Tożsamość ma wiele twarzy
Javier Mira, jeden z kluczowych speakerów nadchodzącego Impact finance’20, założył firmę nieco w ciemno - jako eksperyment. Dziś jego FacePhi to jeden z liderów technologii rozpoznawania twarzy, wykorzystywanej przez banki czy szpitale na całym świecie.
Dekadę temu biznesowy pomysł na to, by wykorzystać biometrię do uwierzytelniania na masowym rynku, był często poddawany w wątpliwość. Dziś, gdy konto w banku zakłada się z pomocą selfie, a iPhone’a odblokowuje się patrząc na jego ekran, biometria oparta na twarzy wydaje się oczywistym wyborem. Jednak na początku ubiegłej dekady, gdy pochodzący z Hiszpanii Javier Mira zakładał firmę FacePhi, była ona postrzegana raczej jako eksperyment, a nie przemyślana recepta na sukces. Zresztą sam Mira, jeden z kluczowych speakerów nadchodzącego Impact finance’20, tak wspomina początki biznesu, dziś wycenianego już na ponad 80 mln EUR:
- Na starcie mieliśmy algorytmy i poczucie, że ich dopracowanie pomoże upowszechnić biometrię twarzy w różnych dziedzinach biznesu. Jakich? Prowadziliśmy masę rozmów z przedstawicielami wielu sektorów. Po kilku kwartałach postanowiliśmy postawić na branżę finansową. Jak pokazuje historia, to była kluczowa decyzja – podkreśla Javier Mira.
Sukcesy w Azji
Dziś łatwiej wspominać trudne początki, gdy przez miesiące zespół FacePhi dopracowywał pierwsze wersje działającego software’u z bankowymi specami od bezpieczeństwa. Na teraz, w 2020 r., FacePhi pod wodzą Javiera Miry ma za sobą kolejne rekordowe miesiące i przychody rosnące w trzycyfrowym tempie. Rozwiązania hiszpańskiej spółki technologicznej używane są przez ponad 50 banków, głównie z Azji i Ameryki Południowej oraz Środkowej. Algorytmy FacePhi pomogły zidentyfikować użytkowników już w ponad 900 mln przypadków. We wrześniu hiszpańskie algorytmy zaprzągł do pracy np. KB Securities, jeden z największych konglomeratów finansowych w Korei Południowej. Z dnia na dzień dostęp do bankowości cyfrowej za pomocą twarzy uzyskało ponad 500 tys. klientów KB Securities, a nowi mogą otwierać konta uwierzytelniając się poprzez kamerę.
- Azja to region, w którym tak innowacyjne firmy, jak nasza, mają najwięcej do zdobycia w sektorze finansowym – przyznaje gość Impact finance’20.
Apetyt w sektorze zdrowia
Rynek cyfrowej identyfikacji z użyciem twarzy najlepsze czasy wciąż ma dopiero przed sobą. Epidemia wymusza bowiem nowe, bezkontaktowe formy uwierzytelniania w procesie różnych usług, do tego na korzyść zmieniają się regulacje w branży finansowej, ale i np. medycznej. Dlaczego? Bo firmy takie jak FacePhi przez lata udowodniły, że mając 99,998 proc. skuteczności, minimalizują ryzyko cyfrowego oszustwa niemal do zera. Dziś rynek biometrii twarzy wart jest 4,4 mld USD rocznie, jednak według prognoz ekspertów Mordor Intelligence jeszcze w tej dekadzie przebije on poziom 11 mld USD.
- Okazji do wdrożeń będzie coraz więcej, także w nowych branżach. Finanse przecierają szlaki. Sporo dzieje się już w sektorze medycznym, coraz więcej kontraktów jest właśnie z tej branży. Nic dziwnego, nasze oprogramowanie bardzo skutecznie identyfikuje także osoby z zasłoniętymi twarzami przez maski czy przyłbice – podkreśla twórca i prezes FacePhi.

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.