Światowy Dzień Oszczędzania: mimo pandemii rynek nieruchomości wciąż atrakcyjny
Warszawa, 30.10.2020 r.
Światowy Dzień Oszczędzania: mimo pandemii rynek nieruchomości wciąż atrakcyjny
31 października już po raz 96. obchodzimy Światowy Dzień Oszczędzania. To tradycyjnie czas na refleksję nad mądrym i świadomym zarządzaniem swoimi finansami. Tym razem w sytuacji szczególnej, pełnej nieznanych dotąd ograniczeń i niepewności. Jednak mimo dezorientacji spowodowanej pandemią wciąż atrakcyjne i bezpieczne jest inwestowanie w nieruchomości. W istotny sposób zmieniła się przy tym topografia tych inwestycji.
Po okresie rozchwiania z pierwszych miesięcy pandemii, powoli powracamy z naszymi zachowaniami inwestycyjnymi w znane nam rejony. Według danych Narodowego Banku Polskiego potencjalna pula inwestycyjna wciąż jest ogromna. Od końca lutego w związku z rekordowo niskimi stopami Polacy wycofali z lokat bankowych oszczędności warte łącznie ponad 65 mld zł! Można się było spodziewać, że te pieniędze trafią przede wszystkim na rynek nieruchomości, ale stało się tak dopiero w ostatnich miesiącach. Jak podaje NBP, w II kwartale br. kupno mieszkania za gotówkę było mało popularne. Udział transakcji gotówkowych na rynku pierwotnym wyniósł 31 proc., podczas gdy w latach poprzednich było to 59–75 proc. Dopiero w III kwartale nastąpiło ożywienie.
– Pojawiły się co prawda nowe czynniki, które mogłyby ograniczyć apetyty inwestycyjne w sektorze mieszkań na wynajem – spadły ceny najmu, ale to nie wyhamowało wzrostu zainteresowania nieruchomościami kupowanymi za gotówkę z oszczędności, a zmieniło topografię tych inwestycji. Obserwujemy, że Polacy w okresie pandemii decydują się na większe mieszkania – mówi Agata Antosiewicz, dyrektor działu kredytowego w Domu Kredytowym Victoria. Małe były idealne dla singli i pod wynajem. Teraz coraz częściej na pierwszy metraż wybierane są większe lokale. – W Warszawie klienci coraz częściej poszukują takich mieszkań m.in. po to, by stworzyć przestrzeń na home office. Tę samą tendencję widać także w pierwszych sprzedanych mieszkaniach na naszym osiedlu Viva Piast w Krakowie – dodaje ekspertka.
– Ten trend potwierdzają dane portalu nieruchomościowego Otodom.pl. W kwietniu br. Polacy szukali najczęściej mieszkań o powierzchni co najmniej 60 mkw. podczas gdy jeszcze w marcu dolna granica powierzchni użytkowej poszukiwanej nieruchomości była ustawiona znacznie niżej, bo na poziomie 40 mkw. – mówi Agata Antosiewicz.
Choć oszczędnościami może się pochwalić aż 70 proc. Polaków, to pod względem dynamiki oszczędzania daleko nam do np. Chin czy Indii albo naftowych potęg z Bliskiego Wschodu – Arabii Saudyjskiej, Kataru lub Kuwejtu. U chińskich rekordzistów stopa prywatnych oszczędności (różnica między dochodami a wydatkami) przekracza 1/3 dochodów! W Polsce w ostatnich latach była coraz większa, ale nigdy nie przekroczyła 15 proc. Tendencja wzrostowa to dobry prognostyk dla rynku inwestycji w nieruchomości. Nie chcąc trzymać wolnych środków na mało rentownych lokatach, Polacy będą inwestowali w to co pewne, czyli w mieszkania.
Victoria Dom to deweloper z 22-letnim doświadczeniem, którego filozofią jest, by zakup mieszkania był prosty. Dotychczas firma oddała do użytku ponad 5200 wybudowanych mieszkań i domów. Ich łączna powierzchnia użytkowa to 310 000 m2. Obecnie w trakcie realizacji i w przygotowaniu jest 12 100 mieszkań. Więcej o deweloperze na stronie www.victoriadom.pl
Dom Kredytowy Victoria istnieje od 2014 r. Specjalizuje się w pośrednictwie w uzyskaniu kredytów hipotecznych. Pomaga klientom w zawarciu umowy kredytowej na zakup mieszkania. Od początku działalności firmy jej klienci otrzymali kredyty na kwotę ponad 630 mln zł. Więcej na temat usług DKV na stronie www.dkvictoria.pl.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.