Tętno cyfryzacji na rynku pracy przyspiesza – co na to rekruterzy?
Coraz dynamiczniej rosnący udział cyfryzacji na rynku pracy sprawia, że zupełnie naturalnym staje się zwiększający się udział rekrutacji zdalnych. Potwierdzają to dane, według których do 2028 roku globalna wartość rynku rekrutacji online osiągnie 29,3 mld dolarów[1] – to 62 proc. więcej, niż obecnie. Czy działy HR są przygotowane na tę zdigitalizowaną rzeczywistość?
Digitalizacja wszystkich procesów biznesowych, w tym rekrutacji, jest powiązana z zapotrzebowaniem rynku. Nieuchronnie zmienia się sposób, w jaki firmy działają lub komunikują się z pracownikami i klientami. Aby poprawić wydajność operacyjną w obrębie działów i zespołów rekrutacyjnych, niezbędna jest cyfrowa transformacja, a przejście w tryb rekrutacji online wiąże się z wieloma korzyściami.
Mimo że polscy pracownicy w dużej mierze są zwolennikami rekrutacji zdalnych, to w takim sposobie prowadzenia rozmowy o pracę widzą także wady. Aż 48 proc. wskazało w tym przypadku chociażby na ryzyko wystąpienia problemów technicznych[2]. Tymczasem z punktu widzenia rekruterów, taki typ rekrutacji ma liczne zalety, ważne jednak, aby była ona wspierana przez efektywne narzędzia.
- Rekrutacje online na różne sposoby pomagają przyspieszyć codzienne procedury rekrutacyjne. Firmy mogą zautomatyzować zadania administracyjne, takie jak śledzenie dokumentów aplikacyjnych lub organizowanie rozmów kwalifikacyjnych. Rekruterzy online wykorzystują rozwiązania systemu śledzenia kandydatów (ATS) do szybkiego sprawdzania kandydatów, ponieważ ATS przechowuje wszystkie wymagane dane kandydatów w jednym miejscu. Nie będą musieli czytać CV przed przejściem do listu motywacyjnego, portfolio lub oceny kandydata, ponieważ będzie on znajdował się na tej samej stronie – podkreśla Krzysztof Ogniewski, prezes zarządu elevato.
Pandemia uświadomiła organizacjom, że synergia działań i bieżące reagowanie na zmieniającą się rzeczywistość mają dużą wartość na rynku pracy. Tym, co usprawnia pracę rekruterów i pozwala zapewnić jeszcze lepsze doświadczenia rekrutacyjne jest integracja zdalnych rekrutacji narzędzi ATS chociażby z kalendarzem czy systemami do prowadzenia wideokonferencji.
- Takie połączenie funkcjonalności i wspólny ekosystem jest korzystne dla rynku pracy w dwójnasób – z jednej strony zapewnia rekruterom sprawniejszą pracę, z drugiej zaś – daje pracownikom większy komfort rozmowy online. Kompleksowe rozwiązania są skutecznym sposobem na optymalizację czasu, kosztów oraz oferowanie użytkownikom jeszcze lepszej jakości doświadczeń typu user experience – dodaje Krzysztof Ogniewski.
Tego typu rozwiązanie, oferowane m.in. przez elevato, świetnie wpisuje się w trend tworzenia przyjaznych cyfrowych ekosystemów. Oprócz samego faktu, że rozmowa rekrutacyjna odbywa się poprzez MS Teams, czyli narzędzie powszechnie używane obecnie w firmach, to dodatkowo, gdy spotkanie zostanie już umówione, automatycznie ono trafi do Outlooka menedżera rekrutującego, rekrutera i aplikującego, przez co nie trzeba poświęcać dodatkowego czasu na wysyłanie zaproszeń z linkiem, a przypomnienie o spotkaniu zostanie wysłane przed spotkaniem.
- Integracja z firmowymi rozwiązaniami opartymi na Google czy Microsoft może również obejmować synchronizację kont pracowników i logowanie do systemu elevato. Z jednej strony wpływa to na wygodę korzystania z systemu – zarówno dla rekruterów, którzy nie muszą tworzyć kont menedżerów, jak i dla samych menedżerów biorących udział w rekrutacjach, ponieważ nie muszą pamiętać osobnych loginów i haseł do aplikacji. Z drugiej strony, taka integracja podnosi poziom bezpieczeństwa organizacji, ponieważ hasła użytkowników pozostają zgodne z polityką bezpieczeństwa organizacji, a poza tym firmowi administratorzy mają pełną kontrolę nad dostępem do systemu do rekrutacji i przetwarzanych w nim danych osobowych – mówi Krzysztof Ogniewski.
Nowoczesne technologie pozwalają na nieustanny rozwój obszaru HR, co przekłada się na zwiększenie pozytywnych doświadczeń zarówno rekruterów, jak i kandydatów do pracy na poszczególne stanowiska. Ważne, aby organizacje miały świadomość, że rosnąca elastyczność i optymalizacja działań przełożą się na rozwój firmy i budowę silnej strategii.
[1] The Insight Partners - Online Recruitment Market Forecast to 2028 - COVID-19 Impact and Global Analysis
[2] Badanie polskiej platformy Clickmeeting 2021

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.