Komunikaty PR

Wellbeing po polsku

2023-09-07  |  10:00
Biuro prasowe

Rokrocznie, 8 września, obchodzimy ciągle jeszcze mało popularny w Polsce World Wellbeing Day, czyli Światowy Dzień Wellbeingu. Szerzenie świadomości na temat dobrostanu człowieka to piękna idea stojąca za tym świętem, która staje się coraz bliższa osobom zarządzającym w firmach zasobami ludzkimi. Choć o budowaniu relacji w zespole powinniśmy myśleć nieustannie, to zbliżający się 8 września jest dobrą okazją do jeszcze dokładniejszego zgłębienia tej tematyki. Jak się bowiem okazuje, samopoczucie pracowników nie przekłada się tylko na atmosferę w miejscu pracy, ale również na efektywność, czyli de facto zyski firmy.

Co o zadowoleniu pracownika mówią… pracownicy?

Docenianie w firmie motywuje pracowników do dalszej pracy. Nie ma wobec tego złudzeń, a 77% respondentów potwierdziło to w badaniu Siła Doceniania 2022 (HRM Institute). Choć wiemy, że ciepłe słowa i miłe gesty stanowią ważne wsparcie, to ciągle wielu członków zespołów deklaruje, że nie czują, by ich wysiłek został doceniony. Z raportu People at Work 2021: A Global Workforce View wynika że 6 na 10 pracowników wskazuje, że ich praca spotyka się z uznaniem. Co ciekawe, z wspomnianego raportu Siła Doceniania 2022 wynika także, że bardziej doceniane czują się osoby pracujące zdalnie i hybrydowo.

Choć temat doceniania pracowników, wartości płynącej z ich zadowolenia czy kwestie wellbeingu pojawiają się coraz częściej w przestrzeni publicznej, to pracodawcy ciągle jeszcze mają sporą lekcję do odrobienia.

Dlaczego warto dbać o morale zespołu?

Docenianie pracowników za ich wysiłek częstokroć zwiększa zaangażowanie zespołów. To zaś przekłada się bezpośrednio na sytuację finansową firm. Nie bez powodu mówi się, że pracownicy są największym kapitałem organizacji. Dbałość o przyjemną atmosferę w miejscu pracy sprawia, że chętniej przychodzimy do firmy czy instytucji i z większym zapałem realizujemy powierzone zadania. Warto więc dołożyć starań, by nasi pracownicy, pomimo przekonania o obowiązku, czuli jak największą radość z bycia w biurze czy zakładzie.

Troska o morale w zespole jest szczególnie ważna w dobie kryzysu, który daje się odczuć we znaki sporej części społeczeństwa. Biorąc pod uwagę, że żyjemy w postpandemicznym świecie, mając doświadczenie wojny za naszą wschodnią granicą, okazuje się, że wiele osób (nawet z najbliższego otoczenia) boryka się z kryzysami osobistymi, które naturalnie także odbijają się w środowisku zawodowym. Od dzisiejszych szefów i managerów oczekuje się wiele wyrozumiałości i empatii, które są jednocześnie przykładem dla pozostałych pracowników.

Jak zmotywować zespół?

Programy motywacyjne, szkolenia, poradniki – zarówno internet jak i biblioteczki pełne są wskazówek, co zrobić, by pracownicy byli bardziej zaangażowani w swoje zadania. Każdy z nich ma jednak inne osobiste motywacje, dlatego nie wszystkie rozwiązania będą jednakowo oddziaływać na cały zespół. 

Dla jednych możliwość rozwoju zawodowego będzie największym motorem do działania. Innych przekonają wyłącznie kwestie finansowe, w tym zarówno podstawa wynagrodzenia, która pozwala na utrzymanie pewnej stabilizacji życiowej oraz bezpieczeństwo finansowe, jak i premie, będące sposobem na podkreślenie, że pracownik spisał się doskonale. Kolejnym aspektem, który zdecydowanie wpływa na motywację, jest empowerment, czyli angażowanie pracowników w podejmowanie decyzji w firmie. Dodaje to nie tylko satysfakcji i poczucia sprawczości oraz realnego wpływu, ale także sprawia, że czujemy odpowiedzialność za organizację i kierunek jej rozwoju. Wśród elementów, które motywują zespół nie może zabraknąć również jasnej struktury, hierarchii, podziału zadań i kolejnych możliwych do osiągnięcia szczebli w karierze zawodowej w danej firmie. Możliwość zdobycia wyższej pozycji oraz idących za nią benefitów sprawia, że pracownicy dokładają starań i są gotowi dać z siebie naprawdę dużo. A jeśli o benefitach mowa, trudno pominąć i ten temat w dobie, gdy owocowe czwartki przestają robić na wielu wrażenie. Dziś pracownicy oczekują większych benefitów, które wynikają ze zrozumienia ich potrzeb oraz oczekiwań względem pracodawcy.

Nobiliowe sposoby na motywację pracownika

Troszczyć się o dobre samopoczucie pracowników można na różne sposoby. Czasem nie trzeba wiele – wystarczy szczere podziękowanie, wyrażenie uznania za określone osiągnięcie. Choćby krótka wymiana zdań może stać się motorem do działania i rozwoju dla pracowników. Od czasu do czasu warto jednak dać od siebie jeszcze więcej i postawić na miły gest w postaci upominku, który w biznesie cechuje się określoną etykietą.

Zbyt osobiste, o przesadnie małej lub dużej wartości, zobowiązujące – z takimi wątpliwościami często mierzą się osoby odpowiedzialne za zamówienie upominków biznesowych. Nie jest łatwo znaleźć złoty środek w świecie tak bardzo przesyconym różnymi produktami. W biznesie nie trudno też o faux pas, którego zdecydowanie należy unikać w relacjach z pracownikami. Z tego względu w Nobilia stworzyliśmy upominki, które są w pełni dostosowane do budowania relacji biznesowych – nie zawstydzają, są gustowne a jednocześnie wręczenie ich jest zawsze na miejscu – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia.

W ofercie marki znaleźć można zestawy upominkowe łączące rzemieślnicze słodkości z kawą, herbatą, alkoholem i dodatkami. Kompozycje z wyselekcjonowanych produktów powstają w myśl twórczyni marki, a wszystko z precyzją układane jest ręcznie w eleganckich koszach. Zestawy upominkowe to bezpieczna i elegancka propozycja, która sprawdzi się przy wielu okazjach, a takich – w kwestii okazania wdzięczności wobec pracowników – w całym roku zdecydowanie nie brakuje. Być może dla niektórych jedną z nich będzie zbliżający się piątek, czyli Dzień Wellbeingu. Nobilia ma nadzieję, że 8 września w wielu firmach pojawią się prawdziwe uśmiechy i nieskrywane emocje, które ocieplą relacje i będą miłym promyczkiem wśród codziennych obowiązków zawodowych.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi? Biuro prasowe
2024-04-29 | 09:10

Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?

Nowe technologie, pozwalające chociażby na wydajniejsze przetwarzanie danych, stały się głównym sojusznikiem biznesu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.
Praca Uchodźcy na rynku pracy
2024-04-25 | 15:30

Uchodźcy na rynku pracy

Norwegia jest jednym z europejskich liderów, która rozwija różnorodne metody wsparcia dla uchodźców, ułatwiając im integrację na lokalnym rynku pracy. Badania
Praca Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
2024-04-17 | 15:26

Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?

Budowanie odporności psychicznej to nie tylko klucz do przetrwania kryzysu, ale także droga do osobistego i zawodowego rozwoju. Przygotujmy się na trudne czasy, szukając wsparcia i stosując

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.