Technologia Elocity obsługuje co 3. ogólnodostępną stację ładowania w Polsce

Agnieszka Stefaniak-Zubko
Elocity sp z.o.o.
ul. Wolnica 13/10
31-060 Kraków
a.stefaniakzubko|elo.city| |a.stefaniakzubko|elo.city
663726101
elo.city
Na koniec 2023 roku co trzecia stacja ogólnodostępna w Polsce była obsługiwana przez technologię Elocity, a z aplikacji spółki, która integruje ponad 280 operatorów stacji ładowania, korzystało blisko 35 tys. kierowców elektryków.
Intensywny rozwój, nowe wdrożenia dla klientów biznesowych i tworzenie innowacyjnych rozwiązań to główne obszary zeszłorocznej aktywności Elocity, które specjalizuje się w dostarczaniu autorskiej technologii zarządzania infrastrukturą ładowania aut elektrycznych i sprzedaży usług ładowania. Powiększyło się również grono klientów, których spółk wspiera w dążeniu do zeroemisyjności: Do partnerów, z którymi Eocity współpracuje na co dzień, dołączyły m.in. nowe floty korporacyjne i branżowi debiutanci z silnym focusem na rozwój.
Rozwój infrastruktury ładowania obsługiwanej przez technologię Elocity
Na koniec 2023 roku system Elocity obsługiwał 1642 stacje ładowania (tj. prawie 3000 punktów), w tym 911 stacji ogólnodostępnych, widocznych w naszej aplikacji oraz 731 stacji prywatnych, widocznych tylko dla upoważnionych użytkowników (np. pracowników firm). Oznacza to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do końca 2022 roku, przy czym liczba stacji ogólnodostępnych z backendem Elocity wzrosła o 524, a stacji prywatnych o 329. Skalę rozwoju w ostatnich 12 miesiącach dobrze ilustruje także fakt, że w ramach 240 000 sesji ładowania Elocity dostarczyło klientom 4,1 GWh energii.
Warto podkreślić, że intensywny rozwój infrastruktury ładowania dostępnej z poziomu aplikacji Elocity to m.in. efekt dobrej współpracy, ale także aktywnych działań Klientów spółki, w tym m.in. Budimex Mobility i Interparking (w segmencie partnerów sprzedających swoje usługi za pośrednictwem aplikacji Elocity), czy Eleport, Noxo, Horyzont EV i PureCity (w segmencie White Label). Z kolei w obszarze stacji prywatnych tradycyjnie już prym wiodą klienci Elocity z branży logistycznej, m.in. DPD, DHL i GLS. W zeszłym roku spółka odnotowała również wzrost liczby kontraktów, dotyczących rozwiązań dla flot korporacyjnych. Łącznie na koniec 2023 roku w backend Elocity wyposażone były 544 stacje prywatne obsługujące floty.
W minionym roku z powodzeniem spółka wdrożyła autorskie projekty dla flot, które poszukują kompleksowych rozwiązań z zakresu infrastruktury ładowania dla swoich pojazdów. Odpowiadając na potrzeby właścicieli flot, w 2023 roku Elocity wdrożyło innowacyjną usługę agenta rozliczeniowego, która minimalizuje administrację związaną z rozliczaniem służbowych ładowań na przydomowych stacjach dla klientów korporacyjnych.
Z modelu flotowego Elocity korzystają m.in. Shell czy AstraZeneca. A cennym dla spółki wsparciem jest partnerstwo firm z branży CFM. Elocity współpracuje na co dzień ze spółkami: Leaseplan, ALD Automotive oraz MHC Mobility, które rozumiejąc potrzeby klienta flotowego, włączyły do oferty leasingu samochodów elektrycznych kompleksowe usługi z zakresu infrastruktury, w tym m.in. przydomowe stacje ładowania dla pracowników.
Nowe kontrakty biznesowe
W 2023 roku Elocity podpisało ponad 200 kontraktów biznesowych, z czego 6 umów dotyczyło współpracy w modelu White Label, w ramach którego spółka dostarczyła lub aktualnie opracowuje dedykowane aplikacje. W tym gronie są m.in. spółki Elomoto i E-way 24, która z myślą o flotach transportu ostatniej mili stawia na intensywny rozwój sieci DC.
Na szczególną uwagę zasługuje współpraca ze spółką Anwim, właścicielem marki MOYA. Jako partner technologiczny w zeszłym roku Elocity zrealizowało zaawansowany projekt technologiczny, polegający na integracji swojego systemu z już istniejącymi rozwiązaniami flotowymi klienta. W efekcie aplikacje MOYA firma i Super MOYA zostały rozszerzone o funkcjonalności dla użytkowników samochodów elektrycznych, co stanowi jedyny tego typu business case w Polsce.
Ważnym elementem strategii Elocity jest konsolidacja rynku e-mobility z korzyścią dla użytkowników aut elektrycznych. Jednym z narzędzi jej realizacji jest aplikacja, w której użytkownicy znajdą stacje ładowania już 280 operatorów, z czego 120 firm dołączyło do tego grona w ostatnim roku. - Dla nas ważne jest to, że z technologii Elocity korzystają zarówno duże spółki, jak i firmy debiutujące w branży EV. Cieszy nas, że nasze rozwiązania służą rozwojowi elektromobilności w Polsce, wspierają elektryfikację flot, integrację rynku, ale także dają możliwość nawet początkującym w branży podmiotom dołączyć do aplikacji z największą liczbą stacji ładowania w Polsce - mówi Adrian Nocuń, współzałożyciel Elocity.
Rozwój technologii Elocity
Od początku istnienia Elocity sercem działalności spółki jest system, dlatego w ciągu ostatnich 12 miesięcy duży nacisk położono na jego rozwój. Autorska technologia Elocity, jest kluczem do rozwoju elektromobilności i komfortu użytkowników aut EV. Spółka nieustannie analizuje ich potrzeby i dostosowuje do nich swój system, uwzględniając również zmiany w przepisach prawnych i wizje klientów. Zespół Elocity wierzy, że właśnie technologia jest jednym z filarów, które wspierają rozwój elektromobilności, dlatego w ciągu ostatnich 12 miesięcy duży nacisk położono na rozwój systemu Elocity.
W 2023 roku w aplikacji Elocity zarejestrowało się 19 tysięcy nowych użytkowników, co oznacza, że na koniec grudnia korzystało z niej łącznie blisko 35 tysięcy kierowców aut elektrycznych. I to z myślą o nich spółka wprowadziła w aplikacji szereg zmian i nowych funkcjonalności, usprawniających korzystanie z elektryków. Do dotychczasowych opcji dodano m.in. praktyczną informację o dostępnej mocy stacji z poziomu mapy, intuicyjne zarządzanie ładowaniami w profilu flotowym i prywatnym, widok postępu ładowania baterii na stacjach DC, czy informację o średniej mocy ładowania na stacjach AC i DC.
Z punktu widzenia wielu użytkowników aut elektrycznych jednym z bardzo istotnych projektów Elocity był roaming ze stacjami Powerdot i Ekoen. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać łącznie ze 129 szybkich stacji ulokowanych m.in. przy sklepach sieci Biedronka i hubach ładowania, a liczba ta stale rośnie. Rozliczanie za korzystanie z usług obu sieci możliwe jest za pośrednictwem aplikacji Elocity.
Przełomowym wdrożeniem w zakresie rozwoju metod płatności było opracowanie usługi płatności za ładowanie za pomocą terminali. Projekt zrealizowano w partnerstwie z eService, dostarczając klientom rozwiązanie całkowicie niezależne od producentów stacji ładowania. Innowacja Elocity pozwala na obsługę jednej lub wielu stacji, a terminal można zamontować także na słupku. Kierowcy płacący za ładowanie za pomocą terminala mają dostęp do automatycznie generowanych faktur, raportów i innych narzędzi dostępnych wcześniej z poziomu aplikacji. Z punktu widzenia klientów spółki kluczowa jest nie tylko elastyczność usługi, ale także to, że dzięki niej spełniają wymogi unijnej regulacji AFIR i innych przepisów prawnych i podatkowych.
Rok 2024 w Elocity
Rok 2023 był bardzo intensywny, a planów na kolejne 12 miesięcy jest sporo. W dalszym ciągu priorytetem Elocity będzie dostarczanie oprogramowania i kompleksowych rozwiązań optymalnie dobranych do potrzeb naszych partnerów i klientów. Dzięki technologii Elocity będą oni dalej konsekwentnie rozwijać własną infrastrukturę.
Przed spółką również nowe projekty z partnerami, wzrost liczby stacji ładowania obsługiwanych przez system Elocity, ale także dalszy rozwój technologii. W tym roku szczególnie ważne dla będzie dostosowanie infrastruktury ładowania do wymogów AFIR - unijnej regulacji, dotyczącej m.in. ad hoc payments.

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.