Wellbeing po polsku
Rokrocznie, 8 września, obchodzimy ciągle jeszcze mało popularny w Polsce World Wellbeing Day, czyli Światowy Dzień Wellbeingu. Szerzenie świadomości na temat dobrostanu człowieka to piękna idea stojąca za tym świętem, która staje się coraz bliższa osobom zarządzającym w firmach zasobami ludzkimi. Choć o budowaniu relacji w zespole powinniśmy myśleć nieustannie, to zbliżający się 8 września jest dobrą okazją do jeszcze dokładniejszego zgłębienia tej tematyki. Jak się bowiem okazuje, samopoczucie pracowników nie przekłada się tylko na atmosferę w miejscu pracy, ale również na efektywność, czyli de facto zyski firmy.
Co o zadowoleniu pracownika mówią… pracownicy?
Docenianie w firmie motywuje pracowników do dalszej pracy. Nie ma wobec tego złudzeń, a 77% respondentów potwierdziło to w badaniu Siła Doceniania 2022 (HRM Institute). Choć wiemy, że ciepłe słowa i miłe gesty stanowią ważne wsparcie, to ciągle wielu członków zespołów deklaruje, że nie czują, by ich wysiłek został doceniony. Z raportu People at Work 2021: A Global Workforce View wynika że 6 na 10 pracowników wskazuje, że ich praca spotyka się z uznaniem. Co ciekawe, z wspomnianego raportu Siła Doceniania 2022 wynika także, że bardziej doceniane czują się osoby pracujące zdalnie i hybrydowo.
Choć temat doceniania pracowników, wartości płynącej z ich zadowolenia czy kwestie wellbeingu pojawiają się coraz częściej w przestrzeni publicznej, to pracodawcy ciągle jeszcze mają sporą lekcję do odrobienia.
Dlaczego warto dbać o morale zespołu?
Docenianie pracowników za ich wysiłek częstokroć zwiększa zaangażowanie zespołów. To zaś przekłada się bezpośrednio na sytuację finansową firm. Nie bez powodu mówi się, że pracownicy są największym kapitałem organizacji. Dbałość o przyjemną atmosferę w miejscu pracy sprawia, że chętniej przychodzimy do firmy czy instytucji i z większym zapałem realizujemy powierzone zadania. Warto więc dołożyć starań, by nasi pracownicy, pomimo przekonania o obowiązku, czuli jak największą radość z bycia w biurze czy zakładzie.
Troska o morale w zespole jest szczególnie ważna w dobie kryzysu, który daje się odczuć we znaki sporej części społeczeństwa. Biorąc pod uwagę, że żyjemy w postpandemicznym świecie, mając doświadczenie wojny za naszą wschodnią granicą, okazuje się, że wiele osób (nawet z najbliższego otoczenia) boryka się z kryzysami osobistymi, które naturalnie także odbijają się w środowisku zawodowym. Od dzisiejszych szefów i managerów oczekuje się wiele wyrozumiałości i empatii, które są jednocześnie przykładem dla pozostałych pracowników.
Jak zmotywować zespół?
Programy motywacyjne, szkolenia, poradniki – zarówno internet jak i biblioteczki pełne są wskazówek, co zrobić, by pracownicy byli bardziej zaangażowani w swoje zadania. Każdy z nich ma jednak inne osobiste motywacje, dlatego nie wszystkie rozwiązania będą jednakowo oddziaływać na cały zespół.
Dla jednych możliwość rozwoju zawodowego będzie największym motorem do działania. Innych przekonają wyłącznie kwestie finansowe, w tym zarówno podstawa wynagrodzenia, która pozwala na utrzymanie pewnej stabilizacji życiowej oraz bezpieczeństwo finansowe, jak i premie, będące sposobem na podkreślenie, że pracownik spisał się doskonale. Kolejnym aspektem, który zdecydowanie wpływa na motywację, jest empowerment, czyli angażowanie pracowników w podejmowanie decyzji w firmie. Dodaje to nie tylko satysfakcji i poczucia sprawczości oraz realnego wpływu, ale także sprawia, że czujemy odpowiedzialność za organizację i kierunek jej rozwoju. Wśród elementów, które motywują zespół nie może zabraknąć również jasnej struktury, hierarchii, podziału zadań i kolejnych możliwych do osiągnięcia szczebli w karierze zawodowej w danej firmie. Możliwość zdobycia wyższej pozycji oraz idących za nią benefitów sprawia, że pracownicy dokładają starań i są gotowi dać z siebie naprawdę dużo. A jeśli o benefitach mowa, trudno pominąć i ten temat w dobie, gdy owocowe czwartki przestają robić na wielu wrażenie. Dziś pracownicy oczekują większych benefitów, które wynikają ze zrozumienia ich potrzeb oraz oczekiwań względem pracodawcy.
Nobiliowe sposoby na motywację pracownika
Troszczyć się o dobre samopoczucie pracowników można na różne sposoby. Czasem nie trzeba wiele – wystarczy szczere podziękowanie, wyrażenie uznania za określone osiągnięcie. Choćby krótka wymiana zdań może stać się motorem do działania i rozwoju dla pracowników. Od czasu do czasu warto jednak dać od siebie jeszcze więcej i postawić na miły gest w postaci upominku, który w biznesie cechuje się określoną etykietą.
Zbyt osobiste, o przesadnie małej lub dużej wartości, zobowiązujące – z takimi wątpliwościami często mierzą się osoby odpowiedzialne za zamówienie upominków biznesowych. Nie jest łatwo znaleźć złoty środek w świecie tak bardzo przesyconym różnymi produktami. W biznesie nie trudno też o faux pas, którego zdecydowanie należy unikać w relacjach z pracownikami. Z tego względu w Nobilia stworzyliśmy upominki, które są w pełni dostosowane do budowania relacji biznesowych – nie zawstydzają, są gustowne a jednocześnie wręczenie ich jest zawsze na miejscu – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia.
W ofercie marki znaleźć można zestawy upominkowe łączące rzemieślnicze słodkości z kawą, herbatą, alkoholem i dodatkami. Kompozycje z wyselekcjonowanych produktów powstają w myśl twórczyni marki, a wszystko z precyzją układane jest ręcznie w eleganckich koszach. Zestawy upominkowe to bezpieczna i elegancka propozycja, która sprawdzi się przy wielu okazjach, a takich – w kwestii okazania wdzięczności wobec pracowników – w całym roku zdecydowanie nie brakuje. Być może dla niektórych jedną z nich będzie zbliżający się piątek, czyli Dzień Wellbeingu. Nobilia ma nadzieję, że 8 września w wielu firmach pojawią się prawdziwe uśmiechy i nieskrywane emocje, które ocieplą relacje i będą miłym promyczkiem wśród codziennych obowiązków zawodowych.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.