Wyzwania na rynku pracy tymczasowej
- Rynek pracy tymczasowej, który odgrywa kluczową rolę w globalnej gospodarce, stoi obecnie przed nowymi i wyjątkowymi wyzwaniami. W miarę jak gospodarki ewoluują, a technologie oraz oczekiwania pracowników się zmieniają, przed firmami zajmującymi się rekrutacją tymczasową pojawiają się nowe zadania, na które muszą znaleźć odpowiedzi. Sytuację komentuje Piotr Rafalski, prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.
Zmienność rynku
Z jednej strony, widoczny jest wzrost zapotrzebowania na elastyczne modele zatrudnienia, które pozwalają firmom dostosowywać się do szybko zmieniających się warunków rynkowych. Z drugiej strony, pracownicy coraz bardziej dążą do większej stabilności i satysfakcji z pracy, co stawia przed agencjami pracy tymczasowej wyzwanie znalezienia równowagi pomiędzy elastycznością a zapewnieniem godziwych warunków zatrudnienia.
Do tego dochodzą wysokie wymagania klientów agencji pracy tymczasowej, którzy zmagają się z problemami w swoich branżach.
- Zmienność na rynku pracy tymczasowej to codzienność. Agencje pracy muszą wykazywać się dużą elastycznością i nadążać za zmianami zachodzącymi w każdej branży, którą obsługują. Tych zmian w czasach transformacji jest sporo, od legislacyjnych, aż po procesowo – technologiczne. To też, między innymi, powoduje, że rynek pracy tymczasowej kurczy się w Polsce i agencje coraz mocniej rywalizują o klienta albo zamykają działalność – mówi Piotr Rafalski z Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.
Na koniec 2022 roku w Polsce działało 8791 agencji zatrudnienia, w tym ok. 5400 na rynku pracy tymczasowej. Dla porównania w roku 2021 funkcjonowało ich 9286 ogółem, co oznacza spadek o 495. Od roku 2021 obserwujemy też cykliczny spadek i wyhamowanie popytu na pracę tymczasową (ok. 2% do 3% r/r). Danych za ten rok jeszcze nie ma, ale należy spodziewać się kolejnych spadków.
Cyfryzacja i nowe umiejętności
Wraz z postępem technologicznym, rynek pracy wymaga od pracodawców nowych zastosowań a od pracowników nowych umiejętności. Agencje pracy tymczasowej muszą teraz dostosować swoje procesy rekrutacyjne i szkoleniowe, aby zapewnić pracownikom tymczasowym umiejętności niezbędne do wykonywania pracy w nowoczesnym środowisku biznesowym.
- Wdrożenia technologiczne tj. automatyzacja, robotyzacja stają się powszechne w logistyce i przemyśle. To rodzi określone wymagania od pracowników, którzy muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje do pracy z nowoczesnymi urządzeniami. Wielokrotnie problem ten zrzuca się na agencje pracy, które muszą zadbać o szkolenia i odpowiednie wdrożenie pracownika do pracy. Z drugiej strony digitalizacja wkracza do procesów rekrutacji, aby je zoptymalizować i przyspieszyć, dostosowując je tym samym do szybko zmieniającego się otoczenia biznesowego – wyjaśnia Piotr Rafalski z Formika APT. – Odpowiadając na te potrzeby, na bazie własnych kilkuletnich doświadczeń, zbudowaliśmy platformę EAC Solution, która upraszcza procesy rekrutacyjne pracowników tymczasowych, obniżając koszty ich rekrutacji nawet o 60%. Ta innowacyjna platforma jest bazą dostosowaną do zamieniającego się otoczenia technologicznego, a także do czasów poszukiwania oszczędności i optymalizacji. Służy producentom, operatorom logistycznym a także firmom z branży FMCG – dodaje prezes Formiki Agencji Pracy Tymczasowej.
Multikulturowe zespoły i różnorodność
Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (analiza pt. "Cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce w 2022 r."), pokazują wzrost liczby obcokrajowców na polskim rynku pracy. Pod koniec grudnia ub.r. w naszym kraju pracowało ponad milion pracowników z zagranicy, to jest o 27,3% więcej niż rok wcześniej. Udział pracowników z zagranicy w ogólnej liczbie pracujących wyniósł 6,5%. Pracownicy zagraniczni reprezentowali aż ponad 150 państw. Najliczniejszą grupę stanowili Ukraińcy (ok. 73%) i Białorusini (10,1%). Z analizy GUS wynika również, że mediana i średnia wieku cudzoziemców (37,4 lata) była niższa w porównaniu do pracowników z Polski (42,6 lat).
- Umiejętność zarządzania różnorodnością to dzisiaj konieczność, zwłaszcza w odniesieniu do pracowników tymczasowych, przyjeżdżających do nas z innych krajów, często o odmiennych kulturach. To spore wyzwanie dla pracodawców. Trzeba przyznać, że wiele firm, a w szczególności firmy produkcyjne, handlowe i logistyczne, wciąż nie są na to gotowe. Najczęściej zawodzi komunikacja, którą trzema umiejętnie zarządzać, a mało kto dba o ten obszar działalności. To ogromne wyzwanie dla rynku pracy, a szczególnie dla agencji pracy tymczasowej, które pełnią tutaj podwójną rolę. Nie tylko muszą przygotować pracowników do wdrożenia ich do pracy, ale też samych pracodawców jak zarządzać i komunikować się w kulturowej różnorodności – wyjaśnia Piotr Rafalski, właściciel Formika Agencja Pracy Tymczasowej.
Nowa era
To tylko główne wyzwania współczesnego rynku pracy tymczasowej, a jest ich znacznie więcej. Rynek pracy tymczasowej wchodzi w nową erę, która wymaga innowacyjnego podejścia do zatrudnienia i zarządzania pracownikami. Spadek liczby agencji zatrudnienia, wzrost zatrudnienia cudzoziemców oraz zmienne sezonowe popytu na pracowników wymagają innowacyjnych i elastycznych rozwiązań, zarówno dla pracodawców, jak i agencji rekrutacyjnych. Stabilność zatrudnienia oraz skupienie na długoterminowych relacjach z pracownikami mogą stać się kluczowymi elementami sukcesu na zmieniającym się rynku pracy tymczasowej.

Capital.com z tytułem najlepszego pracodawcy 2025 r. w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polsce

Spawacz, elektryk, księgowy czy specjalista DevOps i Cloud – kogo brakuje do pracy? Regiony i stawki

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.