Komunikaty PR

Wyścig o pracowników w firmach trwa. Wygrają go ci, którzy umożliwią im rozwój

2023-10-11  |  12:00

Co 4 firma w Polsce boryka się z niedoborem pracowników, który przekłada się na brak realizacji zadań – wynika z badania „The Perfect Match” przeprowadzonego przez SD Worx. 34 proc. organizacji postrzega pozyskiwanie nowych pracowników za wyzwanie, a 69 proc. obawia się, że sytuacja na rynku pracy będzie
w przyszłości tak samo ciężka, jeśli nie trudniejsza. Jednocześnie tylko 1 na 3 (37 proc.) pracowników otrzymuje wystarczającą pomoc w rozwijaniu swoich umiejętności. Z kolei 28 proc. członków zespołów przyznaje, że menedżerowie blokują ich rozwój zawodowy.

Wyścig o talenty w firmach nie ustaje. Już 3 na 10 polskich przedsiębiorstw ma trudności
z przyciągnięciem odpowiednich kandydatów. Sytuacja ta nie zmieniła się znacząco od zeszłego roku (wówczas na problem wskazywało 37 proc. firm), co wskazuje na utrzymujące się trudności
w pozyskiwaniu nowych pracowników. Pomimo tych wyzwań, większość polskich firm (57 proc.) twierdzi, że posiada długoterminową perspektywę dotyczącą zapotrzebowania na nowych członków zespołów. Organizacje dostosowują swoją politykę rekrutacyjną do nowych warunków dyktowanych przez rynek pracy (53,8 proc. wskazań) oraz podejmują współpracę z pracownikami na umowach tymczasowych (43,6 proc.). Innym wyzwaniem, które wpływa na politykę kadrową firm, są wskazywane przez przedsiębiorców rosnące koszty prowadzenia biznesu. Przez nie nawet 4 na 10 firm (41,3 proc.) decyduje się na zwolnienie części swoich pracowników. Pracodawcy uważają jednak, że zwalnianie pracowników jest trudne (44 proc.) i zdaniem 33 proc. będzie jeszcze trudniejsze w przyszłości. Z drugiej strony, nieco ponad połowa pracowników wyraża przekonanie (56,7 proc.), że zachowa swoje dotychczasowe miejsca pracy.

Niezwykle ważne jest dostosowywanie polityki rekrutacyjnej do zmieniającej się rzeczywistości rynku pracy. Organizacje, które są elastyczne i otwarte na nowe rozwiązania, mają większą szansę na przyciągnięcie talentów. Warto rozważyć strategie długoterminowe, takie jak programy rozwojowe
czy szkolenia, które często są wskazywane przez pracowników jako pożądane i które stanowią istotny czynnik wpływający na przywiązanie personelu do miejsca pracy. Poprzez ciągłe podnoszenie kwalifikacji i umiejętności swoich pracowników, firmy nie tylko zwiększają efektywność zespołów,
ale także budują silną markę pracodawcy, przyciągając do siebie najlepszych pracowników
i zatrzymując tych, na których obecności w organizacji najbardziej im zależy. Dodatkowo, długoterminowe myślenie o relacjach pracodawca-pracownik może przynieść korzyści w postaci stabilnych zespołów, efektywnego programu awansów wewnętrznych i obniżenia kosztów rekrutacji

– mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

Ograniczone możliwości rozwoju

Obecnie 26 proc. pracodawców twierdzi, że stoi w obliczu wyzwań związanych z podnoszeniem
i zmianą kwalifikacji swoich pracowników. Niemal co drugi (46,9 proc.) pracownik jest świadomy potrzeby szkolenia w celu zwiększenia swoich szans na zatrudnienie. Dotyczy to wszystkich kategorii wiekowych ankietowanych aż do 55 roku życia (ankietowani ze starszych grup wiekowych wykazują nieco niższą świadomość konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych). Większość (79,6 proc.) polskich pracowników dobrze zdaje sobie sprawę ze swoich umiejętności i potrzeb szkoleniowych.
Za to aż 3 na 4 pracowników (73,1 proc.) uważa, że posiada wszystkie kompetencje niezbędne
do wykonywania swojej pracy. Jednak i tak połowa osób pracujących w Polsce oczekuje, że ich organizacja będzie dalej rozwijać ich umiejętności. Czy przedsiębiorstwa są przygotowane na zaspokajanie ambicji zatrudnianych przez siebie osób? Zdania na ten temat są podzielone. Z jednej strony 55 proc. firm przyznaje, że ich menedżerowie podejmują wystarczające działania w celu rozwijania talentów w organizacji. Z drugiej jednak, aż 28 proc. pracowników uważa, że kierownictwo ich zespołów blokuje im rozwój zawodowy, 39,2 proc. przyznaje, że nie otrzymało żadnego szkolenia
w ubiegłym roku, a aż 36,2 proc. mówi otwarcie, że ma mało czasu na udział w szkoleniach lub nie ma go wcale.

Pracownicy mają świadomość ewolucji rynku pracy i wiedzą, że utrzymanie atrakcyjności w oczach potencjalnego pracodawcy wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności. Są gotowi do zaangażowania się w proces samokształcenia, jeśli tylko zostaną dostarczone im odpowiednie narzędzia i stworzone możliwości. Jednak istnieje wyraźny rozdźwięk między tym, co organizacje twierdzą na temat stwarzanych przez nie możliwości a tym, jak je postrzegają sami pracownicy. Zauważamy zapotrzebowanie na bardziej spójną i skoncentrowaną na rozwoju kulturę organizacyjną. Firmy powinny działać na rzecz tworzenia środowiska, które zachęca pracowników do rozwoju zawodowego, postrzegając edukację jako inwestycję w przyszłość organizacji. To nie tylko przekłada się na satysfakcję pracowników, ale także na ich lojalność i zaangażowanie w dłuższej perspektywie
– komentuje Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

Lekcja wsparcia i komunikacji

Wymóg rewizji informacji na temat potrzeb pracowników i rozwoju talentów w firmach potwierdzają uzyskane dane. Okazuje się bowiem, że tylko 6 na 10 firm (56 proc.) potrafi wskazać, gdzie w ich organizacji potrzebne są konkretne kompetencje. Prawie połowa (43,8 proc.) pracodawców nie posiada wiedzy na temat ambicji swoich pracowników i pożądanych przez nich ścieżek rozwoju, a 31,3 proc. przedsiębiorstw nie jest świadomych umiejętności członków swoich zespołów. Bardziej optymistycznie wyglądają wyniki badań pracowników. Aż 6 na 10 (56 proc.) z nich dobrze rozumie, gdzie ich umiejętności mogą zostać wykorzystane w organizacji. Jednak tylko 52 proc. wie, na jakie stanowiska mogą awansować i brakuje im wiedzy na temat tego, jak wykorzystać te możliwości. Zaledwie 38 proc. pracowników uważa, że ma wystarczające możliwości awansu w organizacji i podobny odsetek
(33,9 proc.) uważa, że otrzymuje wystarczające wskazówki dotyczące kariery. Podczas gdy połowa firm (51,5 proc.) twierdzi, że ma menedżerów, którzy odpowiednio zachęcają do mobilności wewnętrznej, 47,5 proc. organizacji przyznaje, że posiada kierowników, którzy nie popierają zmiany stanowisk przez członków ich zespołów.

Niewątpliwie istnieje potrzeba lepszej komunikacji między pracodawcami i pracownikami w zakresie planów rozwoju zawodowego. Organizacje powinny tworzyć przestrzenie umożliwiające regularne rozmowy na temat celów i aspiracji pracowników oraz dostarczać jasne ścieżki kariery. Zarządzanie talentami powinno stać się integralną częścią kultury organizacyjnej, a menedżerowie powinni być odpowiednio przeszkoleni i wyposażeni w narzędzia w zakresie rozwoju pracowników i wspierania ich mobilności wewnętrznej. Jest to kluczowe, aby skutecznie zachęcać do wykorzystania potencjału pracowników i wspierać ich rozwój. W innej sytuacji brak wiedzy na temat możliwości awansu i strategii rozwoju kariery może prowadzić do frustracji, utraty zaangażowania i koniec końców – zmiany miejsca zatrudnienia – dodaje Lalit Gupta, Managing Director – Eastern Europe w SD Worx Poland.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Uchodźcy na rynku pracy Biuro prasowe
2024-04-25 | 15:30

Uchodźcy na rynku pracy

Norwegia jest jednym z europejskich liderów, która rozwija różnorodne metody wsparcia dla uchodźców, ułatwiając im integrację na lokalnym rynku pracy. Badania
Praca Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
2024-04-17 | 15:26

Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?

Budowanie odporności psychicznej to nie tylko klucz do przetrwania kryzysu, ale także droga do osobistego i zawodowego rozwoju. Przygotujmy się na trudne czasy, szukając wsparcia i stosując
Praca Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl
2024-04-17 | 08:30

Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl

Samozatrudnieni stanowią blisko 19% wszystkich pracujących Polaków. Węższa grupa wolnych strzelców realizujących projekty na zlecenie różnych firm obejmuje 330 tys.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.