Rekordowe zwroty zakupów świątecznych, choć wydaliśmy krocie - raport Salesforce
Salesforce (NYSE: CRM), światowy lider w dziedzinie CRM, opublikował podsumowanie poziomu zakupów świątecznych w 2022 r. Dane zostały zebrane na podstawie analizy danych dotyczących listopadowych i grudniowych zakupów od ponad 1,5 mld kupujących w witrynach detalicznych korzystających z usługi Salesforce Customer 360 (w tym 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych).
Dane sprzedażowe wyraźnie pokazują, że listopadowa sprzedaż online była niższa niż w latach 2021 i 2020, jednak oferty podczas Cyber Week oraz usługa Buy Online and Pick Up In Store (BOPIS) pomogły detalistom odnieść sukces w 2022 roku. W całym sezonie świątecznym w 2022 roku konsumenci wydali w sieci łącznie 1,14 bln dolarów na całym świecie i 270 mld dolarów w Stanach Zjednoczonych.
Najważniejsze spostrzeżenia Salesforce dotyczące zakupów świątecznych w 2022 r.
Dane Salesforce podkreślają trendy, które kształtowały sezon świąteczny, w tym:
Rekordowy poziom zwrotów: Salesforce przewidywał, że ponad 1,4 mld zamówień zakupionych w tym sezonie świątecznym zostanie zwróconych. Najnowsze dane pokazują, że liczba ta wyniosła 1,39 miliarda, co stanowi 13% wszystkich zamówień świątecznych i 63% wzrost liczby zwrotów rok do roku. Liczba ta wzrosła w ciągu sześciu dni po Bożym Narodzeniu, kiedy to 16% zamówień zostało zwróconych w ciągu tego tygodnia, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Rabaty i promocje napędzały sprzedaż przed świętami: Po dość mało atrakcyjnych ofertach promocyjnych, które obserwowaliśmy na początku sezonu świątecznego, sprzedawcy zwiększyli rabaty w późniejszym terminie. W konsekwencji klienci zobaczyli lepsze oferty niż w sezonie świątecznym 2021 – średni rabat wyniósł 21% w porównaniu z 19% rok wcześniej. W Europie Wschodniej rabat był jednak nieco niższy i wyniósł 19%. Być może wynika to z faktu, że w tym roku sprzedawcy z naszego regionu postawili na promocje w Cyber Week. Wówczas rabaty sięgały nawet 37%, przy światowej średniej na poziomie tylko 18%. Co ciekawe, w Europie Wschodniej j w okresie pomiędzy świętami, a Nowym Rokiem rabaty osiągały wartość nawet 39%, przy światowej średniej na poziomie zaledwie 7%. Region Europy Wschodniej może się także pochwalić wzrostem wolumenu zamówień o 12% rok do roku.
Największe zniżki dotyczyły kosmetyków oraz artykułów do pielęgnacji skóry i makijażu, gdzie średnia obniżka wyniosła 29%. Kolejnymi najbardziej przecenionymi kategoriami były odzież i torebki z obniżkami cen na poziomie 27%.
BOPIS był rozwiązaniem dla tych, którzy robili zakupy na ostatnią chwilę – i przełożył się wzrosty sprzedaży: Już prawie jedno na pięć zamówień online złożonych na całym świecie w tym sezonie świątecznym było wykonane za pośrednictwem BOPIS. Szczyt zamówień w tej formie miał miejsce w piątek przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy to kupujący szukali prezentów w ostatniej chwili – tego dnia odsetek zamówień BOPIS wyniósł 35%.
Kiedy w okolicy 15 grudnia zamykano możliwość zamówień z wysyłką firmy, które oferowały BOPIS, zwiększyły swoje przychody prawie 7x szybciej niż te, które nie udostępniały tej opcji realizacji zamówień.
Rekomendacje w mediach społecznościowych osiągnęły najwyższy poziom: Kupujący są biegli w znajdowaniu ofert pożądanych produktów, ale to media społecznościowe okazały się dominującą inspiracją w 2022 roku. Odesłania z mediów społecznościowych osiągnęły w tym sezonie świątecznym rekordowy poziom, stanowiąc 12% całego ruchu mobilnego (+23% r/r). Belgia, Włochy i Stany Zjednoczone reprezentowały kraje z największą liczbą kupujących przekierowywanych do serwisów sprzedażowych przez media społecznościowe.
- Detaliści zamknęli sezon wakacyjny 2022 silniejszym wzrostem sprzedaży online niż oczekiwano - napędzanym w dużej mierze przez popyt w USA, większe rabaty w dniach szczytu oraz opcje BOPIS - powiedział Rob Garf, VP & GM of Retail, Salesforce. - Oszałamiające liczby zwrotów pokazują jednak, że konsumenci są nadal ostrożni w warunkach niepewności gospodarczej.
W 2023 roku detaliści muszą podwoić wysiłki, aby umieścić klienta w centrum swojej działalności dzięki personalizacji opartej na danych i wydajnym operacjom w takich obszarach jak realizacja zamówień, obsługa i zwroty.
Salesforce napędził sezon świąteczny w 2022 r.
Pomimo niepewności gospodarczej i zmieniających się zwyczajów konsumenckich, marki i sprzedawcy na całym świecie odnieśli sukces dzięki Salesforce w tym sezonie świątecznym:
Commerce Cloud obsłużył ponad 220 milionów zamówień online, zapewniając kupującym szybkie, łatwe i spersonalizowane doświadczenia cyfrowe. Sprzedaż cyfrowa realizowana przez Commerce Cloud wzrosła o ponad 6% rok do roku w całym sezonie świątecznym.
W listopadzie i grudniu sztuczna inteligencja Einstein dostarczyła ponad 10 miliardów spersonalizowanych rekomendacji, a 9% wszystkich przychodów zostało osiągniętych przez kupujących, którzy z nich skorzystali.
Dzięki Service Cloud agenci pracowali nad ponad 30 miliardami spraw (wzrost o 20% rok do roku).
2022 Metodologia Salesforce Holiday Insights i Predictions
Salesforce dostarcza danych i spostrzeżeń dotyczących zachowań zakupowych konsumentów na całym świecie. Aby pomóc detalistom i markom w porównywaniu wyników w okresie świątecznym, Salesforce analizuje zagregowane dane, aby uzyskać spostrzeżenia na temat aktywności ponad 1,5 miliarda globalnych kupujących w ponad 64 krajach, zasilanych przez Commerce Cloud, a także dane Marketing Cloud i Service Cloud od sprzedawców detalicznych. Zestaw danych świątecznych Salesforce obejmuje 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych z listy Digital Commerce 360 z 2021 roku i wykorzystuje publicznie dostępne źródła danych stron trzecich.
Aby zakwalifikować się do włączenia do zestawu analitycznego, witryna handlu cyfrowego musi zawierać transakcje w całym okresie analizy, w tym przypadku od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. i spełniać miesięczny minimalny próg odwiedzin. Prognozy Salesforce dotyczące świąt nie są wskaźnikiem wyników operacyjnych Salesforce ani jej raportowanych wskaźników finansowych, w tym wzrostu GMV i wzrostu GMV klientów porównywalnych.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.