Work-life balance – więcej niż tylko modny trend
W ostatnich latach w Polsce na znaczeniu zyskuje zachowywanie równowagi pomiędzy pracą a życiem, a większość pracowników odczuwa satysfakcję z tzw. work-life balance. Jak wynika z raportu ,,Perfect Match Research’’, przygotowanego przez firmę kadrowo-płacową SD Worx, blisko 44 proc. polskich pracowników jest zadowolonych ze swojej równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Co wpływa na taki wynik? Czy popularny home office jest kluczem do osiągnięcia balansu czy wręcz odwrotnie – utrudnieniem?
Praca zdalna a potrzeba równowagi
Zgodnie z raportem ,,Perfect Match Research’’, 32,4 proc. pracowników zauważa poprawę tzw. work-life balance w ostatnim roku. Tylko 26,5 proc. nie zgadza się z takim stwierdzeniem, a 41 proc. ma neutralny stosunek.
Popularny w ostatnich latach trend pracy zdalnej z domu może przekładać się na odczuwanie satysfakcji z godzenia życia prywatnego ze służbowym. Blisko 44 proc. pracowników preferuje pracę z domu, zaś tylko 21 proc. woli wykonywać swoje obowiązki z miejsca zatrudnienia. Co ciekawe, 51 proc. przyznaje, że praca z domu przekłada się na ich większą produktywność. Odmienne zdanie na ten temat ma tylko 18 proc. Niestety, pomimo wielu zalet, praca zdalna przyczynia się do generowania nadgodzin. Aż blisko 52 proc. pracowników zauważa, że wykonując swoje obowiązki służbowe z domu pracuje dłużej.
– Cieszy mnie, że Polska osiągnęła bardzo dobry wynik zadowolenia z tzw. work-life balance. Dla porównania, najwyższe wyniki w Europie uzyskały trzy kraje – Finlandia (53,5 proc.), Belgia (53 proc.) oraz Dania (52 proc.). Analizując dane widać, że pracownicy potrafią znaleźć równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, a praca zdalna może być w tym pomocna. Z jednej strony praca z domu pozwala zaoszczędzić dużo czasu np. na codzienne dojazdy do miejsca pracy. Z drugiej strony częściej pracujemy po godzinach, bo granica pomiędzy domem a biurem zaczyna się zacierać. Warto znaleźć złoty środek, aby tę granicę utrzymać. Czasem wystarczy nawet wdrożenie jednego lub kilku zdrowych nawyków do życia codziennego, aby zachować równowagę, takich jak przykładowo dłuższy spacer czy wyłączenie powiadomień służbowych po zakończeniu godzin pracy – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE, SD Worx Poland.
W poszukiwaniu złotego środka
Wydłużone godziny pracy to nie jedyny problem, utrudniający osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Według badania, aż 38 proc. pracowników sprawdza pocztę i odpowiada na maile lub telefony po zakończeniu pracy. Tylko niewiele więcej, bo 38,6 proc., przyznaje, że stara się tego unikać. Sytuacja wygląda nieco korzystniej w przypadku urlopów. Aż blisko 43 proc. cieszy się wypoczynkiem, zapominając o służbowych obowiązkach, a 52 proc. pracowników w ogóle nie sprawdza powiadomień w tym czasie.
Aby zapobiegać niezdrowym nawykom i poprawić równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, część pracowników korzysta z pomocnych narzędzi, które nierzadko oferowane są przez pracodawców. Blisko 40 proc. przyznaje, że w zachowaniu tzw. work-life balance pomaga im monitorowanie czasu pracy. Tylko 23 proc. pracowników nie widzi korzyści takiego rozwiązania.
– Umiejętność mentalnego wylogowania się ze służbowych obowiązków jest niewątpliwie pomocna. Pozwala nam utrzymać świetną kondycję psychiczną, co przekłada się również na stan fizyczny. Zarówno dłuższy wypoczynek, jak i codzienny relaks są tak samo ważne, aby osiągnąć równowagę. Dane pokazują, że coraz lepiej nam to wychodzi, jednak nie zawsze o tym pamiętamy. Dlatego cieszy mnie, że coraz więcej firm zwraca na to uwagę i korzysta z tego typu rozwiązań, oferując pracownikom narzędzia wspierające równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Monitorowanie czasu pracy, odciążanie pracowników w najbardziej powtarzalnych procesach, udostępnianie personalizowanego pakietu benefitów – to są działania, na które liczą pracownicy. Pamiętajmy, że brak odpowiedniej równowagi może prowadzić nie tylko do permanentnego przemęczenia, ale także do potencjalnie groźnego wypalenia zawodowego. Uważam, że obecnie dla firm najcenniejszymi pracownikami są ci w dobrej kondycji psychicznej. Dlatego work-life balance to zdecydowanie coś więcej, niż tylko modny trend – podsumowuje Sylwia Rozbicka, psycholog i psychoterapeutka, MindHealth Centrum Zdrowia Psychicznego.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.