Workation – 1/3 europejskich pracowników zdalnych ma możliwość pracy z zagranicy
Średnio 34 proc. europejskich pracowników zdalnych ma możliwość pracy
z zagranicy – tak wynika z najnowszego badania, przeprowadzonego przez firmę kadrowo-płacową SD Worx. Wiodący europejski dostawca rozwiązań HR podąża za trendami na rynku pracy i wprowadza możliwość tzw. workation w całej organizacji, aby zapewnić swoim pracownikom większą elastyczność w zarządzaniu równowagą pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.
Zyskujące na popularności tzw. workation to możliwość połączenia pracy i wakacji. Pracownicy mogą dobrowolnie zdecydować się na wykonywanie swoich obowiązków służbowych z miejsca wypoczynku – w ciągu dnia pracując zdalnie, a wieczorem i w weekendy ciesząc się wakacjami bez konieczności wnioskowania o urlop wypoczynkowy.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SD Worx wśród prawie 5 tys. pracodawców i około 16 tys. pracowników w 16 krajach europejskich, średnio 34 proc. pracowników wykonujących dotychczas swoje obowiązki zdalnie ma możliwość pracy zdalnej z zagranicy. W Polsce z tzw. workation może skorzystać blisko 40 proc. pracowników zdalnych. Dla porównania, wśród krajów europejskich Norwegia uzyskała najwyższy wynik – 51 proc., zaś Francja plasuje się na końcu zestawienia z zaledwie 20 proc.
– Jako pracodawcy w pełni rozumiemy i popieramy rosnącą potrzebę elastyczności. Wierzymy, że aby pracownicy mogli jak najlepiej rozwijać swój potencjał przy jednoczesnym zachowaniu zdrowej równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, niezbędne jest wsparcie pracodawcy. Obecnie elastyczność ma kluczowe znaczenie w szybko zmieniającym się świecie, dlatego uważamy, że tzw. workation to nietuzinkowa koncepcja, pozwalająca na pracę zdalną z dowolnego kraju, w którym firma posiada swoją filię. Zapewniamy ten benefit w zgodzie z naszym globalnym zobowiązaniem do tworzenia wspierającego i elastycznego środowiska pracy. Posiadamy zaufanie do naszych pracowników, wiedząc, że niezależnie skąd pracują, zachowują profesjonalizm i utrzymują produktywność na wysokim poziomie. Dzięki workation mogą cieszyć się korzyściami płynącymi ze zmiany otoczenia i możliwości poznawania różnorodnych kultur – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE, SD Worx.
Przydatne wskazówki
W celu spójnego wdrożenia nowej możliwości i zachowania zgodności z lokalnymi przepisami, SD Worx opracowało politykę workation, która pomaga zapewnić bezpieczne środowisko pracy oraz zagwarantować płynną kontynuację obsługi klienta i obowiązków służbowych.
Workation jest przyznawane przez bezpośredniego przełożonego na okres maksymalnie 4 tygodni w roku (20 dni roboczych) oraz realizowane jest w krajach, w których firma prowadzi działalność. Wybrane miejsce pracy za granicą musi zostać zorganizowane przez pracownika w taki sposób, aby było odpowiednie do swobodnego wykonywania obowiązków służbowych. Potrzebna jest niezbędna infrastruktura, taka jak sprawne połączenie internetowe, komputer, drukarka, biurko, itp. Po stronie pracownika leży również stworzenie spokojnej przestrzeni do pracy oraz sprawdzenie, czy lokalizacja pracy spełnia wymogi BHP. Czas pracy podczas workation nie różni się od klasycznego dnia pracy, który pracownik wykonywałby zgodnie ze strefą czasową swojego ojczystego kraju.
Ponadto, praca zdalna z zagranicy wymaga zgłoszenia do lokalnego zakładu ubezpieczeń społecznych (co najmniej 20 dni roboczych przed datą rozpoczęcia pracy). Pracownicy zobowiązani są także do złożenia odpowiedniego wniosku o workation, uwzględniając dokładne miejsce wykonywania obowiązków. Taki proces można usprawnić poprzez udostępnienie pracownikom możliwości elektronicznego składania wniosków za pośrednictwem narzędzia do rejestracji czasu pracy (Protime w aplikacji mysdworx).

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.