Technologie smart oczami użytkowników
Urządzenia smart stają się nieodzownymi elementami naszego życia – zarówno w domach, jak i poza nimi. Ten trend wyraźnie nasilił się w roku 2020, gdy inteligentne kamery i inne urządzenia smart były wykorzystywane przez instytucje medyczne w walce z pandemią. Obrazowanie termiczne czy kamery pozwalające na analizowanie ruchu pieszych i pojazdów w przestrzeni publicznej to tylko dwa przykłady takich zastosowań. Specjaliści spodziewają się, że popularność takich systemów będzie rosła – jednak podczas ich planowania pod uwagę należy wziąć również kwestię przechowywania i zabezpieczania generowanych i przetwarzanych przez nie danych.
Dobrą wiadomością dla dostawców rozwiązań smart jest z pewnością to, że zainteresowanie ich produktami jest ogromne – z opublikowanego niedawno raportu Western Digital (badającego, jak użytkownicy postrzegają technologie smart oraz rozwiązania data storage) dowiadujemy się, że 90% ankietowanych z obszaru Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki deklarowało, że oczekują niecierpliwie na przynajmniej jedną nowinkę technologiczną z tej dziedziny.
W przypadku 36% respondentów były to rozwiązania z dziedziny inteligentnego monitoringi wideo, 35% wskazało usługi streamingowe, zaś kolejne 35% - produkty pozwalające w inteligentny sposób zarządzać oświetleniem lub ogrzewaniem (ankietowani mogli wskazać więcej niż 1 odpowiedź). Jeśli chodzi o rozwiązania z dziedziny smart city, to największe zainteresowanie budziły punkty ładowania pojazdów elektrycznych (39%), samochody autonomiczne (38%) oraz inteligentne kamery monitoringu miejskiego (37%).
Niestety, choć zainteresowanie technologiami z tej dziedziny jest sporo, to raport dowodzi, że z faktycznym ich użytkowaniem jest nieco gorzej. Zaledwie 35% respondentów używało jakiegoś rozwiązania z dziedziny smart home, zaś tylko 30% - podobnych technologii z segmentu smart city. Zdaniem autorów raportu, główną barierą na drodze do upowszechnienia się rozwiązań smart jest brak wiedzy o tym, w jaki sposób systemy te rejestrują, przechowują i wykorzystują dane o użytkownikach. Tylko 19% ankietowanych z UK deklarowało, że wiedzą więcej niż przeciętny użytkownik na ten temat – co jasno pokazuje, jakie działania powinny podjąć firmy z tego segmentu, jeśli zależy im na upowszechnieniu swoich produktów.
Kamery i postrzeganie korzyści
2020 był rokiem, w którym użytkownicy zaczęli masowo doceniać kamery monitoringu i korzyści związane z ich użytkowaniem – 52% respondentów odpytanych na potrzeby raportu deklarowało, że kamery pozwalają im poczuć się bezpieczniej, zaś 40% - że ograniczają przestępczość. Podobnie było w kwestii oceny użyteczność kamer montowanych w przestrzeniach publicznych – tam pozytywny wpływ na poczucie bezpieczeństwa deklarowało 46% ankietowanych, zaś ograniczenie przestępczości odczuło 28%.
Warto pamiętać, że większość kamer bezpieczeństwa pracuje bez przerw – co z kolei rodzi poważne wyzwania związane z przechowywaniem rejestrowanych materiałów. Technologia musi być w stanie sprostać tym wyzwaniom, zapewniając odpowiednio wysokie prędkością przesyłania i zapisu danych – tak, by mogły być one nie tylko bezpiecznie przechowywane, ale również analizowane. Istnieje kilka możliwych do wdrożenia konceptów, które pozwalają skutecznie edukować nt. możliwości współczesnych systemów storage oraz zbudować zaufanie użytkowników.
Jeśli chodzi jednak o cały segment technologii smart, to użytkownicy wciąż są raczej ostrożni i mają wątpliwości co do tego, czy ich dane mogą być zagrożone. Z raportu Western Digital wynika, że dla mieszkańców EMEA priorytetami w tej kwestii jest zapewnienie ochrony przed kradzieżą/wyciekiem danych (73% ankietowanych), a także bezpieczeństwo i niezawodność systemów, w których przechowywane są ich dane. Dlatego też tak ważne podczas budowania systemu storage dla produktów bazujących na technologii smart jest wybranie odpowiednio efektywnego i bezpiecznego rozwiązania storage – ponieważ pozwoli to na zbudowanie zaufania użytkowników.
Przyszłość technologii smart i bezpieczeństwa
Następnych kilka lat z pewnością będzie ekscytującym czasem dla dostawców technologii smart – rynek rośnie, a klienci są zainteresowani wszelkimi pojawiającymi się na nim nowościami. Brak wiedzy o niektórych aspektach inteligentnych systemów może jednak stanowić zagrożenie. To zagrożenie można jednak zredukować – wdrażając odpowiednią infrastrukturę oraz technologię storage, a także edukując klientów, tak by czuli, że ich informacje są bezpieczne. To z pewnością pozwoli na zredukowanie wątpliwości i niepewności związanych z upowszechnianiem się nowych technologii, takich jak np. inteligentne kamery.
Davide Villa, business development director działu EMEAI w Western Digital

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.