Fakty i mity na temat butelek zwrotnych
Jak rozpoznać butelki zwrotne i dlaczego warto oddawać je do sklepu? Dlaczego powinny trafiać do ponownego obiegu, a nie do kosza na śmieci? Czy wyprodukowanie nowej butelki jest bardziej obciążające dla środowiska naturalnego niż przygotowanie do wykorzystania tej już wcześniej użytej? Wreszcie, dlaczego każda butelka zwrotna powinna żyć 20 razy? Opowiadamy o faktach i mitach dotyczących butelek zwrotnych.
Fakt: Wielokrotne użycie tego samego opakowania jest korzystne dla środowiska
Stosowanie butelek zwrotnych do piwa oznacza kilkukrotnie mniejszą emisję CO₂ niż w przypadku butelek jednorazowych. Butelka zwrotna może być wykorzystana około 20 razy, zanim się zużyje i trafi do recyklingu, co oznacza, że może zastąpić 20 butelek bezzwrotnych. Pamiętaj: kiedy oddajesz butelkę zyskuje twój portfel i środowisko. Oddając butelkę zwrotną do ponownego wykorzystania zmniejszasz masę odpadów trafiających na wysypiska, a także przyczyniasz się do zmniejszenia wielkości produkcji nowych opakowań szklanych i emisji gazów cieplarnianych.
Mit: Butelka zwrotna wrzucona do zielonego pojemnika na szkło to ekologiczne rozwiązanie
Najkorzystniejszym ekologicznie postępowaniem z opakowaniami wielokrotnego użytku jest oddanie ich z powrotem do sklepu. Pamiętaj, że oddając butelkę zwrotną, dajesz jej szansę nawet 20-krotnego ponownego użytku. Dlaczego wyrzucenie takiej butelki do zielonego kosza nie jest korzystne dla środowiska? Ponieważ już nigdy nie trafi ona do obiegu, a to wiąże się ze zużyciem energii potrzebnej do produkcji nowej butelki i emisją CO₂ do atmosfery. Jak poznać butelkę zwrotną? Po oznaczeniu. To dwie przeciwstawne strzałki, jedna nad drugą, a zazwyczaj także dodatkowe oznaczenie producenta (ikona, napis “butelka zwrotna”). W przypadku butelek bezzwrotnych zielony kosz na odpady szklane jest dla nich właściwym miejscem, z którego trafią do recyklingu.
Fakt: Zwracane butelki nie mogą być uszkodzone. Muszą też być wewnątrz czyste, bez śmieci i zanieczyszczeń
Aby butelka nadawała się do zwrotu i ponownego użytku musi być pusta, czysta i bez jakichkolwiek uszkodzeń. Pamiętaj, nie nakładaj na nią z powrotem kapsla. W browarze dostanie nowy. Otwieraj ją otwieraczem, bo inaczej możesz ją wyszczerbić, a butelka, która ma widoczne wady: pęknięcia, wyszczerbienia, mocne zarysowania, nie nadaje się do ponownego napełnienia. Uszkodzoną butelkę powinieneś wrzucić do zielonego pojemnika na szkło. Do butelki zwrotnej nie wrzucaj żadnych przedmiotów (papierków, gum do żucia, niedopałków), ponieważ znacznie utrudnią przygotowanie butelki do mycia w browarze.
Fakt: Przed powtórnym napełnieniem każda butelka przechodzi rygorystyczną kontrolę
To powód, dla którego zwracane butelki muszą być czyste i bez uszkodzeń. Każda butelka, zanim trafi do ponownego wykorzystania, przechodzi rygorystyczną kontrolę jakości w browarze. Dzięki oddawaniu butelek zwrotnych zmniejszasz emisję CO₂ i generujesz mniej odpadów.
Fakt: Wielokrotne użycie tego samego opakowania minimalizuje masę odpadów
Czy wiesz, że gdyby zastąpić szklane butelki zwrotne bezzwrotnymi, każdego roku w Polsce trzeba by poddać recyklingowi dodatkowy 1 milion ton szkła? To prawie drugie tyle, ile trafia do przetworzenia obecnie.
Mit: Oddawanie butelek zwrotnych się nie opłaca
Butelka zwrotna to również finansowa korzyść. Czy wiesz, że przynosząc butelkę zwrotną do sklepu nie płacisz kaucji za nową? W żadnym sklepie nie powinieneś napotkać problemu ze zwrotem butelek na wymianę. Jeśli oddajesz puste butelki i nie kupujesz piwa, niektóre sklepy mogą wymagać od Ciebie paragonu potwierdzającego, że piwo zostało zakupione w ich sklepie. Jeśli nie masz paragonu, możesz skorzystać z akcji prowadzonych przez duże sklepy. Oddając w nich butelki otrzymasz np. zwrot kaucji w postaci bonu na zakupy. Możesz też oddać butelki, jeśli masz ich więcej, do punktu zbiórki surowców wtórnych, ale pamiętaj, że takie punkty płacą mniej niż wynosi standardowa wysokość kaucji.
Pamiętaj, że każda jedna butelka wprowadzona do ponownego obiegu to korzyść dla środowiska i nas wszystkich. To jest efekt1butelki.
***
Do redaktora:
Kompania Piwowarska jest liderem polskiego rynku piwnego, z udziałem 36,4% (dane GUS, 2020). Firma zatrudnia ponad 2700 osób w swoich browarach i oddziałach w całej Polsce. Jako firma odpowiedzialna społecznie Kompania Piwowarska troszczy się o ludzi i środowisko. Realizując strategię zrównoważonego rozwoju, promuje odpowiedzialność i umiar w spożywaniu alkoholu, szkoli sprzedawców, oszczędza wodę i energię, wspiera rozwój swoich partnerów biznesowych i angażuje się w wolontariat. Lider rynku piwnego w Polsce jest dumnym sponsorem wielu lokalnych drużyn sportowych.
Kompania Piwowarska skupia trzy browary o wieloletniej historii: Tyskie Browary Książęce (rok założenia - 1629), Browar Dojlidy w Białymstoku (1768) i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu (1895). To w nich warzone są najchętniej wybierane przez Polaków piwa, między innymi: Żubr, Tyskie, Lech, Redd’s, a także kolekcja specjalności Książęcego. W ofercie producenta znajdują się również cenione w Polsce piwa czeskie: Pilsner Urquell (ikona czeskiego piwa) i Kozel (najczęściej wybierane przez Czechów piwo) a także piwa bezalkoholowe sygnowane marką Lech Free 0,0% oraz Tyskie 0,0%. Sprawdzone receptury, nieskazitelna czystość w browarach a przede wszystkim umiejętności doświadczonych piwowarów – to wszystko sprawia, że warzone tam piwa są cenione w Polsce i za granicą.
Więcej informacji o działalności i produktach Kompanii Piwowarskiej można znaleźć na stronie: www.kp.pl, na profilu Facebook firmy: https://www.facebook.com/kompaniapiwowarska oraz na portalu społecznościowym LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/kompania-piwowarska
Kompania Piwowarska jest częścią Asahi Europe & International stanowiącej część Asahi Group Holdings.
Dodatkowych informacji udziela:
Biuro Prasowe
Kompania Piwowarska
Mail: biuro.prasowe@asahibeer.pl

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.