Komunikaty PR

SaaS czy własny software? Powstał kalkulator opłacalności obu rozwiązań.

2023-06-28  |  08:00
Biuro prasowe
  • W dobie rosnącej cyfrowej dojrzałości firm trudno odnaleźć dziś taką, która nie korzystałaby ze wsparcia cyfrowych rozwiązań takich jak systemy CRM, ERP, HCM, e-fakturowanie czy oprogramowanie zarządzające doświadczeniami klientów (CX). 
  • Pytanie, które niezwykle często trapi managerów to czy taniej będzie zdecydować się na chmurową subskrypcję tych narzędzi od renomowanych dostawców IT czy też zbudować je wewnętrznie od podstaw?
     

Polska firma Omni Calculator opracowała narzędzie zdolne do udzielenia odpowiedzi na to pytanie. Ta nigdy nie będzie jednak oczywista i zależna przede wszystkim od skali przedsiębiorstwa a więc liczby końcowych użytkowników oprogramowania, dostępności i wynagrodzeń developerów w przypadku decyzji o budowie własnego systemu czy funkcjonalności systemu na których najbardziej zależy potencjalnym użytkownikom. 

CRM - Coś Realnie Mierzalnego? 

Na potrzeby przykładowego obliczenia opłacalności budowy własnego rozwiązania względem jego outsourcingu
Omni Calculator postanowił wziąć pod uwagę system CRM czyli narzędzie do zarządzania relacjami z klientami.

​Udostępniony za darmo kalkulator należy uzupełnić o następujące parametry: 

  • miesięczny koszt subskrypcji narzędzia CRM typu SaaS (Software as a Service)
  • liczba deweloperów niezbędnych do zbudowania własnego systemu
  • czas wymagany do jego stworzenia
  • wynagrodzenie deweloperów, project managera i UI/UX designerów
  • liczba dni poświęcanych miesięcznie przez 1 pracownika na utrzymanie własnego systemu
     

Posługując się tabelą porównawczą kosztów subskrypcji rozwiązań CRM u różnych dostawców z serwisu expertmarket.com wybraliśmy najwyższy pakiet funkcjonalności od największego i najbardziej rozpoznawanego globalnego dostawcy tego typu narzędzi, spod logo niebieskiej chmurki. Ten wynosi 300$ dla jednego użytkownika miesięcznie. Przyjmując, że korzysta z niego 10 ekspertów ds. sprzedaży w firmie otrzymamy miesięczny koszt w wysokości nieco ponad 12 tysięcy złotych. Przejdźmy zatem do kosztorysu stworzenia własnego narzędzia od podstaw.

Zgodnie z podpartą doświadczeniami analizą software house’u The Mind Studios do zbudowania webowej aplikacji typu CRM niezbędnych jest minimum 5 specjalistów: project manager, UI/UX designer, frontend developer, backend developer oraz QA specialist. Jeśli chcemy, by opracowana aplikacja była również narzędziem mobilnym i mogła być obsługiwana z poziomu smartfona potrzebnych będzie kolejnych trzech - jeszcze jeden UI/UX designer, iOS developer oraz Android developer. 

Załóżmy więc, że chcemy opracować w pełni funkcjonalny CRM, który śladem rozwiązań oferowanych przez największych dostawców IT może być także aplikacją mobilną. Według The Mind Studios będzie to podzielony na 8 poszczególnych faz projekt, który zajmie łącznie całemu zespołowi developerów 3740 godzin, czyli około 5 miesięcy. Analiza studia programistycznego przeliczyła również, korzystając z aktualnych średnich stawek wynagrodzeń za godzinę dla każdego z developerów, koszt takiego przedsięwzięcia. Ten wyniósł 168300$ czyli 685 tysięcy złotych. Dla lokalnego, polskiego rynku ustalmy jednak średnią stawkę wynagrodzenia godzinowego tych grup programistów oraz project managera na 150 zł. Wówczas cały koszt projektu wyniesie 561000 złotych. Do kalkulatora można wprowadzać też wartość średniego, miesięcznego wynagrodzenia netto dla developerów pracujących nad wewnętrznym systemem IT.

Jeśli założymy również, że niezbędne będzie poświęcenie 3 dni w miesiącu na prace związane z utrzymaniem własnego systemu od strony technicznej okaże się, że cała inwestycja zwróci się dopiero po upływie blisko 5 lat. Roczne oszczędności z tytułu użytkowania własnego rozwiązania względem subskrypcji będą wynosiły wówczas, po ukończeniu projektu, 120776 tys. złotych. W takim przypadku narzędzie Omni Calculator wskaże na niską opłacalność budowy własnego systemu. 

Rola skali i czynników dodatkowych

Jeżeli jednak dwukrotnie podnieślibyśmy liczbę pracowników korzystających z CRM-a - a więc do 20 - werdykt będzie już inny. Przy takich kosztach subskrypcji okaże się, że inwestycja w stworzenie własnego systemu zwróci się już po 2 latach, a poziom oszczędności będzie na tyle wyraźny, że zdecydowanie lepszy pomysł to budowa swojego narzędzia do zarządzania relacjami z klientami. 

Kalkulator może więc okazać się pomocny w zdecydowaniu o tym, na który model użytkowania cyfrowych produktów warto zdecydować się, uwzględniając specyficzne potrzeby przedsiębiorstwa. Nie należy jednak zapominać przy tym o szeregu czynników dodatkowych, zwykle przemawiających na korzyść subskrybowanych rozwiązań. Takich jak choćby zautomatyzowane utrzymanie systemu, z cyklicznymi aktualizacjami i „łatkami” bezpieczeństwa włącznie czy consulting i wsparcie szkoleniowe przy wdrażaniu nowego rozwiązania. Wybór konkretnego systemu w modelu SaaS eliminuje również koszty związane z posiadaniem i obsługą infrastruktury IT, która stanowi jego fundament w przypadku opracowywania własnego, wewnętrznego rozwiązania. Produkty globalnych liderów w odpowiednich kategoriach produktowych szybko zyskują też zwykle nowe funkcjonalności, nierzadko wspierane zaawansowanymi algorytmami AI, których własnoręczne wdrażanie, nawet jeśli byłoby osiągalne, generowałoby dodatkowe ogromne koszty. 

Własnych obliczeń można dokonać na stronie kalkulatora (przycisk WIĘCEJ INFORMACJI)

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.