Prowadzisz małą lub średnią firmę? Sprawdź, jak robot pomoże Ci w rozwoju
Czy istnieją takie roboty, które mogłyby przejąć nasze najbardziej nielubiane zadania w pracy? Tak! Co więcej – dostępne są one nie tylko dla korporacji, ale również dla małych i średnich firm. Ich „zatrudnienie” to korzyści zarówno dla właścicieli, jak i pracowników. Jak roboty mogą pomóc nam w codziennej pracy?
Na świecie robotyzacja jest wyraźnie zauważanym trendem: dane z raportu Deloitte wskazują, że 78% respondentów badania już wdrożyło procesy RPA (Zrobotyzowanej Automatyzacji Procesów), a 16% planuje wdrożyć je w ciągu 3 lat.[1] Przyśpieszenie cyfryzacji i automatyzacji to jedno z wyzwań, którym muszą sprostać firmy z sektora MŚP.
Pandemia miała znaczny wpływ na wzrost znaczenia technologii w codziennym biznesie. Raport przygotowany przez Fundację Altum wskazuje, że pod koniec 2020 roku ponad 60% badanych przedsiębiorstw z sektora MŚP planowało podjąć działania transformacji technologicznej w przyszłości, a ponad 25% deklarowało zwiększenie budżetu na digitalizację, cyfryzację i automatyzację w 2021 roku. [2]
Rosnący potencjał rynku sprawia, że również w Polsce powstaje wiele firm, oferujących wdrażanie procesów robotyzacji. Dzięki temu usługi te są lepiej dostępne i tańsze. Ponadto nowoczesne roboty cyfrowe są proste w obsłudze, a aby nauczyć się korzystania z nich, wystarczy przejść specjalne szkolenie.
Robot pomoże Ci w pracy?
Roboty to nie tylko fizyczne maszyny, które pomagają przy procesach produkcyjnych, czy też humanoidalne maskotki, które widujemy na wystawach. To także oprogramowania, które mogą pomóc w typowej pracy biurowej, którą wykonujemy każdego dnia. Ich wsparcie szczególnie sprawdzi się w podniesieniu wydajności małych i średnich firm.
Robot może przejąć monotonne zadania związane z dużymi ilościami danych oraz powtarzalnymi czynnościami, które zajmują dużo czasu i energii pracowników. Dzięki temu mogą oni skupić się na bardziej angażującej pracy i rozwijać swoje kompetencje. Robot wykona za nich obliczenia, zajmie się fakturami, przygotuje zestawienia danych, powysyła maile, przypilnuje dostaw, wygeneruje dokumenty, wypełni formularze –przejmie niemal każde zadanie, które oparte jest na sprawdzonym i powtarzalnym procesie.
– Roboty cyfrowe to duże wsparcie w biurze. Dzięki nim można wykonywać więcej pracy w krótszym czasie, obsługiwać więcej klientów, zwiększyć jakość i szybkość ich obsługi, a także wydłużyć czas pracy – robot może pracować wtedy, kiedy pozostali mają wolne. Zmniejsza się także ryzyko błędów. – mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte, właściciela Wizlink – nowoczesnego narzędzia do robotyzacji procesów biznesowych. Dodaje: Co warto zaznaczyć – roboty nie stanowią zagrożenia dla ludzkich pracowników. Należy uważać je za wsparcie i szansę na rozwój całej firmy. A gdy firma się rozwija, wszyscy na tym korzystają.
W efekcie przedsiębiorca znacznie zaoszczędzi wydatki, ponieważ bez zatrudnienia dodatkowych osób, zwiększy efektywność swojego biznesu. Inwestycja w robota może zwrócić się już po kilku miesiącach.
Jak wprowadzić robota do firmy?
Ze względu na coraz lepszą dostępność cenową oraz ilość możliwych rozwiązań, niemal każde przedsiębiorstwo może wybrać opcję dopasowaną do swoich potrzeb i możliwości. Firma, która chciałaby zatrudnić robota, powinna przede wszystkim przeanalizować, czy przyniesie to wymierne korzyści i przyczyni się do jej rozwoju.
– Robota można zatrudnić na własną rękę, z wykorzystaniem posiadanych zasobów lub ze wsparciem firmy zewnętrznej. To od właściciela firmy zależy, które rozwiązanie będzie dla niego najbardziej optymalne. Obecnie na polskim rynku jest wiele firm, które zajmują się przeprowadzaniem organizacji przez cały proces robotyzacji. Może on potrwać od kilku dni do kilku tygodni. – dodaje Michał Wawiórko.
[1] Raport: Inteligentna Automatyzacja 2020, Deloitte.
[2] Raport: Transformacja technologiczna firm w nowej rzeczywistości, 2020, Fundacja Altum.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.