Komunikaty PR

Raport VeloBanku: 10,5 proc. PKB – tyle warta jest cyfrowa gospodarka Polski

2024-07-10  |  14:20
Biuro prasowe
Do pobrania pdf ( 9.79 MB )

W 2023 r. łączna wielkość gospodarki cyfrowej w Polsce wyniosła blisko 360 mld PLN i gdyby była oddzielnym sektorem odpowiadałaby 10,5 proc. wartości polskiego PKB. To ciągle mniej niż przemysł, czy handel, ale więcej niż większość sektorów jak choćby budownictwo, czy rynek nieruchomości. Sektor cyfrowy przyczynił się do utrzymania łącznie blisko 1,5 mln miejsc pracy. Między innymi takie wnioski płyną z opublikowanego przez VeloBank raportu "Ile warta jest cyfrowa gospodarka Polski?".

Rozpoczynamy serię analiz o ważnych tematach z punktu widzenia makroekonomii. W pierwszym raporcie potraktowaliśmy  cyfrową gospodarkę jako osobny sektor. To nowe podejście. Zależało nam, by pokazać, że nowoczesne technologie same w sobie stanowią wartość, którą można przeliczyć na wskaźniki ekonomiczne.  Cyfrowa gospodarka to już dzisiaj ponad 1/10 PKB i 1,5 mln z 15 mln zatrudnionych. Na tle innych krajów Polska zajmuje wysokie pozycje w kilku kluczowych obszarach. Wg raportu jest to m. in. gotowość cyfrowa, gdzie znajdujemy się na 34. miejscu wśród 134 państw. Wysoki wynik notujemy także w  dostępie do kont bankowych online (15. miejsce), cyberbezpieczeństwie (16. miejsce), czy wskaźniku zakupów internetowych (18. miejsce). Mamy też jednak słabości, w tym jakość, znaczenie i użyteczność rządowych stron internetowych, które dostarczają obywatelom informacji oraz narzędzi i usług partycypacyjnych (52. miejsce). Nasza cyfrowa gospodarka jest też znacznie mniejsza niż np. w USA, gdzie stanowi jedną czwartą PKB – powiedział Adam Marciniak, prezes zarządu VeloBanku.

Cyfrowa gospodarka Polski: wzrost PKB, miejsca pracy i potencjał do wzrostu w sektorze firm

Cyfrowa gospodarka w Polsce obecnie stanowi 10,5% PKB i wciąż dynamicznie rośnie. Choć jest to znaczący udział, nadal jesteśmy daleko w tyle za USA, gdzie wskaźnik ten stanowi niemal 25% PKB. Polska musi zatem kontynuować inwestycje w technologie cyfrowe, innowacje oraz rozwój infrastruktury, aby zwiększyć swoją konkurencyjność na globalnym rynku i zbliżyć się do wyników osiąganych przez bardziej zaawansowane cyfrowo gospodarki.

Z perspektywy rynku pracy mówimy nie tylko o 1,5 mln zatrudnionych w sferze cyfrowej, ale również o efekcie mnożnikowym, który wyniósł 2,1 – co oznacza, że każde 100 miejsc pracy w sektorze cyfrowym, pozwoliło dodatkowo utrzymać 110 stanowisk osób zatrudnionych w całej gospodarce.

Pozytywny wpływ sektora cyfrowego w rozwój społeczno-gospodarczy jest także widoczny w przypadku dochodów ludności. Wartość mnożnika wyniosła 1,7 – zatem każde zarobione 1000 PLN przez pracujących
w sektorze cyfrowym, przyczynia się do wypłacenia dodatkowych 700 PLN wynagrodzeń wśród pracowników całej gospodarki w Polsce.

Z treści raportu VeloBanku „Ile warta jest cyfrowa gospodarka Polski?" wynika także, że mimo ogromnego potencjału, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Dla przykładu, tylko 60 proc. polskich firm wykorzystywało zaawansowane technologie cyfrowe. Wynik ten jest niższy od średniej unijnej , który wynosi 70 proc. Najczęściej stosowanymi technologiami cyfrowymi przez rodzime firmy są platformy cyfrowe (44 proc.) oraz automatyzacja procesów za pomocą robotyki (43 proc.). W porównaniu ze średnią UE, polskie firmy w mniejszym stopniu korzystają z tych technologii. Z jednym wyjątkiem. Są nim drony – 30 proc. wobec średniej unijnej 24 proc.

Wnioski z raportu wpisują się również w trwające rozmowy nad nowelizacją Strategii cyfryzacji państwa. Obejmuje ona sześć bloków: cyfrowe państwo; cyberbezpieczeństwo administracji, biznesu i obywateli; nowe technologie; cyfrowe kompetencje i kadry; łączność i dane. We wstępnych założeniach Strategii zapisano m. in., że do 2030 roku 80 proc. mieszkańców Polski będzie posiadać co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe, wobec 44,3 proc. dzisiaj.

Raport VeloBanku, w którym osobno analizowana jest gospodarka cyfrowa, może być ciekawym wkładem
w trwające do końca lipca dyskusje.

Nasz raport to wypadkowa szczegółowej analizy danych makroekonomicznych oraz autorskiej metodologii, która pozwoliła nam oszacować wartość sektora cyfrowego w polskiej gospodarce. Zestawiliśmy również nasze wyniki z szacunkami z innych krajów, żeby pokazać jak Polska wypada na tle innych gospodarek. Oczywiście porównanie nie jest możliwe jeden do jednego, ale daje pewien szczegółowy obraz tego, jak nasz kraj wypada pod względem nowoczesnych technologii. A na tym nam najbardziej zależało. Chcieliśmy pokazać i zrozumieć cyfryzację, która staje się kluczowym elementem napędzającym wzrost gospodarczy na całym świecie. Digitalizacja wpływa na wszystkie sektory gospodarki, przynosząc nowe możliwości inwestycyjne, innowacje oraz zwiększenie efektywności. Z tego powodu, dokładne oszacowanie wartości cyfrowej gospodarki jest niezbędne dla kształtowania świadomej polityki gospodarczej, wspierania inwestycji oraz rozwijania konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej – wskazuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku, autor raportu.

VeloBank, który dostarcza klientom innowacyjne rozwiązania, w tym również oparte o generatywną sztuczną inteligencję, chce być aktywnym głosem w tej debacie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy Biuro prasowe
2024-12-23 | 14:45

Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy

VeloBank otworzył swoją pierwszą placówkę w Grudziądzu, zlokalizowaną w centrum miasta przy ul. Mickiewicza 22, zaledwie kilka kroków od starówki. Dzięki dogodnej
Bankowość Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta
2024-12-23 | 11:00

Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta

Święta to czas, który kojarzy się ze spotkaniami w gronie rodziny i obdarowywaniem bliskich upominkami, ale to nie wszystko. Polacy kultywują tradycję dzielenia się i nie zapominają
Bankowość Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
2024-12-20 | 11:50

Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej

Koniec grudnia to czas na upominki. W tym roku można się ich spodziewać nie tylko od Świętego Mikołaja, ale również od VeloBanku, który przygotował dla klientów kilka

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

Prawo

Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

Firma

Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.