Światowy Dzień Oszczędzania: mimo pandemii rynek nieruchomości wciąż atrakcyjny
Warszawa, 30.10.2020 r.
Światowy Dzień Oszczędzania: mimo pandemii rynek nieruchomości wciąż atrakcyjny
31 października już po raz 96. obchodzimy Światowy Dzień Oszczędzania. To tradycyjnie czas na refleksję nad mądrym i świadomym zarządzaniem swoimi finansami. Tym razem w sytuacji szczególnej, pełnej nieznanych dotąd ograniczeń i niepewności. Jednak mimo dezorientacji spowodowanej pandemią wciąż atrakcyjne i bezpieczne jest inwestowanie w nieruchomości. W istotny sposób zmieniła się przy tym topografia tych inwestycji.
Po okresie rozchwiania z pierwszych miesięcy pandemii, powoli powracamy z naszymi zachowaniami inwestycyjnymi w znane nam rejony. Według danych Narodowego Banku Polskiego potencjalna pula inwestycyjna wciąż jest ogromna. Od końca lutego w związku z rekordowo niskimi stopami Polacy wycofali z lokat bankowych oszczędności warte łącznie ponad 65 mld zł! Można się było spodziewać, że te pieniędze trafią przede wszystkim na rynek nieruchomości, ale stało się tak dopiero w ostatnich miesiącach. Jak podaje NBP, w II kwartale br. kupno mieszkania za gotówkę było mało popularne. Udział transakcji gotówkowych na rynku pierwotnym wyniósł 31 proc., podczas gdy w latach poprzednich było to 59–75 proc. Dopiero w III kwartale nastąpiło ożywienie.
– Pojawiły się co prawda nowe czynniki, które mogłyby ograniczyć apetyty inwestycyjne w sektorze mieszkań na wynajem – spadły ceny najmu, ale to nie wyhamowało wzrostu zainteresowania nieruchomościami kupowanymi za gotówkę z oszczędności, a zmieniło topografię tych inwestycji. Obserwujemy, że Polacy w okresie pandemii decydują się na większe mieszkania – mówi Agata Antosiewicz, dyrektor działu kredytowego w Domu Kredytowym Victoria. Małe były idealne dla singli i pod wynajem. Teraz coraz częściej na pierwszy metraż wybierane są większe lokale. – W Warszawie klienci coraz częściej poszukują takich mieszkań m.in. po to, by stworzyć przestrzeń na home office. Tę samą tendencję widać także w pierwszych sprzedanych mieszkaniach na naszym osiedlu Viva Piast w Krakowie – dodaje ekspertka.
– Ten trend potwierdzają dane portalu nieruchomościowego Otodom.pl. W kwietniu br. Polacy szukali najczęściej mieszkań o powierzchni co najmniej 60 mkw. podczas gdy jeszcze w marcu dolna granica powierzchni użytkowej poszukiwanej nieruchomości była ustawiona znacznie niżej, bo na poziomie 40 mkw. – mówi Agata Antosiewicz.
Choć oszczędnościami może się pochwalić aż 70 proc. Polaków, to pod względem dynamiki oszczędzania daleko nam do np. Chin czy Indii albo naftowych potęg z Bliskiego Wschodu – Arabii Saudyjskiej, Kataru lub Kuwejtu. U chińskich rekordzistów stopa prywatnych oszczędności (różnica między dochodami a wydatkami) przekracza 1/3 dochodów! W Polsce w ostatnich latach była coraz większa, ale nigdy nie przekroczyła 15 proc. Tendencja wzrostowa to dobry prognostyk dla rynku inwestycji w nieruchomości. Nie chcąc trzymać wolnych środków na mało rentownych lokatach, Polacy będą inwestowali w to co pewne, czyli w mieszkania.
Victoria Dom to deweloper z 22-letnim doświadczeniem, którego filozofią jest, by zakup mieszkania był prosty. Dotychczas firma oddała do użytku ponad 5200 wybudowanych mieszkań i domów. Ich łączna powierzchnia użytkowa to 310 000 m2. Obecnie w trakcie realizacji i w przygotowaniu jest 12 100 mieszkań. Więcej o deweloperze na stronie www.victoriadom.pl
Dom Kredytowy Victoria istnieje od 2014 r. Specjalizuje się w pośrednictwie w uzyskaniu kredytów hipotecznych. Pomaga klientom w zawarciu umowy kredytowej na zakup mieszkania. Od początku działalności firmy jej klienci otrzymali kredyty na kwotę ponad 630 mln zł. Więcej na temat usług DKV na stronie www.dkvictoria.pl.
#nowehistorie w relacjach pomiędzy inwestorami, a służbami konserwatorskimi
Z jakimi problemami borykają się właściciele podczas wykańczania mieszkania
Popyt na komfortowe przestrzenie dla studentów wciąż rośnie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.