc. za taką uznaje ogłoszenia na portalach. Głównym powodem negatywnego nastawienia rekruterów jest brak odpowiedzi od kandydatów, otrzymywanie zgłoszeń od osób o nieodpowiednich kwalifikacjach (w obu przypadkach 23 proc.), oraz dużą czasochłonność (ok. 18 proc.). Jednocześnie 78 proc. osób odpowiedzialnych za rekrutacje uważa, że w całym procesie poszukiwania kandydatów to właśnie direct search pochłania im najwięcej czasu.

Odpowiedzią na powyższe wyzwania może być talent pooling – rosnący obecnie na znaczeniu trend w branży HR i rekrutacji. Polega on na tworzeniu jakościowej sieci kontaktów, budowaniu z nimi relacji i badaniu potrzeb, a następnie przedstawianiu ofert pracy idealnie dopasowanych do ich oczekiwań i kompetencji, ale także polecaniu najlepszych kandydatów innym rekruterom.

- Talent pooling to koncepcja, pozwalająca na efektywne i szybkie prowadzenie procesów rekrutacyjnych. Kluczowe w niej jest stworzenie jakościowej bazy kandydatów i zbudowanie oraz utrzymywanie relacji. Pozwala to nam zaoszczędzić bardzo dużo czasu. Prowadząc nowy projekt, mamy już sprawdzoną bazę kandydatów, omijając przy tym barierę pierwszego kontaktu i braku zaufania. Te elementy sprawiają, że procesy oparte o talent pooling są znacznie skuteczniejsze. Z naszego doświadczenia wynika, że nawet 70 proc. takich projektów znajduje finał w postaci zatrudnienia, podczas gdy firmy rekrutacyjne, stosując tradycyjne techniki, najczęściej mogą pochwalić się skutecznością na poziomie 20-30 proc. – powiedziała Marta Garus, Head of Delivery w Talent Place.

Talent pooling w Polsce 

Blisko 62 proc. respondentów badania przyznało, że zna pojęcie talent poolingu. Blisko dwie trzecie rekruterów (61 proc.) przyznaje, że utrzymuje sporadyczne kontakty ze swoją siecią kontaktów, a tylko co piąty (20 proc.) twierdzi, że robi to często. Największą barierą w budowaniu własnej sieci kontaktów jest brak odpowiednich treści do przyciągania i utrzymywania relacji z kandydatami (59 proc.), brak czasu na budowanie bazy (52 proc.) oraz brak wiedzy, jak budować wartościową bazę (31 proc.). Jednocześnie prawie połowa (47 proc.) respondentów uważa, że własna baza to duża oszczędność czasu na szukanie kandydatów, a dla 42 proc. oznacza to, że nie muszą zaczynać procesu rekrutacji „od zera”. Ponadto trzech na 4 rekruterów (74 proc.) wskazuje, że swoją sieć buduje spontanicznie przy okazji realizowania projektów, a jedynie blisko co piąty badany (17 proc.) ma ustaloną strategię.

- Większość osób zajmujących się profesjonalnie pozyskiwaniem kandydatów docenia korzyści posiadania bazy kontaktów, ale tylko część rekruterów posiada wiedzę, jak to robić i działa metodycznie. Istotą talent poolingu jest nie tylko zbudowanie sieci, ale również utrzymywanie kontaktu i zbudowanie relacji, bo dzięki temu zdobywamy uwagę i zaufanie kandydata. Jeśli dana osoba z jakiegoś powodu nie zostanie wybrana przez firmę lub nie mamy aktualnie dla niej odpowiedniego projektu, a on sam aktywnie poszukuje pracy, warto polecić go innym rekruterom. Z Talent Place współpracuje ponad 200 rekruterów. Przekazywanie najlepszych kandydatów do innych projektów to nasza normalna i bardzo wartościowa praktyka – podsumowuje Marta Garus.

Na potwierdzenie tych słów warto ponownie wrócić do wyników badania – 38 proc. rekruterów wskazuje, że najlepsi kandydaci pochodzą właśnie z polecenia. Jednak zaledwie co piąty badany (21 proc.) często rekomenduje osoby ze swojej sieci do innych projektów, a przeszło połowa (55 proc.) respondentów robi to sporadycznie.

Cały raport z badania jest dostępny pod tym linkiem: https://tiny.pl/wwkkj

Badanie „Proces poszukiwania kandydatów do pracy – doświadczenia rekruterów” zostało zrealizowane przez agencję badawczą SW Research na zlecenie platformy rekrutacyjnej Talent Place, należącej do grupy Everuptive. Badanie przeprowadzono w dniach 7 września - 7 października 2022 roku metodą CAWI na grupie 323 osób. Wszystkie osoby, które wzięły udział w badaniu, zadeklarowały, że w ramach zadań zawodowych zajmują się rekrutacją pracowników. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Jakie znaczenie w Twoim środowisku pracy ma to, ile masz lat? Biuro prasowe
2022-11-24 | 01:00

Jakie znaczenie w Twoim środowisku pracy ma to, ile masz lat?

O wiek niby się nie pyta, ale często się zdarza, że ktoś, kto jest młody i aspiruje na wysokie stanowisko, nie otrzyma go nie ze względu na brak kompetencji, lecz na zjawisko znane jako
Praca HR Przyszłości – ludzie, trendy, technologia. Podcasty ekspertów
2022-11-23 | 01:00

HR Przyszłości – ludzie, trendy, technologia. Podcasty ekspertów

„HR Przyszłości – ludzie, trendy, technologia”. Podcasty ekspertów o wyzwaniach w HR. 23 listopada startuje cykl podcastów, w których eksperci Grupy
Praca Zbliża się gala wręczenia nagród „Lidl Fair Pay”
2022-11-22 | 01:00

Zbliża się gala wręczenia nagród „Lidl Fair Pay”

Już 24 listopada, podczas European Circular Retail Congress 2022, odbędzie się uroczyste wręczenie nagród 4. edycji konkursu „Lidl Fair Pay”, organizowanego przez Lidl

Więcej ważnych informacji

Gala Złote Spinacze

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Rak prostaty dzięki nowoczesnemu leczeniu stał się chorobą przewlekłą, a nie śmiertelną. W Polsce wciąż nie wszystkie terapie są refundowane

Dzięki innowacyjnym terapiom, które pojawiły się w ostatnich latach, wcześnie wykryty i poddany właściwemu leczeniu rak prostaty może być już dziś chorobą przewlekłą, a nie śmiertelną. Jednak w Polsce sytuacja chorych z tym typem nowotworu wciąż jest daleka od stanu w rozwiniętych krajach Europy czy w USA. Dotyczy to zwłaszcza chorych z przerzutowym rakiem prostaty wrażliwym na hormonoterapię, dla których nowoczesne leczenie wciąż nie jest refundowane. Polska ma w tym czteroletnie opóźnienie względem innych krajów. Eksperci wskazują, że rozszerzenie programu lekowego na tę grupę chorych zwiększy możliwość skutecznej terapii nowotworu prostaty. Włączenie jej na wczesnym etapie choroby pozwoli pacjentom na normalne życie społeczne i zawodowe.

Prawo

60 proc. Polaków uważa się za przygotowanych do prowadzenia własnego biznesu. Szukają jednak możliwości zwiększania swoich kompetencji

Chociaż blisko dwie trzecie Polaków uważa, że założenie firmy w naszym kraju jest proste, nie przekłada się to na intencje przedsiębiorcze, które z roku na rok słabną – wynika z raportu PARP „Global Entrepreneurship Monitor”. Dla wielu barierą jest strach przed porażką i niewiara we własne umiejętności, ale też obawa przed biurokracją i zmieniającymi się przepisami, które stanowią duże wyzwanie dla firm, szczególnie z sektora MŚP. Dlatego tak duże jest ich zainteresowanie wszelkiego rodzaju inicjatywami edukacyjnymi. Aby wesprzeć przedsiębiorców PARP oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, już po raz kolejny zorganizowali cykl wideokonferencji zatytułowanych „Idea rozwoju Twojego biznesu”. Ich celem jest przybliżenie przedsiębiorcom najbardziej aktualnych tematów związanych z prowadzeniem firmy, w tym nowych rozwiązań i regulacji prawnych.

Transport

Wysokie ceny energii zagrażają transportowi kolejowemu. Przewoźnicy apelują o wsparcie rządu

– Będziemy przekonywać, że należy znowelizować ustawę o zamrożeniu cen energii i objąć nią kolej – jako krwiobieg gospodarki i środek transportu, który wozi m.in. węgiel. On też ma wpływ na ceny energii elektrycznej. Jeśli będziemy podnosić ceny transportu węgla – a jak mamy nie podnosić, skoro mamy wyższe koszty – to ceny prądu będą dalej rosły. Potem my znów będziemy musieli podnosić ceny etc. To jest błędne koło i trzeba je przerwać – mówi Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Jak podkreśla, cała branża boryka się w tej chwili ze wzrostem cen energii i ogólnym wzrostem kosztów. W trudnej sytuacji są zwłaszcza ci przewoźnicy, którzy muszą kontraktować nowe dostawy energii na 2023 rok, oraz mali operatorzy. Wielu z nich będzie zmuszonych wprowadzać gwałtowne podwyżki cen frachtu kolejowego i ograniczać działalność.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.