878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku Światowego wyniósł PKB Polski.
Z piwowarstwem związanych jest 33 mln miejsc pracy – trzy razy więcej niż poziom całkowitego zatrudnienia w naszym kraju. Raport „Beer’s Global Economics Footprint” podsumowuje globalny wpływ ekonomiczny przemysłu piwowarskiego.
Justin Kissinger, prezes i dyrektor generalny World Brewing Alliance, zleceniodawcy raportu, mówi: „Branża piwowarska ma ogromny, pozytywny wpływ na gospodarkę światową, wspierając solidny łańcuch wartości, obejmujący rolników, dystrybutorów, handel i gastronomię. To, co czyni piwo wyjątkowym, to głębokie zakorzenienie w krajowych rynkach, przynoszące korzyści lokalnym gospodarkom i społecznościom. Ten raport pokazuje, że piwo nie tylko jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie, ale także jedną z najcenniejszych branż gospodarki”.
Raport „Beer’s Global Economics Footprint”, przygotowany przez Oxford Economics, jest największym badaniem wpływu gospodarczego przemysłu piwowarskiego. Przedstawia dane ze 185 krajów, w tym z Polski. Raport podkreśla znaczenie sektora piwnego jako istotnego elementu globalnej gospodarki, wspierającego miliony miejsc pracy i generującego miliardy dolarów w dochodach podatkowych.
Wpływ przemysłu piwowarskiego na globalną gospodarkę – wkład do światowego PKB
Każdy 1 milion dolarów wygenerowany przez przemysł piwowarski uruchamia dodatkowe 8 milionów dolarów PKB w gospodarce. Ten wpływ obejmuje wydatki ponoszone przez browary i ich otoczenie gospodarcze, w tym zakup surowców czy opakowań, jak również dalszą aktywność gospodarczą, stymulowaną m.in. przez wynagrodzenia pracowników czy inwestycje.
Co ciekawe, tylko 14% globalnych wydatków sektora piwowarskiego trafia poza kraj, w którym piwo jest warzone. Ten odsetek jest nawet niższy w krajach takich jak Japonia, Niemcy czy Brazylia. W Polsce 86% wydatków piwowarów to zakupy u lokalnych dostawców, czyli dokładnie tyle, ile wynosi średnia światowa.
„Piwo jest lokalne na każdym etapie życia produktu. Ogromna większość dochodów z piwa pozostaje w kraju jego pochodzenia. Piwo jest też produkowane z lokalnych składników i w lokalnych stylach, a jego picie jest częścią zwyczajów i tradycji na całym świecie. To lokalny biznes o globalnym zasięgu i znaczeniu” – podkreśla Justin Kissinger.
Jest to szczególnie widoczne w krajach rozwijających się, gdzie wkład przemysłu piwowarskiego do PKB wynosi 1,5% i jest średnio dwukrotnie wyższy niż w państwach o wysokich dochodach [1].
Wpływ branży piwowarskiej na globalny rynek pracy i rolnictwo
Według raportu „Beer’s Global Economics Footprint”, bezpośrednie zatrudnienie w browarach na świecie wynosi 620 tysięcy osób, czyli prawie tyle, co liczba mieszkańców Łodzi. To stanowiska o bardzo wysokiej wydajności pracy – ok. pięć razy wyższej niż światowa średnia. Jest to efektem inwestycji w rozwój procesu produkcji, który w wielu krajach jest bardzo nowoczesny. Polska jest tego doskonałym przykładem.
Warzenie piwa tworzy miejsca pracy w branżach powiązanych z browarnictwem, takich jak: rolnictwo, handel, przetwórstwo spożywcze czy gastronomia. Całkowita liczba miejsc pracy związanych z branżą piwną w 2023 r. wyniosła 33 miliony, co oznacza jedno na sto miejsc pracy na świecie i trzykrotność zatrudnienia w Polsce w tamtym czasie [2].
Największy wpływ piwowarstwa na zatrudnienie obserwujemy w rolnictwie (6,4 miliona). Piwowarzy wydali u dostawców rolnych 10,6 miliarda dolarów na zakup surowców do produkcji piwa, czyli chmielu (120 tysięcy ton) czy jęczmienia (57 milionów ton).
„Piwo jest przede wszystkim produktem rolniczym i pozostaje blisko swoich rolniczych korzeni” – podkreśla Kissinger.
Wkład sektora piwowarskiego do globalnego budżetu
Przemysł browarniczy i jego otoczenie mają duże znaczenie dla finansów publicznych. Raport WBA szacuje, że wpływy, wygenerowane przez browary i ich łańcuch wartości, do budżetów państw w 2023 r. osiągnęły poziom 376 miliardów dolarów. Około 43% tej kwoty, czyli 163 miliardy dolarów, stanowiły VAT i akcyza.
„Polska jest jednym z czołowych producentów piwa w Europie i pozostaje jedną z największych branż w sektorze FMCG. Raport Oxford Economics szacuje wartość dodaną generowaną przez nasze browary na poziomie 6 miliardów dolarów, a całkowite zatrudnienie powstałe dzięki warzeniu piwa na 120 tys. miejsc pracy – podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. – Działalność browarów wpływa bezpośrednio na sektor rolniczy, logistyczny, handel czy gastronomię. Kurczenie się rynku, jakie obserwujemy w Polsce od kilku lat, przekłada się negatywnie również na jego otoczenie gospodarcze, więc jakiekolwiek działania ograniczające funkcjonowanie branży mają też swoje konsekwencje w innych sektorach” – dodaje Morzycki.
Raport „Beer’s Global Economics Footprint”
Raport wpływu gospodarczego przemysłu piwowarskiego na świecie został przygotowany przez Oxford Economics, jedną z najbardziej znaczących, niezależnych firm doradztwa ekonomicznego. Powstał na zlecenie World Brewing Alliance (WBA), stowarzyszenia, które reprezentuje branżę piwowarską na arenie międzynarodowej. Jego misją jest wspieranie polityk krajowych w celu realizacji celów związanych ze zdrowiem publicznym, wzmacnianiem gospodarki i wspieraniem lokalnej przedsiębiorczości. Szczegółowe dane z raportu, z podziałem na kraje oraz sektory, można pozyskać na stronie internetowej https://globalbeer.oxfordeconomics.com.
[1] Kraje o wysokich dochodach według podziału Banku Światowego. W roku 2025 gospodarki o wysokich dochodach definiuje się jako te, gdzie dochód narodowy brutto na mieszkańca wynosi więcej niż $14,005, obliczony przy użyciu metody World Bank Atlas: https://datahelpdesk.worldbank.org/knowledgebase/articles/906519-world-bank-country-and-lending-groups
Źródło informacji: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.