Komunikaty PR

Prognozy dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Widać efekt COVID-19 w 2020 r.

2020-07-13  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

PMR prognozuje pozytywną koniunkturę na rynku telekomunikacyjnym w Polsce w perspektywie sześciu kolejnych lat. Wyjątkiem będzie rok 2020, który przyniesie stagnację rynku lub w najgorszym wypadku lekki spadek jego wartości. Powód to kryzys COVID-19 i w związku z tym gorsza sytuacja makroekonomiczna oraz negatywne czynniki rynkowe jak niższa sprzedaż sprzętu telekomunikacyjnego czy usług roamingowych.

 

COVID-19: stagnacja na rynku telekomunikacyjnym w 2020 r.

Prognozy PMR zakładają pozytywną koniunkturę dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce w kolejnych latach, biorąc pod uwagę również czynnik epidemiczny.  Wyjątkiem będzie najprawdopodobniej rok obecny, w którym pandemia COVID-19 spowoduje stagnację na rynku, a w najgorszym wypadku lekki spadek jego wartości, widoczny głównie w segmencie mobilnym. Ważnym elementem gruntującym pozycję rynku w dobie kryzysu jest jego dojrzałość i silne nasycenie usługami. Epidemia koronawirusa wyraźnie pokazała, że usługi telekomunikacyjne stanowią jeden z krytycznych elementów funkcjonowania dzisiejszego społeczeństwa, biznesu oraz całego państwa. Nie ma podstaw by zakładać rezygnację z abonowania usług, nawet w przypadku recesji. Równocześnie należy być ostrożnym w ocenie popytu na dodatkowe usługi w ramach pakietów telekomunikacyjnych czy wyższe plany abonamentowe (wyjątkiem jest dostęp do internetu szerokopasmowego). W perspektywie tego roku część planów zakupowych w tym zakresie przesunie się w czasie.

 

Segment mobilny: podwyżki cen usług komórkowych z 2019 r. amortyzatorem dla rynku

W krótkim okresie (rok 2020) kryzys COVID-19 zahamuje lub nawet odwróci dynamikę wzrostową w segmencie mobilnym z uwagi na mniejsze przychody operatorów ze sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego (zakłócenie łańcucha dostaw), które stanowią ok. jednej czwartej całkowitych przychodów telekomów mobilnych, oraz przychody z usług roamingowych. Ważnym amortyzatorem dla tych spadków będą jednak podwyżki cen usług komórkowych, jakie miały miejsce w ubiegłym roku i których pozytywny efekt powinien być widoczny w wynikach operatorów po raz pierwszy w roku obecnym. Na plus zadziała również sytuacja na rynku hurtowym. Zwiększony ruch na rynku detalicznym (połączenia biznesowe z uwagi na pracę zdalną, jak i indywidualne) spowoduje wyższe przychody z usług interkonektu.

 

Ograniczone wpływy z pierwszych sieci 5G w Polsce

PMR w perspektywie tego roku nie spodziewa się dynamicznego przyrostu liczby użytkowników pierwszych komercyjnych sieci 5G w Polsce. Istotnym ograniczeniem będzie mała dostępność na rynku urządzeń obsługujących tę technologię, nasilona kryzysem COVID-19 i zakłóconym łańcuchem dostaw sprzętu IT i telekomunikacyjnego. Poza tym klienci jeszcze nie do końca czują potrzebę takiej technologicznej przesiadki. Wystarczają im prędkości w ramach sieci 4G (LTE/LTE-Advanced), które de facto są zbieżne z prędkościami oferowanymi w ramach pierwszych sieci 5G na częstotliwościach 2 100 i 2 600 MHz. Uruchomione sieci 5G na częstotliwościach 2 100 i 2 600 MHz to wciąż jednak tylko namiastka tej technologii w porównaniu do tzw. pasma C, które jest w pełni wartościowe do świadczenia usług piątej generacji. 5G na zasobach 2 100 i 2 600 MHz ma więc głównie wydźwięk marketingowo-wizerunkowy. Pewną barierę stanowią również zasięg terytorialny świadczonych usług, ale poniekąd także stygmatyzacja sieci 5G jako technologii niebezpiecznej dla zdrowia ludzkiego. W związku z tym potencjał zarobkowy MNOs na usługach 5G na chwilę obecną pozostaje niewielki. Nawet jeśli operatorzy w niedługim czasie uruchomią dedykowane taryfy 5G (na ten moment operatorzy na ogół dokładają usługę 5G abonentom wybranych, dotychczasowych taryf za darmo), to w tym roku spadające PKB i ograniczone wydatki gospodarstw domowych będą miały negatywny wpływ na monetyzację usług piątej generacji.

 

COVID-19 i dodatkowy popyt na wyższe przepustowości szerokopasmowego internetu

W segmencie stacjonarnym, kryzys COVID-19 będzie rzutował przede wszystkim na segment DLISP, w tym usług dostępu do internetu. W warunkach pandemii klasyczny broadband nabiera jeszcze większego znaczenia. Utrwalenie modelu pracy zdalnej, ale też większa świadomość potrzeby korzystania z internetu u części społeczeństwa, spowoduje zwiększony popyt na wyższe przepustowości sieci. Trend ten rozłoży się w czasie.

 

COVID-19 neutralny wpływ na rynek płatnej telewizji

W przyjętym przez PMR modelu prognostycznym rynek płatnej telewizji w Polsce w latach 2020-2025 wkroczy w okres stagnacji, z lekką tendencją do spadków. Będzie to widoczne zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Wpływ COVID-19 na rynek płatnej telewizji będzie jednak małostkowy, a zaznaczone trendy będą wynikać z naturalnego rozwoju rynku i mocnego nasycenia usługą. Czynnik epidemiczny wzmacniający rolę telewizji pozwoli natomiast m.in. spowolnić zjawisko cord-cuttingu, które i tak w Polsce nie ma jeszcze masowego charakteru. Pozwoli również zachęcić część Polaków do abonowania wyższej cenowo oferty płatnej telewizji z uwagi na dodatkowe kanały otrzymane na czas trwania pandemii. Tego typu zakupy rozłożą się jednak w czasie. Rok bieżący z racji niższego PKB będzie ograniczeniem dla popytu na dodatkowe kanały premium. Wpływ COVID-19 na rynek płatnej telewizji to również zmiany w trendach zakupowych dotyczących dodatkowych kanałów premium o tematyce sportowej czy wyższych pakietów telewizyjnych z dostępem do tychże kanałów.

 

Więcej informacji na temat prognoz dla poszczególnych segmentów rynku telekomunikacyjnego w Polsce z uwzględnieniem kryzysu COVID-19 znajduje się w raportach PMR:

  • Usługi telekomunikacyjne dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce. - https://bit.ly/pmr-tele
  •  Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2020. - https://bit.ly/pmr-tv-pl-2020

 

Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie:  https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/

 

 

AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.