Sprawdź, zanim wjedziesz do Londynu: Direct Vision Standard i zezwolenia HGV

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
Londyńska strategia „Vision Zero” zakłada zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w mieście przez eliminację wypadków skutkujących śmiercią lub poważnymi urazami. W związku z tym na przewoźników nałożone zostały kolejne ograniczenia i wymogi, w tym Direct Vision Standard (DVS) oraz system zezwoleń dla samochodów ciężarowych HGV (Heavy Goods Vehicle). Niespełnienie związanych z nimi wymagań naraża przewoźników na kary.
Na czym polega Direct Vision Standard?
Direct Vision Standard jest sposobem pomiaru widoczności kierowcy pojazdu ciężarowego z poziomu kabiny. Pozwala on określić zakres tzw. martwego pola widzenia, w którym nie widać otaczających samochód obiektów lub osób. DVS wyrażony jest w gwiazdkach od zera (ograniczona widoczność) do pięciu gwiazdek (widoczność dobra). Ocena odzwierciedla poziom ryzyka, jakie pojazd stwarza dla innych uczestników dróg w Londynie, w tym pieszych i rowerzystów.
- Każdy przewoźnik może łatwo sprawdzić jak sklasyfikowany został jego pojazd ciężarowy. Wystarczy wejść na stronę internetową Transport for London i wyszukać ocenę poprzez numery rejestracyjne pojazdu. Uzyskamy w ten sposób informację na temat liczby gwiazdek przyznanych konkretnemu modelowi pojazdu ciężarowego. Jeśli natomiast takie dane nie będą dostępne w bazie TFL, w celu uzyskania odpowiedniego zezwolenia konieczne będzie dostarczenie takiej oceny od producenta pojazdu – tłumaczy Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.
Jak uzyskać zezwolenie HGV?
Na podstawie liczby gwiazdek przyznawane jest zezwolenie bezpieczeństwa HGV, mające formę elektroniczną. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku właściciel pojazdu otrzyma numer zezwolenia z potwierdzeniem mailowym. Podczas kontroli zezwoleń służby brytyjskie korzystają z bazy pojazdów z ważnymi pozwoleniami. Pomocny w tym względzie jest również działający na obszarze Londynu system monitoringu, który za pomocą wielu kamer weryfikuje pojazdy poruszające się po mieście. Co istotne, pozwolenie takie nie przechodzi na nowego właściciela pojazdu w przypadku jego sprzedaży. Nowy właściciel musi więc wnioskować o nie ponownie.
Zezwolenia HGV mają też swój okres ważności, uzależniony od oceny pojazdu na zasadach DVS.
- Pojazdy, które nie otrzymały żadnej gwiazdki (bo takie również mogą ubiegać się o zezwolenie HGV) lub zostały ocenione na jedną lub dwie gwiazdki mogą korzystać z zezwolenia HGV jedynie do północy 27 października 2024 roku. Po tej dacie, w życie wejdą kolejne wymogi tzw. Progressive Safe System, który wprowadza dalsze restrykcje mające służyć poprawie bezpieczeństwa na londyńskich drogach. Pojazdy ocenione na trzy, cztery lub pięć gwiazdek otrzymują zezwolenia z 10 letnim terminem ważności – mówi ekspert TC Kancelarii Prawnej.
Nie spełniłeś wymogów? Szykuj się na mandat
Wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton wjeżdżające lub poruszające się w obrębie Londynu, muszą przed wjazdem do tego obszaru uzyskać ważny certyfikat bezpieczeństwa HGV aby uniknąć otrzymania mandatu. Zasada ta obowiązuje codziennie i przez całą dobę, bez wyjątków. Sposób uzyskiwania odpowiednich zezwoleń jest taki sam dla pojazdów zarejestrowanych na terenie UK, jak i poza nim.
Dobrą wiadomością jest fakt, że zezwolenie HGV wydawane jest za darmo, ale naruszenie jego wymogów może skutkować karą w wysokości 550 £ oraz jego zawieszeniem lub odebraniem.
Ubieganie się o certyfikat HGV krok po kroku
Cały proces aplikacji można przeprowadzić online przez stronę internetową Transport for London. Jeżeli nasz pojazd uzyska co najmniej jedną gwiazdkę, spełnienie wymogów nie powinno sprawić problemu. Proces dostosowania i uzyskania zezwolenia HGV można zawrzeć w czterech krokach.
Krok 1: sprawdzenie, czy nasz pojazd musi posiadać zezwolenie HGV (wyłączone z programu są samochody osobowe, busy oraz autokary). Na stronie TFL dostępna jest również mapa dróg objętych systemem zezwoleń dla samochodów ciężarowych HGV.
Krok 2: ustalenie oceny DVS pojazdu ciężarowego, którym się poruszamy
Krok 3: jeżeli nasz pojazd nie otrzymał ani jednej gwiazdki, to konieczne będzie dostosowanie go do zasad „Safe System”, co obejmuje m.in. montaż lusterek klasy V lub VI, zamontowanie systemu kamer i czujników czy też alarmu dźwiękowego skrętu w lewo.
Krok 4: po skutecznym dostosowaniu i uzyskaniu pozytywnej oceny gwiazdkowej można przystąpić do złożenia wniosku na stronie TFL.
Mateusz Pernak przypomina, że na dostosowanie się do wymogów DVS pozostało kilka miesięcy:
- Od 28 października 2024 roku każdy pojazd ciężarowy o wadze powyżej 12 ton, który ma wjechać na teren Londynu, będzie musiał uzyskać co najmniej 3-gwiazdkową ocenę DVS. Pojazdy mające od zera do dwóch gwiazdek otrzymają zezwolenie na wjazd wyłącznie pod warunkiem wyposażenia ich zgodnie z wymaganiami Progressive Safe System.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.