Komunikaty PR

Rewolucja technologiczna dotarła również do księgowości

2021-10-14  |  01:00

Czasy, kiedy księgowa musiała każdą fakturę ręcznie wprowadzić do programu księgowego minęły bezpowrotnie. Teraz narzędzia, którymi posługują się biura rachunkowe coraz bardziej przypominają rewolucję przemysłową 4.0.

Paleta nowoczesnych narzędzi, które obecnie wykorzystują księgowi, rozszerza się z każdym rokiem. Do ich dyspozycji są programy i aplikacje pozwalające znacznie ułatwić pracę. Jednocześnie czynią one pracę księgowego znacznie ciekawszą.

Faktury wczytują się same

Co robi księgowy, który nie ma ochoty na żmudne księgowanie każdej faktury po kolei? Korzysta z OCR. To narzędzie pozwalające na optyczne rozpoznawanie znaków. Umożliwia sczytywanie ze skanów faktur podstawowych danych takich jak: kontrahent, jego dane adresowe, NIP, kwoty netto i brutto, VAT, data wystawienia, data usługi oraz waluta. W ten sposób część danych do zaksięgowania uzupełnia się sama. Księgowy sprawdza jedynie, czy dobrze się zapisały i uzupełnia tylko brakujące szczegóły, jak rodzaj transakcji w ewidencji VAT czy konto księgowe.

Duże firmy coraz częściej korzystają z własnego oprogramowania tego typu, które integruje funkcje OCR z obiegiem, akceptacją i archiwizacją dokumentów oraz przygotowaniem koszyków płatności. Jednak programy OCR stały się także powszechnym dodatkiem do popularnych wśród średnich i małych firm systemów finansowo-księgowych, jak Insert, Comarch, Enova czy Symfornia .

– Bardzo często korzystamy również z programów, które nie są wbudowane w systemy księgowe i wykorzystuje się je osobno – mówi Izabela Kołodziejczak, prezes GOBS Sp. z o.o., zajmującej się obsługą księgową i doradztwem rachunkowym. – Zewnętrzny program, zintegrowany z programami księgowymi, z których korzystamy, automatycznie pobiera podstawowe dane z faktury i przygotowuje plik do księgowania w systemie. Oczywiście bez konieczności ich ręcznego przepisywania. W dodatku jest wyjątkowo prosty w obsłudze. Nie trzeba go instalować, nie jest też wymagany dodatkowy sprzęt ani specjalne szkolenia. Potrzebny jest jedynie komputer z dostępem do Internetu. Dodatkowym plusem jest fakt, że z programu OCR mogą korzystać również nasi klienci, co jest dużym ułatwieniem dla obu stron, zwłaszcza w usprawnieniu obiegu dokumentów i ich akceptacji.

Zewnętrzne programy OCR, takie jak Saldeo, Scanye czy Elementia i wiele innych dostępnych na polskim rynku, również bardzo przyspieszają pracę. Księgowy przegląda faktury, sprawdza poprawność danych, a następnie szykuje gotowy plik, który zaciąga do systemu i… faktury są zaksięgowane. Niektóre z programów rozpoznają również faktury wystawione po angielsku i niemiecku, co jest wielkim plusem dla biur rachunkowych obsługujących klientów z kapitałem zagranicznym lub firm międzynarodowych.

Dokumenty w folderze, nie w segregatorze

Jeszcze niedawno klienci musieli dostarczać dokumenty do biura rachunkowego w formie papierowej.

– Teraz to się całkowicie zmieniło. – wyjaśnia Izabela Kołodziejczak. –  Przede wszystkim większość faktur jest już w wersji elektronicznej – nikt ich nie drukuje, nie podpisuje i nie wysyła pocztą. Można je przesłać bezpośrednio ze swojego telefonu, komputera czy tabletu. Bezproblemowe przesyłanie dokumentów umożliwiają rozwiązania chmurowe np. Dropbox czy Sharepoint.  

Przesyłanie dokumentów w formie PDF, skanów lub zdjęć pozwala na elektroniczną archiwizację dokumentów. Nie ma już konieczności drukowania i wpinania ich do segregatorów. Dokumenty są księgowane,a następnie przechowywane w folderach z odpowiednimi numerami. To ukłon w stronę ekologii, ale i wygody.

– Aktualnie mamy osobny serwer z programem QNAP. Każdy klient ma tam własny folder, do którego ma stały dostęp. Klienci nie widzą siebie nawzajem, natomiast pracownicy mają dostęp jedynie do folderów spółek, które obsługują. Mamy jednak plan, aby w najbliższym czasie umieścić całą naszą dokumentację w chmurze.

Łatwa ewidencja czasu pracy

Bardzo przydatne są także specjalne programy do ewidencji czasu pracy. Do dyspozycji użytkowników są zarówno te do kontrolowania pracowników, jak i te służące do monitorowania nakładów pracy. Dla biura rachunkowego istotne jest, ile czasu w rzeczywistości zabiera praca dla poszczególnych klientów. Dzięki temu wiadomo, czy ich obsługa jest rentowna. Z kolei programy ewidencjonujące czas pracy używane przez klientów optymalizują comiesięczne naliczanie wynagrodzeń.

– Programy do ewidencji czasu pracy pozwalają na pozyskiwanie danych bezpośrednio z systemu klienta i importowanie ich do naszego systemu kadrowo-płacowego. Na tej podstawie płace są naliczane automatycznie, a do zadań naszego specjalisty należy jedynie sprawdzenie poprawności wygenerowanych w ten sposób list płac  – twierdzi Izabela Kołodziejczak. –  Rozwiązanie to sprawdza się doskonale w przypadku spółek produkcyjnych, gdzie jest dużo pracowników, nadgodziny, godziny nocne czy praca w święta.

Pracę księgowego usprawniają także wszelkie automaty księgowe. Wszystkie dostępne na polskim rynku programy umożliwiają, czy to podstawową, czy bardziej rozbudowaną automatyzację procesów. Pomagają one w automatycznym księgowaniu amortyzacji, rozliczeń międzyokresowych kosztów, list płac, wystawianiu faktur, rozliczaniu magazynu czy produkcji. Często dostępne są również moduły umożliwiające rozliczanie podatku dochodowego, generowanie sprawozdań finansowych i tworzenie indywidualnych raportów na cele zarządcze i controllingowe.

Wszystkie te technologiczne usprawnienia pracy księgowego przyczyniają się do zmiany charakteru i dynamiki jego pracy. Niewiele ma już wspólnego ze żmudnym księgowaniem poszczególnych dokumentów. Teraz księgowość to branża nie tylko sprawnie działająca na rzecz swoich klientów, ale także zapewniająca ciekawą i pełną wyzwań pracę młodym ludziom, dla których nowoczesne technologie są ważnym elementem codzienności.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r. Biuro prasowe
2025-04-28 | 06:00

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Ceny ubezpieczeń na świecie spadły średnio o 3% w pierwszym kwartale 2025 roku, po spadku o 2% w Q4 2024 r., co oznacza trzeci z rzędu kwartalny spadek po siedmiu
Finanse Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
2025-04-21 | 06:00

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?

Na polskim rynku finansowym pojawiają się coraz to nowsze możliwości pozyskiwania dodatkowych środków na różne cele. Wśród nich najpopularniejsze stają się pożyczki
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2025-03-24 | 13:30

Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Polska scena fintechowa dynamicznie się rozwija, a lokalne firmy technologii finansowej coraz śmielej wkraczają na rynki międzynarodowe. Współpraca Walletto Fintech Poland z Fintech Poland otwiera nowe możliwości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.