878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku Światowego wyniósł PKB Polski.
Z piwowarstwem związanych jest 33 mln miejsc pracy – trzy razy więcej niż poziom całkowitego zatrudnienia w naszym kraju. Raport „Beer’s Global Economics Footprint” podsumowuje globalny wpływ ekonomiczny przemysłu piwowarskiego.
Justin Kissinger, prezes i dyrektor generalny World Brewing Alliance, zleceniodawcy raportu, mówi: „Branża piwowarska ma ogromny, pozytywny wpływ na gospodarkę światową, wspierając solidny łańcuch wartości, obejmujący rolników, dystrybutorów, handel i gastronomię. To, co czyni piwo wyjątkowym, to głębokie zakorzenienie w krajowych rynkach, przynoszące korzyści lokalnym gospodarkom i społecznościom. Ten raport pokazuje, że piwo nie tylko jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie, ale także jedną z najcenniejszych branż gospodarki”.
Raport „Beer’s Global Economics Footprint”, przygotowany przez Oxford Economics, jest największym badaniem wpływu gospodarczego przemysłu piwowarskiego. Przedstawia dane ze 185 krajów, w tym z Polski. Raport podkreśla znaczenie sektora piwnego jako istotnego elementu globalnej gospodarki, wspierającego miliony miejsc pracy i generującego miliardy dolarów w dochodach podatkowych.
Wpływ przemysłu piwowarskiego na globalną gospodarkę – wkład do światowego PKB
Każdy 1 milion dolarów wygenerowany przez przemysł piwowarski uruchamia dodatkowe 8 milionów dolarów PKB w gospodarce. Ten wpływ obejmuje wydatki ponoszone przez browary i ich otoczenie gospodarcze, w tym zakup surowców czy opakowań, jak również dalszą aktywność gospodarczą, stymulowaną m.in. przez wynagrodzenia pracowników czy inwestycje.
Co ciekawe, tylko 14% globalnych wydatków sektora piwowarskiego trafia poza kraj, w którym piwo jest warzone. Ten odsetek jest nawet niższy w krajach takich jak Japonia, Niemcy czy Brazylia. W Polsce 86% wydatków piwowarów to zakupy u lokalnych dostawców, czyli dokładnie tyle, ile wynosi średnia światowa.
„Piwo jest lokalne na każdym etapie życia produktu. Ogromna większość dochodów z piwa pozostaje w kraju jego pochodzenia. Piwo jest też produkowane z lokalnych składników i w lokalnych stylach, a jego picie jest częścią zwyczajów i tradycji na całym świecie. To lokalny biznes o globalnym zasięgu i znaczeniu” – podkreśla Justin Kissinger.
Jest to szczególnie widoczne w krajach rozwijających się, gdzie wkład przemysłu piwowarskiego do PKB wynosi 1,5% i jest średnio dwukrotnie wyższy niż w państwach o wysokich dochodach [1].
Wpływ branży piwowarskiej na globalny rynek pracy i rolnictwo
Według raportu „Beer’s Global Economics Footprint”, bezpośrednie zatrudnienie w browarach na świecie wynosi 620 tysięcy osób, czyli prawie tyle, co liczba mieszkańców Łodzi. To stanowiska o bardzo wysokiej wydajności pracy – ok. pięć razy wyższej niż światowa średnia. Jest to efektem inwestycji w rozwój procesu produkcji, który w wielu krajach jest bardzo nowoczesny. Polska jest tego doskonałym przykładem.
Warzenie piwa tworzy miejsca pracy w branżach powiązanych z browarnictwem, takich jak: rolnictwo, handel, przetwórstwo spożywcze czy gastronomia. Całkowita liczba miejsc pracy związanych z branżą piwną w 2023 r. wyniosła 33 miliony, co oznacza jedno na sto miejsc pracy na świecie i trzykrotność zatrudnienia w Polsce w tamtym czasie [2].
Największy wpływ piwowarstwa na zatrudnienie obserwujemy w rolnictwie (6,4 miliona). Piwowarzy wydali u dostawców rolnych 10,6 miliarda dolarów na zakup surowców do produkcji piwa, czyli chmielu (120 tysięcy ton) czy jęczmienia (57 milionów ton).
„Piwo jest przede wszystkim produktem rolniczym i pozostaje blisko swoich rolniczych korzeni” – podkreśla Kissinger.
Wkład sektora piwowarskiego do globalnego budżetu
Przemysł browarniczy i jego otoczenie mają duże znaczenie dla finansów publicznych. Raport WBA szacuje, że wpływy, wygenerowane przez browary i ich łańcuch wartości, do budżetów państw w 2023 r. osiągnęły poziom 376 miliardów dolarów. Około 43% tej kwoty, czyli 163 miliardy dolarów, stanowiły VAT i akcyza.
„Polska jest jednym z czołowych producentów piwa w Europie i pozostaje jedną z największych branż w sektorze FMCG. Raport Oxford Economics szacuje wartość dodaną generowaną przez nasze browary na poziomie 6 miliardów dolarów, a całkowite zatrudnienie powstałe dzięki warzeniu piwa na 120 tys. miejsc pracy – podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. – Działalność browarów wpływa bezpośrednio na sektor rolniczy, logistyczny, handel czy gastronomię. Kurczenie się rynku, jakie obserwujemy w Polsce od kilku lat, przekłada się negatywnie również na jego otoczenie gospodarcze, więc jakiekolwiek działania ograniczające funkcjonowanie branży mają też swoje konsekwencje w innych sektorach” – dodaje Morzycki.
Raport „Beer’s Global Economics Footprint”
Raport wpływu gospodarczego przemysłu piwowarskiego na świecie został przygotowany przez Oxford Economics, jedną z najbardziej znaczących, niezależnych firm doradztwa ekonomicznego. Powstał na zlecenie World Brewing Alliance (WBA), stowarzyszenia, które reprezentuje branżę piwowarską na arenie międzynarodowej. Jego misją jest wspieranie polityk krajowych w celu realizacji celów związanych ze zdrowiem publicznym, wzmacnianiem gospodarki i wspieraniem lokalnej przedsiębiorczości. Szczegółowe dane z raportu, z podziałem na kraje oraz sektory, można pozyskać na stronie internetowej https://globalbeer.oxfordeconomics.com.
[1] Kraje o wysokich dochodach według podziału Banku Światowego. W roku 2025 gospodarki o wysokich dochodach definiuje się jako te, gdzie dochód narodowy brutto na mieszkańca wynosi więcej niż $14,005, obliczony przy użyciu metody World Bank Atlas: https://datahelpdesk.worldbank.org/knowledgebase/articles/906519-world-bank-country-and-lending-groups
Źródło informacji: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

Burger King wchodzi do Zgorzelca
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
O przyspieszenie prac związanych z rozbudową A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu apeluje spółka Stalexport Autostrady do przedstawicieli strony publicznej. Według zarządcy autostrady projektowanie mogłoby się zacząć niezwłocznie, co znacząco skróciłoby czas realizacji całego przedsięwzięcia. W innym wypadku już za dwa lata użytkownicy trasy będą musieli mierzyć się z problemem korków.
Prawo
Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.
Handel
Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.