Wellbeing po polsku
Rokrocznie, 8 września, obchodzimy ciągle jeszcze mało popularny w Polsce World Wellbeing Day, czyli Światowy Dzień Wellbeingu. Szerzenie świadomości na temat dobrostanu człowieka to piękna idea stojąca za tym świętem, która staje się coraz bliższa osobom zarządzającym w firmach zasobami ludzkimi. Choć o budowaniu relacji w zespole powinniśmy myśleć nieustannie, to zbliżający się 8 września jest dobrą okazją do jeszcze dokładniejszego zgłębienia tej tematyki. Jak się bowiem okazuje, samopoczucie pracowników nie przekłada się tylko na atmosferę w miejscu pracy, ale również na efektywność, czyli de facto zyski firmy.
Co o zadowoleniu pracownika mówią… pracownicy?
Docenianie w firmie motywuje pracowników do dalszej pracy. Nie ma wobec tego złudzeń, a 77% respondentów potwierdziło to w badaniu Siła Doceniania 2022 (HRM Institute). Choć wiemy, że ciepłe słowa i miłe gesty stanowią ważne wsparcie, to ciągle wielu członków zespołów deklaruje, że nie czują, by ich wysiłek został doceniony. Z raportu People at Work 2021: A Global Workforce View wynika że 6 na 10 pracowników wskazuje, że ich praca spotyka się z uznaniem. Co ciekawe, z wspomnianego raportu Siła Doceniania 2022 wynika także, że bardziej doceniane czują się osoby pracujące zdalnie i hybrydowo.
Choć temat doceniania pracowników, wartości płynącej z ich zadowolenia czy kwestie wellbeingu pojawiają się coraz częściej w przestrzeni publicznej, to pracodawcy ciągle jeszcze mają sporą lekcję do odrobienia.
Dlaczego warto dbać o morale zespołu?
Docenianie pracowników za ich wysiłek częstokroć zwiększa zaangażowanie zespołów. To zaś przekłada się bezpośrednio na sytuację finansową firm. Nie bez powodu mówi się, że pracownicy są największym kapitałem organizacji. Dbałość o przyjemną atmosferę w miejscu pracy sprawia, że chętniej przychodzimy do firmy czy instytucji i z większym zapałem realizujemy powierzone zadania. Warto więc dołożyć starań, by nasi pracownicy, pomimo przekonania o obowiązku, czuli jak największą radość z bycia w biurze czy zakładzie.
Troska o morale w zespole jest szczególnie ważna w dobie kryzysu, który daje się odczuć we znaki sporej części społeczeństwa. Biorąc pod uwagę, że żyjemy w postpandemicznym świecie, mając doświadczenie wojny za naszą wschodnią granicą, okazuje się, że wiele osób (nawet z najbliższego otoczenia) boryka się z kryzysami osobistymi, które naturalnie także odbijają się w środowisku zawodowym. Od dzisiejszych szefów i managerów oczekuje się wiele wyrozumiałości i empatii, które są jednocześnie przykładem dla pozostałych pracowników.
Jak zmotywować zespół?
Programy motywacyjne, szkolenia, poradniki – zarówno internet jak i biblioteczki pełne są wskazówek, co zrobić, by pracownicy byli bardziej zaangażowani w swoje zadania. Każdy z nich ma jednak inne osobiste motywacje, dlatego nie wszystkie rozwiązania będą jednakowo oddziaływać na cały zespół.
Dla jednych możliwość rozwoju zawodowego będzie największym motorem do działania. Innych przekonają wyłącznie kwestie finansowe, w tym zarówno podstawa wynagrodzenia, która pozwala na utrzymanie pewnej stabilizacji życiowej oraz bezpieczeństwo finansowe, jak i premie, będące sposobem na podkreślenie, że pracownik spisał się doskonale. Kolejnym aspektem, który zdecydowanie wpływa na motywację, jest empowerment, czyli angażowanie pracowników w podejmowanie decyzji w firmie. Dodaje to nie tylko satysfakcji i poczucia sprawczości oraz realnego wpływu, ale także sprawia, że czujemy odpowiedzialność za organizację i kierunek jej rozwoju. Wśród elementów, które motywują zespół nie może zabraknąć również jasnej struktury, hierarchii, podziału zadań i kolejnych możliwych do osiągnięcia szczebli w karierze zawodowej w danej firmie. Możliwość zdobycia wyższej pozycji oraz idących za nią benefitów sprawia, że pracownicy dokładają starań i są gotowi dać z siebie naprawdę dużo. A jeśli o benefitach mowa, trudno pominąć i ten temat w dobie, gdy owocowe czwartki przestają robić na wielu wrażenie. Dziś pracownicy oczekują większych benefitów, które wynikają ze zrozumienia ich potrzeb oraz oczekiwań względem pracodawcy.
Nobiliowe sposoby na motywację pracownika
Troszczyć się o dobre samopoczucie pracowników można na różne sposoby. Czasem nie trzeba wiele – wystarczy szczere podziękowanie, wyrażenie uznania za określone osiągnięcie. Choćby krótka wymiana zdań może stać się motorem do działania i rozwoju dla pracowników. Od czasu do czasu warto jednak dać od siebie jeszcze więcej i postawić na miły gest w postaci upominku, który w biznesie cechuje się określoną etykietą.
Zbyt osobiste, o przesadnie małej lub dużej wartości, zobowiązujące – z takimi wątpliwościami często mierzą się osoby odpowiedzialne za zamówienie upominków biznesowych. Nie jest łatwo znaleźć złoty środek w świecie tak bardzo przesyconym różnymi produktami. W biznesie nie trudno też o faux pas, którego zdecydowanie należy unikać w relacjach z pracownikami. Z tego względu w Nobilia stworzyliśmy upominki, które są w pełni dostosowane do budowania relacji biznesowych – nie zawstydzają, są gustowne a jednocześnie wręczenie ich jest zawsze na miejscu – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia.
W ofercie marki znaleźć można zestawy upominkowe łączące rzemieślnicze słodkości z kawą, herbatą, alkoholem i dodatkami. Kompozycje z wyselekcjonowanych produktów powstają w myśl twórczyni marki, a wszystko z precyzją układane jest ręcznie w eleganckich koszach. Zestawy upominkowe to bezpieczna i elegancka propozycja, która sprawdzi się przy wielu okazjach, a takich – w kwestii okazania wdzięczności wobec pracowników – w całym roku zdecydowanie nie brakuje. Być może dla niektórych jedną z nich będzie zbliżający się piątek, czyli Dzień Wellbeingu. Nobilia ma nadzieję, że 8 września w wielu firmach pojawią się prawdziwe uśmiechy i nieskrywane emocje, które ocieplą relacje i będą miłym promyczkiem wśród codziennych obowiązków zawodowych.
Złoty czas dla fachowców, nie tylko ze względu na rosnące wynagrodzenia
Pracodawco - nie bądź Grinchem!
Outsourcing procesowy w logistyce i produkcji w okresie przedświątecznych pików
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.