Komunikaty PR

Technologia jest kobietą?

2020-12-17  |  12:00
  • Nierówności płciowe w Polsce systematycznie się zmniejszają – świadczy o tym coraz większa liczba kobiet obejmujących seniorskie stanowiska w biznesie[1].
  • Zmiany dostrzegalne są także w sektorze IT. Przykład? W Luxoft Poland dyrektor zarządzająca to kobieta, a na stanowiskach kierowniczych w firmie jest ich znacznie więcej.
  • Badania udowadniają, że zachowanie równości płciowej w zespołach przekłada się na ich większą kreatywność, innowacyjność oraz rentowność[2].
  •  Aż 76 proc. przedsiębiorców, którzy wdrożyli w swoich firmach politykę Diversity&Inclusion uważa, że zarządzanie różnorodnością jest niezwykle cenne dla ich biznesu[3].

Siła w różnorodności

Już za dziesięć lat na globalnym rynku technologii 40 proc. specjalistów IT będzie płci żeńskiej[4]. Prognozy te dotyczą również Polski – obecne szacunki wskazują, że już teraz kobiety stanowią ok. 30 proc. fachowców w branży[5]. Nierówności płciowe są coraz częściej niwelowane również na wyższych szczeblach w strukturach firm – oprócz większej liczby kobiet na stanowiskach seniorskich w biznesie, odnotowuje się również wzrost obecności pań w sektorze nauki i technologii (ich udział to obecnie 28 proc.), a także na stanowiskach w TOP managemencie (26 proc.)[6]. W niektórych krajach rozwiązania dotyczące obecności kobiet w ścisłym kierownictwie firm przyjmują wymiar systemowy. Dla przykładu – Niemcy wprowadziły niedawno przepisy nakazujące spółkom giełdowym obowiązkowy udział kobiet w zarządach. Obligatoryjne parytety jakiś czas temu wdrożyła również Norwegia.

W Luxoft Polska przykładamy ogromną wagę do różnorodności. Siłą naszej firmy jest Diversity&Inclusion. W oparciu o tę wartość budujemy rynkowy sukces już od dziesięciu lat. Łatwo nam tworzyć rozwiązania szyte na miarę dla klientów z wielu różnych sektorów – od automotive po branżę finansową –  przy zapewnieniu świeżego spojrzenia, wizji i czerpania z różnorodnych doświadczeń – wyjaśnia Paweł Bieryt, EMEA Delivery Head w Luxoft Poland.

Luxoft Polska, marka obecna na polskim rynku IT od dekady, aktualnie współpracuje z największymi graczami z kilkudziesięciu globalnych przedsiębiorstw, oferując stabilne zatrudnienie blisko 1500 osobom, pochodzącym z ponad czterdziestu krajów świata. Wiarygodności w podejściu firmy do kwestii różnorodności i przełamywania stereotypów dodaje fakt, że na czele polskiego oddziału firmy stoi kobieta. Stanowi to ewenement w świecie IT, dotychczas zdominowanym przez płeć męską.

Jak wynika z ostatniego badania firmy Mastercard, Polki zostały uznane za najbardziej przedsiębiorcze kobiety w Unii Europejskiej, a w perspektywie globalnej uplasowały się na piątym miejscu – tuż za paniami z Izraela, USA, Szwajcarii i  Nowej Zelandii[7]. Już dziś prawie jeden na trzech prezesów i CEO w firmach w Polsce jest płci żeńskiej[8] – podkreśla Natalia Selinger Luxoft Poland Managing Director Kobiety, niezależnie od branży, są świetnymi liderkami. Dobrze przygotowane do zawodu i doskonale wykształcone, chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem, co widać choćby po licznych programach mentoringowych prowadzonych przez kobiety dla kobiet czy licznych konferencjach poświęconych tematyce kobiet w miejscu pracy, np. w IT.  Pracodawcy, tworząc odpowiednie warunki pracy, polityki HRowe czy różnego rodzaju programy, w tym powrotów do pracy po długiej nieobecności, np. związanych z macierzyństwem, takie jak upskilling/reskilling, otwierają możliwości do realizacji i rozwoju kariery kobiet, przy zachowaniu swego rodzaju balansu w mnogości ról, jakie kobiety pełnią w swoim życiu. W Luxoft mamy wiele dowodów na to, że niezależnie od płci mozesz być świetnym programistą czy analitykiem, architektem czy testerem, dlatego też, np. poprzez wspieranie wewętrznych communities, (jak She’s in IT, projekt, który ostatnio zdobył jedną z nagród w ramach WomenTech Awards 2020, w kategorii "Diversity and Inclusion Initiative of the Year"), wzmacniamy ten przekaz, pokazujemy mozliwości, a tym samym wspieramy kobiety w podjęciu decyzji o ich obecnej i przyszłej karierze zawodowej.   

Praca zdalna w walce z wykluczeniem

Wraz z początkiem pandemii, 84 proc. pracowników z polskiej branży IT zaczęło wykonywać swoje obowiązki zawodowe z domu[9]. Wdrożenie pracy zdalnej na całym świecie przełożyło się pozytywnie na efekty działań specjalistów ds. IT – aż 60 proc. z nich deklarowało znacznie większą wydajność, a ponad dwie trzecie sądzi, że nawet po zniesieniu ograniczeń związanych z COVID-19 będzie pracować zdalnie przez minimum trzy dni w tygodniu[10].

Pozytywne efekty home office dostrzegamy również w naszej firmie. Doświadczenie zespołów zaowocowało  sprawnymi iw pełni produktywnym przejściem w tryb zdalny. Z pewnością, możliwość przynajmniej częściowej pracy zdalnej zostanie z nami na dłużej, ponieważ stanowi ona dla pracowników wielką wartość i ma wpływ na ich poczucie stabilności zawodowej – dodaje Paweł Bieryt z Luxoft Poland.

Upowszechnienie pracy zdalnej zmienia sektor IT nie tylko pod kątem sposobu działania pracowników, ale też przekłada się na jeszcze większą różnorodność w branży – z każdego miejsca w Polsce mogą dziś pracować doświadczeni specjaliści, dla których praca w biurze, z różnych względów, okazywała się dotąd wyzwaniem. Wśród nich są m.in. osoby niepełnosprawne, wykluczone komunikacyjnie czy samotne matki.

Co ważne, w Polsce już 94 proc. pracowników deklaruje, że chciałoby mieć elastyczność w kwestii miejsca, z którego będą działać, a co trzecia osoba chciałaby przejść na home office na stałe[11]. Sektor IT, efektywnie upowszechniając trend pracy zdalnej, może przyczynić się do wielkich zmian na rodzimym rynku. Zmian, które pomogą w walce ze stereotypami czy wykluczeniem.

 


[1] Ipsos, King’s College London, Areas of society where gender inequality has reduced in Poland in 2019

[2] McKinsey & Company, Delivering through Diversity

[3] Diversity & Inclusion Benchmarking Survey, PwC, 2020

[4] TechJury, Women in Technology Statistics: What’s new?

[5] NoFluffJobs, Kobiety w IT 2020. Jak wygląda branża IT oczami kobiet?

[6] Ipsos, King’s College London, Areas of society where gender inequality has reduced in Poland in 2019

[7] Mastercard, The Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2020

[8] Transparent Data, Women in Business in Poland – statistics, facts & overview 2020

[9] Devire, Branża IT w nowej rzeczywistości

[10] Accelerated Strategies, Cloud Bees, The Future of Remote Work and Software Development

[11] Devire, Branża IT w nowej rzeczywistości

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje Biuro prasowe
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca

5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.

Ochrona środowiska

Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.

Handel

Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.