Komunikaty PR

Prawie 81 proc. Polaków najczęściej płaci bezgotówkowo w większych marketach

2022-10-18  |  14:30

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv, aż 81 proc. Polaków najczęściej płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem podczas zakupów w większych marketach. Kolejnymi miejscami jakie wskazali respondenci są stacje paliw (65 proc.) oraz osiedlowe sklepy spożywcze i piekarnie (60 proc.). Mimo dużej popularności płatności bezgotówkowych nadal zdarzają się sytuacje, w których ankietowani nie mają możliwości zapłacić kartą.

Polacy unikają płatności gotówką w dużych marketach. Jak wynika z badania PolCard from Fiserv w takich sklepach najczęściej korzysta z płatności bezgotówkowych 79 proc. kobiet oraz 82 proc. mężczyzn. Markety cieszą się popularnością respondentów niezależnie od miejsca ich zamieszkania, wieku czy wysokości zarobków.

Kolejnym najczęściej wymienianym przez badanych miejscem, gdzie królują płatności bezgotówkowe są stacje paliw, na które wskazało 65 proc. ankietowanych. W tej grupie jest więcej mężczyzn (72,4 proc.) niż kobiet (59,3 proc.). Co ciekawe, płatności bezgotówkowe przy okazji tankowania auta najchętniej wybierają osoby w przedziale wiekowym 60-69 lat (80,5 proc.) oraz zarabiające pomiędzy 5 000 – 6 999 zł netto (86,2 proc.).

- Warto podkreślić, że trzecie miejsce na podium zajęły małe, osiedlowe sklepy spożywcze i piekarnie, które wskazało ponad 60 proc. ankietowanych. Podobna liczba respondentów zazwyczaj kartą, telefonem lub zegarkiem płaci także w aptece, a co drugi badany w drogeriach i sklepach kosmetycznych. To pokazuje, że możliwość przyjmowania płatności powinna być dostępna nie tylko w dużych marketach i sklepach, lecz także w mniejszych, osiedlowych punktach. Z kolei na szóstym miejscu wymienionym przez badanych znalazły się restauracje (48,5 proc.). Warto tutaj wspomnieć o dodatkowych funkcjach terminali, które przyczyniają się do zwiększenia wygody konsumentów. W przypadku barów czy restauracji jest to m.in. możliwość dodania napiwku do płatności za posiłek – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.

Co trzeci badany zazwyczaj korzysta z płatności bezgotówkowych w lokalach usługowych np. u fryzjera czy kosmetyczki. Podobna liczba respondentów płaci w ten sposób również za towar dostarczony przez kuriera. Trzech na dziesięciu Polaków najczęściej wykonuje transakcje bezgotówkowe w urzędach i u lekarza. Natomiast pocztę wymieniło 28 proc. ankietowanych, a płatności za bilety w komunikacji miejskiej 27 proc. Podczas korzystania z usług specjalistycznych takich jak naprawa samochodu w warsztacie, kartą, telefonem lub zegarkiem płaci prawie 28 proc. Co czwarty ankietowany najczęściej wybiera płatności bezgotówkowe w kiosku i za taxi, a co szósty w punkcie ksero i sklepie papierniczym.

- 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo i są to najczęściej ludzie młodzi. W grupie osób w wieku 18-29 lat odsetek ten wynosi aż 88 proc. Taki wynik badania popularności płatności bezgotówkowych to dowód na to, że Polacy naprawdę wyznaczają trendy. Posiadanie terminala płatniczego może dziś zdecydować o istotnej przewadze konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak salony fryzjerskie czy kosmetyczne. Niski wynik popularności płatności bezgotówkowych za usługi medyczne czy kurierskie może świadczyć o tym, że nadal zdarza się, że w tych punktach nie ma możliwości płatności kartą. A zatem jest to zadanie stojące przed tymi branżami, aby zapewnić klientom wybór i włączyć taką funkcjonalność do swojego biznesu. W wielu przypadkach brak terminala płatniczego może oznaczać realne ryzyko utraty klienta, który preferuje wyłącznie płatności bezgotówkowe za zakupy lub usługi – zauważa Krzysztof Polończyk.

Nadal są miejsca, w których można płacić wyłącznie gotówką

PolCard from Fiserv w swoim badaniu zapytał również respondentów czy zdarzają im się sytuacje, że w miejscu, w którym chcą zapłacić bezgotówkowo nie ma takiej możliwości. Okazało się, że prawie 48 proc. z nich doświadczyło takiej sytuacji kilka razy w roku, natomiast 32 proc. rzadziej niż raz w miesiącu, a ponad 5 proc. co najmniej raz w miesiącu. 2,2 proc. badanych przyznało, że przytrafia im się to bardzo często, bo co najmniej raz w tygodniu.

- Liczba miejsc, w których nie można płacić bezgotówkowo spada z roku na rok. Przedsiębiorcy powinni również wziąć pod uwagę fakt, że terminal płatniczy służy już nie tylko do przyjmowania transakcji. Obecnie ma on wiele różnych funkcji dodatkowych, których oczekują konsumenci. Polacy deklarują, że najciekawszą dla nich jest cashback, czyli wypłata gotówki z kasy sklepu przy okazji zakupów. Na kolejnych miejscach znalazły się płatności w różnych walutach oraz wpłata kartą, czyli wpłata pieniędzy na konto w sklepowej kasie z wykorzystaniem terminala płatniczego. Tak duże zainteresowanie usługami dodatkowymi wynika z wysokiego poziomu świadomości konsumentów – podsumowuje Krzysztof Polończyk.

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu Biuro prasowe
2025-08-18 | 11:00

BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu

Na rynku kryptowalut trwa hossa, a w związku z opublikowaniem danych o inflacji oraz rosnącym prawdopodobieństwem obniżki stóp procentowych przez amerykański
Finanse Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?
2025-08-14 | 06:00

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

W świecie, gdzie decyzje finansowe coraz częściej podejmowane są pod wpływem 30-sekundowego wideo z social mediów, rozpoznanie rzetelnych źródeł wiedzy inwestycyjnej
Finanse Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
2025-08-08 | 20:30

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA

Większość z pięciu największych kryptowalut - z wyjątkiem Solany - utrzymuje wyraźnie dodatni wynik od początku roku po powrocie do poziomów sprzed ostatniej fazy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.