Komunikaty PR

Raport Strategiczny Internet 2019/2020 IAB Polska

2020-06-30  |  15:29
Biuro prasowe

Rok 2019 był dla polskiej branży reklamy cyfrowej przełomowy – internet, wzorem rozwiniętych rynków zachodnich, przegonił pod względem nakładów reklamowych telewizję. Dwucyfrowe tempo rozwojowe reklamy online zostało utrzymane, a jej wartość osiągnęła prawie 5 mld zł. W Europie pierwszy raz w historii wydatki na digital były wyższe od sumy wydatków na pozostałe segmenty mediów (64,8 mld euro vs 63,7 mld euro). Co więcej, eksperci przewidują, że branża internetowa, jako jedna z nielicznych, wyjdzie z nadchodzącego zastoju gospodarczego zwycięską ręką – wynika z najnowszego Raportu Strategicznego Internet 2019/2020, wydanego przez IAB Polska.

Zmiana dominacji na rynku reklamowym w Polsce spodziewana była już od kilku lat, ale to właśnie ubiegły rok przyniósł ten historyczny przełom. Internet wysunął się na pozycję lidera w torcie reklamowym, a co więcej, obserwując bieżące trendy, należy się spodziewać, że ta dominacja będzie się zwiększać.

– Tak dobry wynik bardzo cieszy. Reklama internetowa przez lata budowała bardzo silną pozycję rynkową i dzisiaj będzie to procentować. Wyraźnie pokazuje to też niedawne badanie IAB Polska dotyczące wpływu pandemii koronawirusa na firmy w naszej branży. Daje to podstawy, aby wierzyć, że reklama on-line nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji, ale również odegra kluczową rolę w wychodzeniu z kryzysu oraz w odbudowie i transformacji gospodarki. To właśnie dzięki reklamie online wszyscy przedsiębiorcy będą mogli wrócić do swojej działalności i zachęcić konsumentów i klientów do powrotu do korzystania z ich usług i produktów. Reklama cyfrowa będzie też jednym z głównych narzędzi dla tych, którzy jeszcze są na etapie transformacji cyfrowej. – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Branża internetowa w Polsce mierzy się obecnie z dwoma na pozór przeciwstawnymi elementami: z jednej strony bardzo dobrymi wynikami w obszarze wydatków na reklamę cyfrową w 2019 roku, a z drugiej jak cała światowa gospodarka – wizją dekoniunktury. W opinii ekspertów bieżący rok powinien zakończyć się dla komunikacji cyfrowej na nieznacznym plusie, w najgorszym przypadku zaś powtórzyć wynik zeszłoroczny.

- Tegoroczna edycja Raportu Strategicznego IAB Polska jest niecodzienna, ponieważ publikowana w niecodziennych okolicznościach pandemii. Internet jest obecnie kluczowym motorem rozwojowym gospodarki przyszłości, a cyfrowa edukacja przedsiębiorstw stała się podstawową potrzebą. Dzięki niej polski biznes będzie mógł się dynamicznie rozwijać, konkurować z europejskimi i globalnymi graczami oraz tworzyć nowe miejsca pracy nawet w trakcie zachwiania koniunktury. – dodaje Włodzimierz Schmidt.

Pierwsza połowa 2020 roku unaoczniła bariery w sprawnym realizowaniu wielu aktywności online oraz ogólnym rozwoju rynku cyfrowego w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji w kwietniu 2020 roku podało, że wzrost zainteresowania e-usługami, zarówno oferowanymi centralnie, jak i lokalnie, był co najmniej trzykrotny.  Niestety papierowa biurokracja i niewystarczająca cyfryzacja administracji publicznej stały się szklanym sufitem dla wielu przedsiębiorców i obywateli próbujących przełączyć się na cyfrowy obieg. Jak na dłoni widać także niewystarczające wsparcie Państwa w rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej i jej ochronę jako krytycznej dla sprawnego funkcjonowania kraju.

Już w pierwszych tygodniach wprowadzonych ograniczeń, wywołanych pandemią COVID-19, nastąpił niespotykany dotąd wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne i cyfrowe, a wysycenie sieci internetowej poszybowało w górę. Nie przekłada się to jednak na pomnożenie wartości rynku cyfrowego, co w większej mierze na wyższe koszty. Wstępne dane wskazują, że w 2020 roku należy spodziewać się nie tyle wzrostu liczby internautów, co intensywniejszego korzystania z internetu w postaci dłuższego czasu spędzanego online czy jednoczesnego korzystania z wielu urządzeń z dostępem do internetu.

Ostateczny bilans związany z całościowymi skutkami pandemii na kondycję rynku online możliwy będzie do nakreślenia jednak nie wcześniej niż przy okazji kolejnej edycji Raportu Strategicznego IAB Polska.


„Raport Strategiczny Internet 2019/2020” to 17. edycja kompleksowej publikacji IAB Polska badającej rynek reklamy online. To podsumowanie funkcjonowania rynku internetowego w Polsce, wydarzeń branży marketingu i najnowszych trendów.

Zawarte w Raporcie analizy dotyczą między innymi statystyk polskiego internetu, poszczególnych segmentów
e-marketingu, narzędzi marketingu online i najnowszych wyników IAB Polska/PwC AdEx. Dane dotyczące polskiego rynku zostały wzbogacone o perspektywę europejską i globalną. Omówiono także perspektywy rozwojowe, spodziewane trendy, wyzwania i szanse. W końcowej części Raportu znajduje się opis działań IAB Polska.

  • Jak zmienia się obraz polskiego użytkownika internetu?
  • Jak wyglądała struktura wydatków na reklamę online w 2019 roku?
  • Jak kształtuje się dystrybucja treści w polskim internecie?
  • Jakie zmiany zaszły w poszczególnych segmentach e-marketingu?
  • Jakie są prognozy rozwoju reklamy online w Polsce?

Na te oraz szereg innych pytań znajdą Państwo odpowiedź w Raporcie Strategicznym IAB Polska, który miał premierę 30 czerwca 2020 roku.

Pobierz raport tutaj: https://www.iab.org.pl/bez-kategorii/raport-strategiczny-internet-2019-2020-iab-polska-branza-internetowa-wielkim-wygranym-2019-roku/

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:30

Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy

Współczesne przedsiębiorstwa działające w modelu B2B muszą stawić czoła rosnącej konkurencji oraz zmieniającym się oczekiwaniom klientów. Kluczowym elementem
Media i PR Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?
2024-12-27 | 08:30

Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?

Marketing internetowy to potężne narzędzie, które nieustannie ewoluuje wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się zachowaniami konsumentów. Dynamiczny
Media i PR Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura
2024-12-19 | 15:17

Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura

Podczas 22. edycji konkursu Złote Spinacze, organizowanego co roku przez Związek Firm Public Relations, Manufaktura w Łodzi została nagrodzona dwoma statuetkami – Złotym i Srebrnym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.