Komunikaty PR

Sprzedaż 4.0, czyli jak zabezpieczyć dane klientów sklepów?

2020-03-30  |  11:00
Biuro prasowe

Handel detaliczny nieustannie się zmienia za sprawą nowych technologii: od kas samoobsługowych przez samoobsługowe sklepy, aż po systemy „click and collect”. Niestety, systemy, które stoją za tymi rozwiązaniami dysponują złożonymi danymi klientów, a tym samym stanowią cenny cel dla cyberprzestępców. Niezależnie od tego, czy jest to atak typu ransomware, w celu wyłudzenia okupu za przywrócenie plików, czy też nielegalny handel skradzionymi danymi, przestępcy będą chcieli na nich zarobić. Właśnie dlatego warto postawić na technologie, które pozwolą zabezpieczyć dane klientów.

 

Zaskakującym może być fakt, że branża handlu detalicznego zmaga się obecnie z wieloma trudnościami związanymi z rozporządzeniem RODO. Choć jest ono z pewnością potrzebną legislacją, połączenie kosztów naruszeń z grzywnami nałożonymi w związku z naruszeniem danych osobowych klientów może stanowić realną szkodę dla finansów i wpłynąć na reputację sprzedawcy. Tym samym skutkuje to utratą zaufania klientów.

 

Jak wskazują ostatnie badania przeprowadzone wśród konsumentów z Wielkiej Brytanii, 19 proc. z nich deklaruje, że całkowicie zaprzestałoby robienia zakupów u danego sprzedawcy, w przypadku naruszenia przez niego danych osobowych, a 33 proc. zdecydowałoby się na dłuższą przerwę od kupowania w tym miejscu. Nawet jeśli dane można odzyskać, zapracowanie na ponowne zaufanie klientów może okazać się kosztowne, podobnie jak naprawa szkód wizerunkowych.

 

Każdy pracownik sklepu powinien wiedzieć, jak zgłosić naruszenie i być w pełni zaznajomiony z zasadami i procedurami RODO. -Warto również upewnić się, czy systemy używane w sprzedaży detalicznej posiadają najnowsze systemy bezpieczeństwa i aktualizacje oprogramowania – podkreśla Dagmara Pomirska z Axis Communications. Menedżerowie ds. IT i bezpieczeństwa powinni starać się zapewnić ochronę całego systemu przed potencjalnym atakiem, w tym identyfikować wszelkie potencjalne słabości, które mogłyby doprowadzić do naruszeń – dodaje.

 

Technologia na rzecz bezpieczeństwa

 

Rewolucja w zakresie bezpieczeństwa w sektorze handlu rozpoczęła się w chwili gdy sektor zaczął odchodzić od analogowych urządzeń do monitoringu wizyjnego. Dzisiaj klientów sklepów chronią nowoczesne technologie, takie jak kamery sieciowe, urządzenia kontroli dostępu, systemy audio i czujniki. Warto jednak pamiętać, że tego typu urządzenia, bez odpowiednich zabezpieczeń, mogą stanowić lukę w systemie informatycznym, którą potencjalni atakujący mają szansę dostać się do sieci sprzedawcy i danych jego klientów.

Bardzo ważne jest, aby wybierając technologie, na które decydujemy się jako sprzedawcy, sprawdzać czy gwarantują one integralność i cyberbezpieczeństwo. Jednym z elementów, które wskazują, że wybrany sprzęt jest bezpieczny są certyfikaty. Przykładowo, Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa w Wielkiej Brytanii nadaje akredytacje „Secure By Default” tym dostawcom, których rozwiązania od samego początku są budowane zgodnie z zasadami cyberbezpieczeństwa, dzięki czemu zapewniają maksymalną ochronę i nie wymagają dodatkowych zmian wprowadzanych później.

 

Warto także zwrócić uwagę na tzw. całkowity koszt posiadania (TCO). Często wydaje się, że zakup tańszego rozwiązania pozwoli na redukcję kosztów. W rzeczywistości, serwisowanie i aktualizacje oprogramowania, które nie zostało wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia jeszcze na etapie produkcji, może okazać się dużo bardziej kosztowne niż zakup nieco droższego urządzenia już na początku. Wybierając dostawcę, dobrze by w przejrzysty i jasny sposób informował on o kosztach, których można spodziewać się w przyszłości.

 

- Zwracanie uwagi na TCO i wysoką jakość urządzeń pozwala minimalizować koszty w perspektywie długoterminowej i łagodzić ryzyka związane z naruszeniami cyberbezpieczeństwa, a tym samym chronić dane klientów i wizerunek przedsiębiorstwa – podsumowuje Dagmara Pomirska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.