Savills IM transacted over EUR 2.5 billion in 2020
Savills Investment Management (Savills IM), the international real estate investment manager, transacted more than EUR 2.5 billion globally in 2020, including c. EUR 2.1 billion in Europe and c. EUR 457 million in Asia. Globally, transactions included nearly EUR 1.7 billion of acquisitions and EUR 833 million of disposals, resulting in a net investment of EUR 842 million. The firm now manages approximately EUR 21.2 billion (over USD 25 billion) in assets under management (AuM), a company record.
Savills IM completed 74 transactions across 14 countries in 2020, 8 of which exceeded EUR 100 million. Highlights include the acquisition of the Łódź City VI logistics park in central Poland, marking a new strategic partnership with Kajima Properties; a logistics complex in Ansbach, Germany, on behalf of European Logistics Fund 2; and a portfolio of 38 supermarkets in Denmark.
Savills IM has focused on rebalancing its business towards more resilient sectors, launching new, pooled and discretionary products that are recession resilient. This includes VESALF I, a discretionary pan-European logistics fund, and the European Food Retail Fund, which focuses on the one retail segment in which investors are looking to increase rather than decrease their exposure, according to Savills IM’s Outlook 2021 survey.1
2020 was an especially impressive year for Savills IM’s European logistics platform, which has reached c. EUR 4.7 billion in AuM. In addition to the launch of VESALF I, capital raising continued for ELF 2 and 3, and an array of further logistics transactions were completed for other funds and strategic partnership clients, including in Italy and Poland. ELF 2 is now fully invested after the purchase of a logistics building in Venray, the Netherlands, and holds 28 properties across six countries.
After, most recently, two deals in the Netherlands and France, successor fund ELF 3 now has a portfolio of seven properties in three countries and has raised more than EUR 375 million in equity. Of the EUR 1.9 billion+ of overall capital raised globally in 2020, the largest proportion was for ELF 3.
Piotr Trzciński, Head of Investment – Poland, Savills IM, commented:
”We are pleased with the results we achieved in this challenging year. The value of transactions we have closed in Poland on behalf of the European and Asian capital represented around 25% of our global transaction volume, which is an unprecedented share and a proof of our confidence in the Polish logistics sector. Strong transaction activity was accompanied by our achievements in asset management. In 2020 alone we have signed over 100,000 sqm in office, warehouse and retail leases, including extensions with key tenants. This is the highest ever annual leasing volume in the history of Savills IM Poland. Such extraordinary results would not have been possible without the commitment of our teams, partners and advisors across Europe and in Poland. I would like to thank them for their outstanding work.”
Kiran Patel, Global CIO and Deputy Global CEO, Savills IM, commented:
“The impacts of COVID-19 are unfortunately continuing into 2021, but they will subside. If investors can see through the short-term effects of the pandemic, then they can leverage longer-term themes to their advantage. There are opportunities in market sectors showing greater resilience, such as logistics, residential and food retail. Given the lower-for-longer interest rate environment, the yields available in real estate are even more attractive.
“These opportunities are best identified by experts on the ground with strong local knowledge, which is why we place so much importance on our network of 17 offices in 13 countries.”

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.