Sprzedaż 4.0, czyli jak zabezpieczyć dane klientów sklepów?
Handel detaliczny nieustannie się zmienia za sprawą nowych technologii: od kas samoobsługowych przez samoobsługowe sklepy, aż po systemy „click and collect”. Niestety, systemy, które stoją za tymi rozwiązaniami dysponują złożonymi danymi klientów, a tym samym stanowią cenny cel dla cyberprzestępców. Niezależnie od tego, czy jest to atak typu ransomware, w celu wyłudzenia okupu za przywrócenie plików, czy też nielegalny handel skradzionymi danymi, przestępcy będą chcieli na nich zarobić. Właśnie dlatego warto postawić na technologie, które pozwolą zabezpieczyć dane klientów.
Zaskakującym może być fakt, że branża handlu detalicznego zmaga się obecnie z wieloma trudnościami związanymi z rozporządzeniem RODO. Choć jest ono z pewnością potrzebną legislacją, połączenie kosztów naruszeń z grzywnami nałożonymi w związku z naruszeniem danych osobowych klientów może stanowić realną szkodę dla finansów i wpłynąć na reputację sprzedawcy. Tym samym skutkuje to utratą zaufania klientów.
Jak wskazują ostatnie badania przeprowadzone wśród konsumentów z Wielkiej Brytanii, 19 proc. z nich deklaruje, że całkowicie zaprzestałoby robienia zakupów u danego sprzedawcy, w przypadku naruszenia przez niego danych osobowych, a 33 proc. zdecydowałoby się na dłuższą przerwę od kupowania w tym miejscu. Nawet jeśli dane można odzyskać, zapracowanie na ponowne zaufanie klientów może okazać się kosztowne, podobnie jak naprawa szkód wizerunkowych.
Każdy pracownik sklepu powinien wiedzieć, jak zgłosić naruszenie i być w pełni zaznajomiony z zasadami i procedurami RODO. -Warto również upewnić się, czy systemy używane w sprzedaży detalicznej posiadają najnowsze systemy bezpieczeństwa i aktualizacje oprogramowania – podkreśla Dagmara Pomirska z Axis Communications. Menedżerowie ds. IT i bezpieczeństwa powinni starać się zapewnić ochronę całego systemu przed potencjalnym atakiem, w tym identyfikować wszelkie potencjalne słabości, które mogłyby doprowadzić do naruszeń – dodaje.
Technologia na rzecz bezpieczeństwa
Rewolucja w zakresie bezpieczeństwa w sektorze handlu rozpoczęła się w chwili gdy sektor zaczął odchodzić od analogowych urządzeń do monitoringu wizyjnego. Dzisiaj klientów sklepów chronią nowoczesne technologie, takie jak kamery sieciowe, urządzenia kontroli dostępu, systemy audio i czujniki. Warto jednak pamiętać, że tego typu urządzenia, bez odpowiednich zabezpieczeń, mogą stanowić lukę w systemie informatycznym, którą potencjalni atakujący mają szansę dostać się do sieci sprzedawcy i danych jego klientów.
Bardzo ważne jest, aby wybierając technologie, na które decydujemy się jako sprzedawcy, sprawdzać czy gwarantują one integralność i cyberbezpieczeństwo. Jednym z elementów, które wskazują, że wybrany sprzęt jest bezpieczny są certyfikaty. Przykładowo, Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa w Wielkiej Brytanii nadaje akredytacje „Secure By Default” tym dostawcom, których rozwiązania od samego początku są budowane zgodnie z zasadami cyberbezpieczeństwa, dzięki czemu zapewniają maksymalną ochronę i nie wymagają dodatkowych zmian wprowadzanych później.
Warto także zwrócić uwagę na tzw. całkowity koszt posiadania (TCO). Często wydaje się, że zakup tańszego rozwiązania pozwoli na redukcję kosztów. W rzeczywistości, serwisowanie i aktualizacje oprogramowania, które nie zostało wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia jeszcze na etapie produkcji, może okazać się dużo bardziej kosztowne niż zakup nieco droższego urządzenia już na początku. Wybierając dostawcę, dobrze by w przejrzysty i jasny sposób informował on o kosztach, których można spodziewać się w przyszłości.
- Zwracanie uwagi na TCO i wysoką jakość urządzeń pozwala minimalizować koszty w perspektywie długoterminowej i łagodzić ryzyka związane z naruszeniami cyberbezpieczeństwa, a tym samym chronić dane klientów i wizerunek przedsiębiorstwa – podsumowuje Dagmara Pomirska.
Fundacja Tech To The Rescue wesprze ponad 100 organizacji
Forum Sektora Kosmicznego 2024 już w czerwcu
Szpitale i przychodnie chronią zdrowie, ale nie chronią PESEL-i pacjentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.