Sprawdź, zanim wjedziesz do Londynu: Direct Vision Standard i zezwolenia HGV

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
Londyńska strategia „Vision Zero” zakłada zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w mieście przez eliminację wypadków skutkujących śmiercią lub poważnymi urazami. W związku z tym na przewoźników nałożone zostały kolejne ograniczenia i wymogi, w tym Direct Vision Standard (DVS) oraz system zezwoleń dla samochodów ciężarowych HGV (Heavy Goods Vehicle). Niespełnienie związanych z nimi wymagań naraża przewoźników na kary.
Na czym polega Direct Vision Standard?
Direct Vision Standard jest sposobem pomiaru widoczności kierowcy pojazdu ciężarowego z poziomu kabiny. Pozwala on określić zakres tzw. martwego pola widzenia, w którym nie widać otaczających samochód obiektów lub osób. DVS wyrażony jest w gwiazdkach od zera (ograniczona widoczność) do pięciu gwiazdek (widoczność dobra). Ocena odzwierciedla poziom ryzyka, jakie pojazd stwarza dla innych uczestników dróg w Londynie, w tym pieszych i rowerzystów.
- Każdy przewoźnik może łatwo sprawdzić jak sklasyfikowany został jego pojazd ciężarowy. Wystarczy wejść na stronę internetową Transport for London i wyszukać ocenę poprzez numery rejestracyjne pojazdu. Uzyskamy w ten sposób informację na temat liczby gwiazdek przyznanych konkretnemu modelowi pojazdu ciężarowego. Jeśli natomiast takie dane nie będą dostępne w bazie TFL, w celu uzyskania odpowiedniego zezwolenia konieczne będzie dostarczenie takiej oceny od producenta pojazdu – tłumaczy Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.
Jak uzyskać zezwolenie HGV?
Na podstawie liczby gwiazdek przyznawane jest zezwolenie bezpieczeństwa HGV, mające formę elektroniczną. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku właściciel pojazdu otrzyma numer zezwolenia z potwierdzeniem mailowym. Podczas kontroli zezwoleń służby brytyjskie korzystają z bazy pojazdów z ważnymi pozwoleniami. Pomocny w tym względzie jest również działający na obszarze Londynu system monitoringu, który za pomocą wielu kamer weryfikuje pojazdy poruszające się po mieście. Co istotne, pozwolenie takie nie przechodzi na nowego właściciela pojazdu w przypadku jego sprzedaży. Nowy właściciel musi więc wnioskować o nie ponownie.
Zezwolenia HGV mają też swój okres ważności, uzależniony od oceny pojazdu na zasadach DVS.
- Pojazdy, które nie otrzymały żadnej gwiazdki (bo takie również mogą ubiegać się o zezwolenie HGV) lub zostały ocenione na jedną lub dwie gwiazdki mogą korzystać z zezwolenia HGV jedynie do północy 27 października 2024 roku. Po tej dacie, w życie wejdą kolejne wymogi tzw. Progressive Safe System, który wprowadza dalsze restrykcje mające służyć poprawie bezpieczeństwa na londyńskich drogach. Pojazdy ocenione na trzy, cztery lub pięć gwiazdek otrzymują zezwolenia z 10 letnim terminem ważności – mówi ekspert TC Kancelarii Prawnej.
Nie spełniłeś wymogów? Szykuj się na mandat
Wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton wjeżdżające lub poruszające się w obrębie Londynu, muszą przed wjazdem do tego obszaru uzyskać ważny certyfikat bezpieczeństwa HGV aby uniknąć otrzymania mandatu. Zasada ta obowiązuje codziennie i przez całą dobę, bez wyjątków. Sposób uzyskiwania odpowiednich zezwoleń jest taki sam dla pojazdów zarejestrowanych na terenie UK, jak i poza nim.
Dobrą wiadomością jest fakt, że zezwolenie HGV wydawane jest za darmo, ale naruszenie jego wymogów może skutkować karą w wysokości 550 £ oraz jego zawieszeniem lub odebraniem.
Ubieganie się o certyfikat HGV krok po kroku
Cały proces aplikacji można przeprowadzić online przez stronę internetową Transport for London. Jeżeli nasz pojazd uzyska co najmniej jedną gwiazdkę, spełnienie wymogów nie powinno sprawić problemu. Proces dostosowania i uzyskania zezwolenia HGV można zawrzeć w czterech krokach.
Krok 1: sprawdzenie, czy nasz pojazd musi posiadać zezwolenie HGV (wyłączone z programu są samochody osobowe, busy oraz autokary). Na stronie TFL dostępna jest również mapa dróg objętych systemem zezwoleń dla samochodów ciężarowych HGV.
Krok 2: ustalenie oceny DVS pojazdu ciężarowego, którym się poruszamy
Krok 3: jeżeli nasz pojazd nie otrzymał ani jednej gwiazdki, to konieczne będzie dostosowanie go do zasad „Safe System”, co obejmuje m.in. montaż lusterek klasy V lub VI, zamontowanie systemu kamer i czujników czy też alarmu dźwiękowego skrętu w lewo.
Krok 4: po skutecznym dostosowaniu i uzyskaniu pozytywnej oceny gwiazdkowej można przystąpić do złożenia wniosku na stronie TFL.
Mateusz Pernak przypomina, że na dostosowanie się do wymogów DVS pozostało kilka miesięcy:
- Od 28 października 2024 roku każdy pojazd ciężarowy o wadze powyżej 12 ton, który ma wjechać na teren Londynu, będzie musiał uzyskać co najmniej 3-gwiazdkową ocenę DVS. Pojazdy mające od zera do dwóch gwiazdek otrzymają zezwolenie na wjazd wyłącznie pod warunkiem wyposażenia ich zgodnie z wymaganiami Progressive Safe System.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.