Komunikaty PR

Prawie 81 proc. Polaków najczęściej płaci bezgotówkowo w większych marketach

2022-10-18  |  14:30

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv, aż 81 proc. Polaków najczęściej płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem podczas zakupów w większych marketach. Kolejnymi miejscami jakie wskazali respondenci są stacje paliw (65 proc.) oraz osiedlowe sklepy spożywcze i piekarnie (60 proc.). Mimo dużej popularności płatności bezgotówkowych nadal zdarzają się sytuacje, w których ankietowani nie mają możliwości zapłacić kartą.

Polacy unikają płatności gotówką w dużych marketach. Jak wynika z badania PolCard from Fiserv w takich sklepach najczęściej korzysta z płatności bezgotówkowych 79 proc. kobiet oraz 82 proc. mężczyzn. Markety cieszą się popularnością respondentów niezależnie od miejsca ich zamieszkania, wieku czy wysokości zarobków.

Kolejnym najczęściej wymienianym przez badanych miejscem, gdzie królują płatności bezgotówkowe są stacje paliw, na które wskazało 65 proc. ankietowanych. W tej grupie jest więcej mężczyzn (72,4 proc.) niż kobiet (59,3 proc.). Co ciekawe, płatności bezgotówkowe przy okazji tankowania auta najchętniej wybierają osoby w przedziale wiekowym 60-69 lat (80,5 proc.) oraz zarabiające pomiędzy 5 000 – 6 999 zł netto (86,2 proc.).

- Warto podkreślić, że trzecie miejsce na podium zajęły małe, osiedlowe sklepy spożywcze i piekarnie, które wskazało ponad 60 proc. ankietowanych. Podobna liczba respondentów zazwyczaj kartą, telefonem lub zegarkiem płaci także w aptece, a co drugi badany w drogeriach i sklepach kosmetycznych. To pokazuje, że możliwość przyjmowania płatności powinna być dostępna nie tylko w dużych marketach i sklepach, lecz także w mniejszych, osiedlowych punktach. Z kolei na szóstym miejscu wymienionym przez badanych znalazły się restauracje (48,5 proc.). Warto tutaj wspomnieć o dodatkowych funkcjach terminali, które przyczyniają się do zwiększenia wygody konsumentów. W przypadku barów czy restauracji jest to m.in. możliwość dodania napiwku do płatności za posiłek – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.

Co trzeci badany zazwyczaj korzysta z płatności bezgotówkowych w lokalach usługowych np. u fryzjera czy kosmetyczki. Podobna liczba respondentów płaci w ten sposób również za towar dostarczony przez kuriera. Trzech na dziesięciu Polaków najczęściej wykonuje transakcje bezgotówkowe w urzędach i u lekarza. Natomiast pocztę wymieniło 28 proc. ankietowanych, a płatności za bilety w komunikacji miejskiej 27 proc. Podczas korzystania z usług specjalistycznych takich jak naprawa samochodu w warsztacie, kartą, telefonem lub zegarkiem płaci prawie 28 proc. Co czwarty ankietowany najczęściej wybiera płatności bezgotówkowe w kiosku i za taxi, a co szósty w punkcie ksero i sklepie papierniczym.

- 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo i są to najczęściej ludzie młodzi. W grupie osób w wieku 18-29 lat odsetek ten wynosi aż 88 proc. Taki wynik badania popularności płatności bezgotówkowych to dowód na to, że Polacy naprawdę wyznaczają trendy. Posiadanie terminala płatniczego może dziś zdecydować o istotnej przewadze konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak salony fryzjerskie czy kosmetyczne. Niski wynik popularności płatności bezgotówkowych za usługi medyczne czy kurierskie może świadczyć o tym, że nadal zdarza się, że w tych punktach nie ma możliwości płatności kartą. A zatem jest to zadanie stojące przed tymi branżami, aby zapewnić klientom wybór i włączyć taką funkcjonalność do swojego biznesu. W wielu przypadkach brak terminala płatniczego może oznaczać realne ryzyko utraty klienta, który preferuje wyłącznie płatności bezgotówkowe za zakupy lub usługi – zauważa Krzysztof Polończyk.

Nadal są miejsca, w których można płacić wyłącznie gotówką

PolCard from Fiserv w swoim badaniu zapytał również respondentów czy zdarzają im się sytuacje, że w miejscu, w którym chcą zapłacić bezgotówkowo nie ma takiej możliwości. Okazało się, że prawie 48 proc. z nich doświadczyło takiej sytuacji kilka razy w roku, natomiast 32 proc. rzadziej niż raz w miesiącu, a ponad 5 proc. co najmniej raz w miesiącu. 2,2 proc. badanych przyznało, że przytrafia im się to bardzo często, bo co najmniej raz w tygodniu.

- Liczba miejsc, w których nie można płacić bezgotówkowo spada z roku na rok. Przedsiębiorcy powinni również wziąć pod uwagę fakt, że terminal płatniczy służy już nie tylko do przyjmowania transakcji. Obecnie ma on wiele różnych funkcji dodatkowych, których oczekują konsumenci. Polacy deklarują, że najciekawszą dla nich jest cashback, czyli wypłata gotówki z kasy sklepu przy okazji zakupów. Na kolejnych miejscach znalazły się płatności w różnych walutach oraz wpłata kartą, czyli wpłata pieniędzy na konto w sklepowej kasie z wykorzystaniem terminala płatniczego. Tak duże zainteresowanie usługami dodatkowymi wynika z wysokiego poziomu świadomości konsumentów – podsumowuje Krzysztof Polończyk.

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach? Biuro prasowe
2025-07-17 | 08:00

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Pożyczki online a emigracja – dlaczego warto o nich mówić?  Coraz więcej Polaków wybiera życie za granicą, szukając stabilizacji, lepszych zarobków
Finanse Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
2025-07-17 | 06:00

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Dzisiaj zarządzanie firmą to znacznie więcej niż troska o produkcję, sprzedaż czy świadczenie usług. Przedsiębiorca, który chce skutecznie się rozwijać i utrzymać
Finanse Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
2025-07-09 | 14:40

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?

Zakupy internetowe zapewniają dużą wygodę. Nie trzeba jeździć po sklepach w różnych lokalizacjach, by znaleźć coś dla siebie. To duża oszczędność czasu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.