[Raport] Sytuacja w edukacji w czasie pandemii
W 2020 roku wydarzyło się bardzo wiele w edukacji w Polsce. Pandemia koronawirusa zmusiła nas do wprowadzenia nauki online, przeniesienia się do edukacji domowej, przełożenia egzaminów i zmiany harmonogramu rekrutacji do szkół i na studia. Jak zmiany w edukacji oceniają sami zainteresowani? Odpowiedzi na to przynosi najnowszy raport przygotowany przez serwis e-korepetycje.net.
Uczniowie: brak kontaktu z kolegami i problemy techniczne
Z informacji zebranych od rodziców, uczniów, nauczycieli i korepetytorów bije jedno. To był naprawdę trudny czas dla wszystkich. Uczniowie w swoich odpowiedziach zwracali między innymi uwagę na to, że nauczyciele nie są w stanie wytłumaczyć im dobrze materiału - czy to przez brak czasu, czy przez problemy, jakie sprawia im nauka online. Uczniowie zwracali też uwagę na to, że nie mieli czasu, aby opanować cały materiał zadany przez nauczycieli. Do tego zadawano im więcej prac domowych. Jako największe wady przejścia na edukację online, uczniowie wymieniali także problemy techniczne i brak kontaktu z kolegami i koleżankami. Tylko 2,5% uczniów biorących udział w badaniu uważa, że taki system nie ma wad.
Nauczyciele nie mogą kontrolować uczniów
Na głęboką wodę rzuceni zostali także nauczyciele. Około 76% nauczycieli mówi wprost: - w czasie pandemii poświęcaliśmy więcej czasu na pracę zawodową niż wcześniej. Jako największe problemy tej formy nauczania wskazują głównie brak dobrego kontaktu z uczniem i możliwości wpływania na niego, czy małe możliwości kontrolowania postępów u ucznia.
Korepetytorzy zostaną przy online
Najszybciej na zajęcia online przestawili się natomiast korepetytorzy. Co prawda ponad 66% z nich podkreśla, że zmniejszyła im się liczba uczniów. Dlaczego? Uczniowie nie zawsze lubią taką formę nauki. Ważną kwestią są też kwestie finansowe lub brak sprzętu, czy łącza internetowego. 20,6% uczniów zrezygnowało z zajęć, bo nie zgadzali się na taką formę ich rodzice. Mimo to, ponad 51% korepetytorów po zakończeniu epidemii i zdjęciu ograniczeń, nadal pozostanie przy formie nauczania online.
Jak sytuację oceniają rodzice?
Sytuacja zaskoczyła wszystkich i trzeba było znaleźć nowy sposób na funkcjonowanie. Wiele firm umożliwiło przejście swoim pracownikom na zdalny tryb pracy. Jednak wśród ankietowanych rodziców okazuje się, że 21,1% musiało stawić się w niej osobiście, a 19,5% przynajmniej kilka dni w tygodniu. Oczywiście wiadomo, że nie w każdym zawodzie możliwa jest praca zdalna. W domu wielu rodzin pozostają jednak małoletnie dzieci, którym ktoś musi zapewnić opiekę. - W związku z koniecznością zaangażowania się w pracę z dzieckiem, musiałem zawiesić moje działania zawodowe. To tak, jakbym miał z dzieckiem etat w domu, za który nie dostaje wynagrodzenia. - przyznaje jeden z ojców.
***
Raport “Sytuacja w edukacji w czasie pandemii” jest dostępny pod adresem: https://bit.ly/raportSytuacjaWEdukacji

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.