41 mld zł – tyle wart jest dzisiaj rynek telekomunikacyjny w Polsce

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Rynek telekomunikacyjny w Polsce, mimo bardzo wysokiego nasycenia, w dalszym ciągu zyskuje użytkowników i buduje swoją wartość. W ostatnich miesiącach dla koniunktury rynku kluczowe były trzy czynniki – realizacja przez operatorów strategii „more-for-more”, zapewniającej wyższą marżowość usług (komórkowych i ISP), popyt na wysokoprzepustowe łącza stacjonarne, który podbija pandemia COVID-19 oraz konsolidacja rynku i konwergencja usług telekomunikacyjnych.
Według danych PMR, na polskim rynku telekomunikacyjnym ulokowanych jest ok. 80 mln RGU-sów (Revenue Generating Unit – pojedyncza, aktywna, generująca przychód detaliczny usługa), wliczając karty M2M czy karty SIM w modelu pre-paid. Zdecydowana większość z nich przypada jednak na segment usług abonamentowych. Telefonia komórkowa odpowiada za większą część liczby RGU ogółem, w następnej kolejności są rynek płatnej telewizji i ISP. W kolejnych latach (2021-2026) największe perspektywy wzrostu w ujęciu ilościowym w dalszym ciągu widać na rynku komórkowym.
Główne czynniki i trendy odpowiedzialne za wzrosty rynku telecom
To, co w głównej mierze odpowiada za wzrosty na rynku usług telekomunikacyjnych, to zdecydowanie nastawienie operatorów na budowanie wartości oraz wzrostu przychodów i rentowności w ramach strategii „more-for-more”. Jednocześnie ważna jest też koncentracja na jakości świadczonych usług, w tym głównie wysoka parametryzacja mobilnych i stacjonarnych usług dostępowych. Nie bez znaczenia jest też rozwój sieci 5G i sprzedaż taryf 5G.
– Pozostałe czynniki wpływające na wzrost wartości rynku usług telekomunikacyjnych, to rosnąca liczba abonentów dostępu do internetu stacjonarnego, w tym dodatkowy popyt na wysokoprzepustowe łącza stacjonarne z uwagi na pandemię COVID-19, inwestycje światłowodowe, konsolidacja rynku i konwergencja usług telekomunikacyjnych, pakietyzacja usług telekomunikacyjnych, w tym płatnej telewizji, która powstrzymuje zjawisko cord-cuttingu w Polsce oraz kontent premium oferowany w ramach płatnej telewizji i dosprzedaż usług dodatkowych. Fenomenem na rynku telekomunikacyjnym jest to, że rośnie nawet w skali 1-2% w warunkach mocnego nasycenia usługami czy przeceny rynku, jaka miała miejsce we wcześniejszych latach. – podsumowuje Katarzyna Sacha, Senior Analyst w PMR.
Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest rynkiem dojrzałym i wysoko nasyconym, dlatego też od dłuższego czasu jego wartość porusza się w trendzie bocznym, jednak z tendencją do wzrostu w kolejnych latach. W 2020 r. wartość rynku – definiowana jako suma przychodów operatorów telekomunikacyjnych, z uwzględnieniem usług płatnej telewizji – doznała odbicia i wyniosła 41,1 mld zł. Oznacza to wynik o 1,3% wyższy w porównaniu z rokiem 2019. Pozytywna koniunktura rynku to wypadkowa wyników wypracowanych przez operatorów w segmentach: telefonii komórkowej, ISP oraz płatnej telewizji.
W krótkim okresie (2021-2022) rynek telekomunikacyjny czekają lekkie spadki. Z kolei w średnim oraz długim terminie (2023-2026) rynek na powrót zostanie podparty dodatnią dynamiką. Ogólnie w całym prognozowanym okresie średnioroczna stopa wzrostu rynku ukształtuje się na poziomie 0,4%.
Więcej informacji na temat całego rynku telekomunikacyjnego i poszczególnych kanałów rynku można znaleźć w darmowym raporcie PMR: „Wart 41 mld zł rynek telekomunikacyjny w Polsce z tendencją do wzrostu”
PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 20 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.
Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów

Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów

Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.