Światowy Dzień Oszczędzania: mimo pandemii rynek nieruchomości wciąż atrakcyjny
Warszawa, 30.10.2020 r.
Światowy Dzień Oszczędzania: mimo pandemii rynek nieruchomości wciąż atrakcyjny
31 października już po raz 96. obchodzimy Światowy Dzień Oszczędzania. To tradycyjnie czas na refleksję nad mądrym i świadomym zarządzaniem swoimi finansami. Tym razem w sytuacji szczególnej, pełnej nieznanych dotąd ograniczeń i niepewności. Jednak mimo dezorientacji spowodowanej pandemią wciąż atrakcyjne i bezpieczne jest inwestowanie w nieruchomości. W istotny sposób zmieniła się przy tym topografia tych inwestycji.
Po okresie rozchwiania z pierwszych miesięcy pandemii, powoli powracamy z naszymi zachowaniami inwestycyjnymi w znane nam rejony. Według danych Narodowego Banku Polskiego potencjalna pula inwestycyjna wciąż jest ogromna. Od końca lutego w związku z rekordowo niskimi stopami Polacy wycofali z lokat bankowych oszczędności warte łącznie ponad 65 mld zł! Można się było spodziewać, że te pieniędze trafią przede wszystkim na rynek nieruchomości, ale stało się tak dopiero w ostatnich miesiącach. Jak podaje NBP, w II kwartale br. kupno mieszkania za gotówkę było mało popularne. Udział transakcji gotówkowych na rynku pierwotnym wyniósł 31 proc., podczas gdy w latach poprzednich było to 59–75 proc. Dopiero w III kwartale nastąpiło ożywienie.
– Pojawiły się co prawda nowe czynniki, które mogłyby ograniczyć apetyty inwestycyjne w sektorze mieszkań na wynajem – spadły ceny najmu, ale to nie wyhamowało wzrostu zainteresowania nieruchomościami kupowanymi za gotówkę z oszczędności, a zmieniło topografię tych inwestycji. Obserwujemy, że Polacy w okresie pandemii decydują się na większe mieszkania – mówi Agata Antosiewicz, dyrektor działu kredytowego w Domu Kredytowym Victoria. Małe były idealne dla singli i pod wynajem. Teraz coraz częściej na pierwszy metraż wybierane są większe lokale. – W Warszawie klienci coraz częściej poszukują takich mieszkań m.in. po to, by stworzyć przestrzeń na home office. Tę samą tendencję widać także w pierwszych sprzedanych mieszkaniach na naszym osiedlu Viva Piast w Krakowie – dodaje ekspertka.
– Ten trend potwierdzają dane portalu nieruchomościowego Otodom.pl. W kwietniu br. Polacy szukali najczęściej mieszkań o powierzchni co najmniej 60 mkw. podczas gdy jeszcze w marcu dolna granica powierzchni użytkowej poszukiwanej nieruchomości była ustawiona znacznie niżej, bo na poziomie 40 mkw. – mówi Agata Antosiewicz.
Choć oszczędnościami może się pochwalić aż 70 proc. Polaków, to pod względem dynamiki oszczędzania daleko nam do np. Chin czy Indii albo naftowych potęg z Bliskiego Wschodu – Arabii Saudyjskiej, Kataru lub Kuwejtu. U chińskich rekordzistów stopa prywatnych oszczędności (różnica między dochodami a wydatkami) przekracza 1/3 dochodów! W Polsce w ostatnich latach była coraz większa, ale nigdy nie przekroczyła 15 proc. Tendencja wzrostowa to dobry prognostyk dla rynku inwestycji w nieruchomości. Nie chcąc trzymać wolnych środków na mało rentownych lokatach, Polacy będą inwestowali w to co pewne, czyli w mieszkania.
Victoria Dom to deweloper z 22-letnim doświadczeniem, którego filozofią jest, by zakup mieszkania był prosty. Dotychczas firma oddała do użytku ponad 5200 wybudowanych mieszkań i domów. Ich łączna powierzchnia użytkowa to 310 000 m2. Obecnie w trakcie realizacji i w przygotowaniu jest 12 100 mieszkań. Więcej o deweloperze na stronie www.victoriadom.pl
Dom Kredytowy Victoria istnieje od 2014 r. Specjalizuje się w pośrednictwie w uzyskaniu kredytów hipotecznych. Pomaga klientom w zawarciu umowy kredytowej na zakup mieszkania. Od początku działalności firmy jej klienci otrzymali kredyty na kwotę ponad 630 mln zł. Więcej na temat usług DKV na stronie www.dkvictoria.pl.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.