Komunikaty PR

Work-life balance – więcej niż tylko modny trend

2023-07-24  |  13:00
Biuro prasowe

W ostatnich latach w Polsce na znaczeniu zyskuje zachowywanie równowagi pomiędzy pracą a życiem, a większość pracowników odczuwa satysfakcję z tzw. work-life balance. Jak wynika z raportu ,,Perfect Match Research’’, przygotowanego przez firmę kadrowo-płacową SD Worx, blisko 44 proc. polskich pracowników jest zadowolonych ze swojej równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Co wpływa na taki wynik? Czy popularny home office jest kluczem do osiągnięcia balansu czy wręcz odwrotnie – utrudnieniem?

Praca zdalna a potrzeba równowagi

Zgodnie z raportem ,,Perfect Match Research’’, 32,4 proc. pracowników zauważa poprawę tzw. work-life balance w ostatnim roku. Tylko 26,5 proc. nie zgadza się z takim stwierdzeniem, a 41 proc. ma neutralny stosunek.

Popularny w ostatnich latach trend pracy zdalnej z domu może przekładać się na odczuwanie satysfakcji z godzenia życia prywatnego ze służbowym. Blisko 44 proc. pracowników preferuje pracę z domu, zaś tylko 21 proc. woli wykonywać swoje obowiązki z miejsca zatrudnienia. Co ciekawe, 51 proc. przyznaje, że praca z domu przekłada się na ich większą produktywność. Odmienne zdanie na ten temat ma tylko 18 proc. Niestety, pomimo wielu zalet, praca zdalna przyczynia się do generowania nadgodzin. Aż blisko 52 proc. pracowników zauważa, że wykonując swoje obowiązki służbowe z domu pracuje dłużej.

Cieszy mnie, że Polska osiągnęła bardzo dobry wynik zadowolenia z tzw. work-life balance. Dla porównania, najwyższe wyniki w Europie uzyskały trzy kraje – Finlandia (53,5 proc.), Belgia (53 proc.) oraz Dania (52 proc.). Analizując dane widać, że pracownicy potrafią znaleźć równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, a praca zdalna może być w tym pomocna. Z jednej strony praca z domu pozwala zaoszczędzić dużo czasu np. na codzienne dojazdy do miejsca pracy. Z drugiej strony częściej pracujemy po godzinach, bo granica pomiędzy domem a biurem zaczyna się zacierać. Warto znaleźć złoty środek, aby tę granicę utrzymać. Czasem wystarczy nawet wdrożenie jednego lub kilku zdrowych nawyków do życia codziennego, aby zachować równowagę, takich jak przykładowo dłuższy spacer czy wyłączenie powiadomień służbowych po zakończeniu godzin pracy – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE, SD Worx Poland.

W poszukiwaniu złotego środka

Wydłużone godziny pracy to nie jedyny problem, utrudniający osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Według badania, aż 38 proc. pracowników sprawdza pocztę i odpowiada na maile lub telefony po zakończeniu pracy. Tylko niewiele więcej, bo 38,6 proc., przyznaje, że stara się tego unikać. Sytuacja wygląda nieco korzystniej w przypadku urlopów. Aż blisko 43 proc. cieszy się wypoczynkiem, zapominając o służbowych obowiązkach, a 52 proc. pracowników w ogóle nie sprawdza powiadomień w tym czasie.  

Aby zapobiegać niezdrowym nawykom i poprawić równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, część pracowników korzysta z pomocnych narzędzi, które nierzadko oferowane są przez pracodawców. Blisko 40 proc. przyznaje, że w zachowaniu tzw. work-life balance pomaga im monitorowanie czasu pracy. Tylko 23 proc. pracowników nie widzi korzyści takiego rozwiązania.

– Umiejętność mentalnego wylogowania się ze służbowych obowiązków jest niewątpliwie pomocna. Pozwala nam utrzymać świetną kondycję psychiczną, co przekłada się również na stan fizyczny. Zarówno dłuższy wypoczynek, jak i codzienny relaks są tak samo ważne, aby osiągnąć równowagę. Dane pokazują, że coraz lepiej nam to wychodzi, jednak nie zawsze o tym pamiętamy. Dlatego cieszy mnie, że coraz więcej firm zwraca na to uwagę i korzysta z tego typu rozwiązań, oferując pracownikom narzędzia wspierające równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Monitorowanie czasu pracy, odciążanie pracowników w najbardziej powtarzalnych procesach, udostępnianie personalizowanego pakietu benefitów – to są działania, na które liczą pracownicy. Pamiętajmy, że brak odpowiedniej równowagi może prowadzić nie tylko do permanentnego przemęczenia, ale także do potencjalnie groźnego wypalenia zawodowego. Uważam, że obecnie dla firm najcenniejszymi pracownikami są ci w dobrej kondycji psychicznej. Dlatego work-life balance to zdecydowanie coś więcej, niż tylko modny trend – podsumowuje Sylwia Rozbicka, psycholog i psychoterapeutka, MindHealth Centrum Zdrowia Psychicznego.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników Biuro prasowe
2024-04-30 | 11:00

Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników

Badanie markerów nowotworowych ufundował swoim pracownikom białostocki Promotech. To jedna z wielu prozdrowotnych inicjatyw zarządu spółki. Wczesne wykrywanie chorób,
Praca Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?
2024-04-29 | 15:00

Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są
Praca Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?
2024-04-29 | 09:10

Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?

Nowe technologie, pozwalające chociażby na wydajniejsze przetwarzanie danych, stały się głównym sojusznikiem biznesu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.