Komunikaty PR

Strategie cenowe mocno wpływają na decyzje kupujących nowe mieszkania

2024-11-18  |  01:00
Biuro prasowe

Obecnie korekty cen mieszkań stały się faktem, a jak prognozują eksperci, kolejne zmiany wycen mogą być coraz bardziej powszechne. Stąd jednym z głównych powodów, dla których ustalanie optymalnych cen mieszkań jest tak ważne, jest to, że decyzje cenowe bezpośrednio wpływają na zachowanie kupujących. Cena, która jest zbyt wysoka, może zniechęcić potencjalnych nabywców, powodując, że mieszkanie pozostanie na rynku dłużej niż to konieczne. Z drugiej strony, cena, która jest zbyt niska, może spowodować szybką sprzedaż, ale kosztem zmniejszenia marży dewelopera.

Faktem jest, że polski rynek nieruchomości przechodzi kolejne zmiany. W związku ze spadkiem popytu na rynku nieruchomości najpopularniejszymi słowami w kampaniach reklamowych stały się słowa — obniżka, promocja, okazja, dodatkowy prezent, czy bonus. W czasie gdy zbytem rządzą nabywcy, jedną z najczęstszych strategii deweloperów staje się ciągła ocena sytuacji, w której ceny muszą być dostosowywane na podstawie bieżącej analizy podaży i popytu. Wiąże się to z koniecznością monitorowania rynkowych trendów, działań konkurencji i gotowością do obniżania lub podwyższania wartości zgodnie z aktualną sytuacją.

Co ważne optymalna wycena jest kluczowa dla utrzymania efektywności i równowagi finansowej każdej z inwestycji deweloperskich. Ponadto ceny mają wpływ na postrzeganie całego projektu. Obiekt, który pozostaje niesprzedany przez dłuższy czas z powodu wysokiej ceny, może być odbierany jako problematyczny, co może prowadzić do negatywnego podejścia klientów, nawet jeśli nie ma żadnych problemów. Istnieje szereg strategii, aby zapobiegać tego typu sytuacji. 

Dane o cenie mogą być zbierane różnymi metodami, a ich głównym zadaniem jest wskazanie, jak konkurenci ustawiają swoje bazowe ceny mieszkań i jakie oferują promocje. Dlatego właśnie najczęstszym z podejść do obecnej sytuacji jest zautomatyzowana metoda porównywania cen konkurencji. Takie analizy danych wykorzystują algorytmy i modele matematyczne do szacowania wartości nieruchomości na podstawie różnych publicznie dostępnych danych i innych istotnych informacji. Proces ten daje możliwości śledzenia poczynań konkurentów. Pomaga w podejmowaniu różnych decyzji, skanując rynek w poszukiwaniu danych odnośnie wycen podobnych lub takich samych nieruchomości. Ważne jednak, aby łączyć taką analizę z ewaluacją i raportowaniem, ponieważ bez tych czynników, będą to tylko surowe dane bez żadnego zastosowania.

W ostatniej dekadzie technologie gruntownie zrewolucjonizowały proces wycen nieruchomości, ułatwiając szybszy i dokładniejszy dostęp do informacji. Zautomatyzowane modele wyceny zyskały popularność, umożliwiając użytkownikom uzyskiwanie szacunkowych wartości w czasie rzeczywistym na podstawie dużych wolumenów danych i analizy algorytmicznej. Systemy te mogą oceniać setki zmiennych w ciągu kilku sekund, zapewniając błyskawiczne i stosunkowo dokładne wyceny. Big data poprawiła zdolność analizowania trendów rynkowych, danych demograficznych i wzorców zakupowych. 

Pozwala to na bardziej zniuansowaną i dokładną ocenę wartości nieruchomości. Ponadto wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego poprawiło zdolność przewidywania zmian rynkowych, identyfikowania niedowartościowanych nieruchomości i optymalizacji cen. Ponadto platformy cyfrowe zmieniły również sposób, w jaki nieruchomości są wymieniane i wyszukiwane. A witryny i aplikacje mobilne pozwalają kupującym łatwo porównywać wartości i cechy wielu lokali, zmuszając sprzedawców do dostosowywania cen, aby pozostać konkurencyjnymi.

Na mocno rywalizującym rynku deweloperskim strategiczne dostosowywanie cen jest kluczowe dla maksymalizacji wartości oferowanych mieszkań i zapewnienia im właściwej sprzedaży. Jednak strategie handlowe na rynku pierwotnym bywają bardzo różne. Oto dwa przykłady z odmiennych biegunów:

  • Znam kilku małych deweloperów, którzy z sukcesem sprzedają swoje inwestycje ulokowane w nieoczywistych lokalizacjach — zwykle obrzeża miast, bez działań reklamowych, jedynie za pośrednictwem marketingu szeptanego. Opierają się na bardzo dobrej opinii z poprzednich budów oraz niezwykle atrakcyjnych niskich cenach.

  • Z drugiej strony inni deweloperzy twierdzili, że nie sztuką jest sprzedać za tanio i tak ustalali proces finansowania przedsięwzięcia, aby dać sobie przestrzeń do uzyskania jak najwyższej ceny. Tym sposobem, w półtora roku tylko na jednym osiedlu zabudowy segmentowej wypracowaliśmy finalnie kilka milionów dodatkowego zysku. 

W istocie decydenci stosujący odmienne podejście w obydwu powyższych przypadkach mają swoje racje, a patrząc głębiej oraz w większej stali, ich podejście zależy od wielu czynników i określonych ram biznesowych. Zdecydowana większość inwestycji na naszym rynku powstaje z wykorzystaniem finansowania pozyskanego z kredytów lub obligacji, co nie daje wielkiego pola manewru oraz nakłada szereg wymogów sprzedażowych określonych w konkretnych progach czasowych. Stąd nie jest tak, jak niedawno twierdził “ekspert” jednego z popularnych internetowych portali sprzedażowych, iż deweloperzy mogą ograniczyć kierowanie do sprzedaży wybudowanych lokali. Warto także pamiętać, że rynek dynamicznie się zmienia ze względu na wiele najróżniejszych czynników, a często lokalne trendy odgrywają kluczową rolę w ustalaniu prawidłowej strategii sprzedażowej. Ponadto mimo sprzyjających warunków klienci wciąż zachowują ostrożność, odkładając decyzje zakupowe, licząc na korzystniejsze oferty.

Autor: Adam Białas jest ekspertem gospodarczym, nieruchomości i rynku budowlanego, managerem w agencji "Bialas Consulting & Solutions" oraz dziennikarzem biznesowym. Od ponad dwóch dekad działa w globalnym obszarze zarządzania i marketingu. Ma wieloletnie doświadczenie w branżowych projektach i budowaniu marek, doradzał w wielu obszarach inwestycyjnych oraz biznesowych. Współpracuje z czołowymi mediami w kraju i za granicą, najważniejszymi organizacjami sektora czy międzynarodowymi izbami handlowymi. W 2021 r. znalazł się w gronie TOP 5 Najlepszych Ekspertów Rynku Nieruchomości "Gazety Finansowej".

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Langowski Logistics nowym najemcą w MLP Pruszków II Biuro prasowe
2024-12-03 | 11:00

Langowski Logistics nowym najemcą w MLP Pruszków II

MLP Group podpisało umowę najmu z Langowski Logistics, wiodącym operatorem logistycznym specjalizującym się w międzynarodowym transporcie kontenerowym. Firma zajmie łącznie ponad 5,6 tys.
Nieruchomości Co czeka rynek nieruchomości? Komentuje Shraga Weisman, CEO Aurec Home
2024-12-03 | 01:00

Co czeka rynek nieruchomości? Komentuje Shraga Weisman, CEO Aurec Home

Rynek nieruchomości w Polsce przechodzi obecnie przez fazę istotnych zmian, które wpływają zarówno na ceny mieszkań, jak i dynamikę sprzedaży. W III kwartale 2024 roku, po
Nieruchomości Jak sprzedają się nowe mieszkania
2024-12-03 | 01:00

Jak sprzedają się nowe mieszkania

Czy ożywienie odnotowane na rynku kredytowym oznacza także odbicie w sprzedaży mieszkań? Czy firmy deweloperskie rejestrują wzrost zainteresowania zakupem lokali w ostatnim czasie? Czy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.