Komunikaty PR

To koniec klasycznego public relations. Jak wygląda PR w dobie pandemii?

2020-08-10  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania Notka ( 0.95 MB )

Według czerwcowego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego Monitoring gospodarki cyfrowej, w czasie wiosennego zamrożenia gospodarki liczba aktywnych sklepów internetowych na jednej z platform e-commerce wzrosła o niemal 15 proc.[1] Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PWC, w obliczu kryzysu ponad 52 proc. polskich firm handlowych z sektora MŚP[2] zdecydowało się na zwiększenie lub podjęcie aktywności w internecie. – Nie mam wątpliwości, że nagły wymóg cyfryzacji usług zmieni polskie firmy na zawsze – komentuje Piotr Plak, ekspert w dziedzinie komunikacji społecznej i prezes agencji CDSR Communication. – A jeśli coś stanowi trudność dla klientów, jest również wyzwaniem dla branży PR-u i marketingu – dodaje.

Czy wykształcone podczas lockdownu nawyki konsumenckie zostaną z Polakami na dłużej? W opinii Plaka choć przymusowa digitalizacja dla wielu podmiotów była radykalną koniecznością, stanowi zarazem odbicie trendów wyprzedzających pandemię. – Jeśli sama cyfryzacja, ale również strategia komunikacji jej wdrożenia zostały przeprowadzone prawidłowo, firmy mogą wyjść z kryzysu zwycięsko. Jednak bez nowoczesnych narzędzi biznesowych łączących PR, marketing i sprzedaż te firmy po prostu zginą wśród konkurencji o mało unikalnych planach biznesowych – mówi Plak. Zdaniem eksperta pandemia SARS-CoV-2 jedynie potwierdziła kres klasycznego PR opartego głównie na media relations, który mógł mieć rację bytu jedynie w czasach prosperity w gospodarce. Dziś jego główne instrumenty przestały być efektywne, a klienci agencji zaczęli to dostrzegać.

Wyzwanie stojące przed sektorem MŚP jest globalne. W raporcie State of Small Business przygotowanym przez Facebooka, Bank Światowy i OECD czytamy, że średnio 61 proc. ankietowanych przedstawicieli małych i dużych przedsiębiorstw z Polski i świata wykazało niższe przychody ze sprzedaży niż w analogicznych okresach.[3] Dlatego branża PR-u i marketingu musi porzucić stare przyzwyczajenia i skupić się stricte na pozyskiwaniu klienta – tłumaczy prezes CDSR Communication.

Skutki spowolnienia gospodarczego odczuwają również agencje PR/digital marketing. W raporcie Deloitte poświęconym spojrzeniu polskich dyrektorów finansowych na plany rozwojowe firm w perspektywie nabliższego roku, równo połowa ankietowanych deklaruje przede wszystkim redukcję kosztów.[4] To duże zagrożenie dla branży komunikacji społecznej i popularnego modelu outsourcingu zewnętrznych agencji przez biznes. W dobie racjonalizacji i obiektywizacji wydatków to właśnie budżet na PR i marketing często jako pierwszy ulega znacznemu obniżeniu. W opinii Plaka to zrozumiały krok, który źródło ma dwóch przyczynach. Po pierwsze, przestarzałe narzędzia wykorzystywane przez PR-owców utrudniają wyczerpujące raportowanie efektów pracy, co pozwoliłoby na jasne powiązanie ich sukcesów z wynikami finansowymi firmy. Po drugie, wiele agencji wciąż pracuje zgodnie ze schematem klasycznego ujęcia public relations, stawiając przede wszystkim na budowanie wizerunku poprzez media relations. Jednak jak podkreśla ekspert, wycinki prasowe przestały dziś wystarczać i nie stanowią realnej wartości dla klienta.

Jeśli agencja nie potrafi udowodnić swojemu klientowi, że jej praca jest dla niego opłacalna, traci rację bytu. Musimy przestać rozróżniać działania na te bardziej PR-owe, marketingowe czy sprzedażowe. Wywaniem nowego PR-u jest przede wszystkim pozyskanie dla firmy klienta – zarówno poprzez odbudowanie relacji ze starym, jak i przekonanie nowego do zakupów  – mówi Piotr Plak.

Dlatego też CDSR Communication rusza z kampanią The New PR: #Challenge-19 skierowaną przede wszystkim do MŚP, czyli sektora, który najbardziej ucierpiał podczas zamrożenia gospodarki. Poprzez współpracę z wyłonionym w konkursie podmiotem agencja chce pokazać, w jaki sposób budować i realizować strategię zgodną z duchem nowego public relations, czyli spójnego ekosystemu łączącego PR, marketing i sprzedaż. – Zaangażujemy wszystkie najnowocześniejsze narzędzia biznesowe, które będą skoncentrowane przede wszystkim na efektywnym pozyskiwaniu klientów. Wyniki naszej pracy przedstawimy w formie okresowych raportów uwzględniających bieżące wyzwania, wykorzystane środki i osiągnięte efekty – podsumowuje Plak. Kampania The New PR: #Challenge-19 potrwa sześć miesięcy, podczas których zwycięska firma otrzyma usługi bezkosztowo.

Więcej informacji na temat kampanii: https://bit.ly/3fF0Pt6

 

 


[1] Polski Instytut Ekonomiczny, Monitoring gospodarki cyfrowej, s.10

[2] PWC, Polski mikro, mały i średni biznes w obliczu pandemii COVID-19: Przychody, płynność i reakcja na wstrząs, s. 17

[3] Facebook/OECD/World Bank (2020), The Future of Business Survey, s.15

[4] Deloitte, Zamiast inwestycji cięcie kosztów. Spojrzenie na kryzys oczami polskich CFO, s. 11

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR WIŚNIOWSKI dumnym sponsorem Transmisji Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024 Biuro prasowe
2024-07-25 | 16:30

WIŚNIOWSKI dumnym sponsorem Transmisji Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024

Pierwsza okazja, aby zobaczyć billboardy sponsorskie polskiego producenta bram, okien, drzwi i ogrodzeń z Małopolski, nadarzy się już pierwszego dnia Igrzysk, czyli 26 lipca o godz. 19:30,
Media i PR Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów
2024-07-17 | 01:00

Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów

Firma Bright Side Solutions sp. z o. o. sp. k. wybiera firmy na podstawie opinii w sieci, głównie social mediach, więcej informacji znajdzie na stronie wraz z pełną listą
Media i PR Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu
2024-07-08 | 11:00

Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu

Sanofi, we współpracy z agencją FCB Health Spark, wystartowała z przełomową kampanią „Miej na to Magne B6 Forte” łączącą kreatywność z edukacją zdrowotną. Kampania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.