4 powody, dla których wózki używane są na topie
Get More Services
ul. Rynek 60/2
50-116 Wrocław
w.podsiadly|getmoreservices.pl| |w.podsiadly|getmoreservices.pl
+48571246669
www.getmoreservices.pl
Na rynku transportu wewnętrznego ostatnie lata przyniosły wzrosty w dziedzinie automatyzacji oraz odnowionych przez producenta wózków używanych. Z czego wynika popularność pojazdów intralogistycznych po renowacji?
Jak wynika z danych STILL Polska na temat jej działalności w segmencie używanych wózków widłowych, rynek odnowionych przez producenta pojazdów transportu wewnętrznego rozwija się dynamicznie. W latach 2015-2020 liczba odnowionych wózków widłowych firmy rosła w średnim rocznym tempie sięgającym 9 proc. W 2020 roku nabywców znalazło ponad 2,5 tys. używanych wózków widłowych z jej oferty – o około 13 proc. więcej niż w poprzednim roku. Z czego wynika fakt, że zainteresowanie pojazdami używanymi rośnie, pomimo że szeroki rynek wózków widłowych nie rozwija się obecnie tak dynamicznie?
Powód 1: Inwestycyjna ostrożność
Epidemia, dynamiczna sytuacja geopolityczna i związane z nimi zakłócenia w łańcuchach dostaw sprawiają, że trudno przewidzieć, jak zmieniać się będą w najbliższym czasie uwarunkowania funkcjonowania przemysłu. Część firm inwestuje w związku z tym dość zachowawczo, minimalizując ryzyko zmniejszenia płynności finansowej. – W pewnej mierze wzrosty w segmencie używanych wózków widłowych postrzegamy jako przejaw zachowawczych strategii inwestycyjnych – mówi Piotr Piotrowski, Dyrektor Działu Fleet Services STILL Polska. – W pełni sprawne i posiadające gwarancję jakości STILL, ale znacząco tańsze niż nowe pojazdy, wózki używane są dla klientów szczególnie atrakcyjne w typowej dla obecnych czasów sytuacji niepewności – tłumaczy.
Powód 2: Daleko idąca zastępowalność
Odnowione gruntownie przez producenta wózki używane z pełną dokumentacją techniczną są kupowane tym chętniej, że nie odbiegają właściwie poziomem niezawodności od pojazdów z rynku pierwotnego. Dotyczące jakości argumenty na rzecz pojazdów używanych przytaczają ich użytkownicy. – O zakupie wózków używanych zdecydowała przede wszystkim cena – wspominał podczas poświęconego wózkom używanym webinaru STILL Polska Stanisław Cierzniak, prezes zarządu Fabryki Papieru Kaczory, w której odnowione wózki używane funkcjonują w trybie ciągłym. – Pracują one doskonale i nie mamy żadnych problemów. Przez 15-16 lat ich stosowania mieliśmy może 4 przypadki drobnych usterek. Poza tym – oprócz przeglądów i badań UDT – właściwie nie korzystaliśmy z serwisu. W mojej ocenie wózki używane niczym nie odbiegają dzisiaj od nowych – relacjonował.
Powód 3: Wysoka dostępność
Odnowione wózki widłowe cieszą się dużą popularnością także dlatego, że w obecnej sytuacji trudno przewidzieć terminy dostaw nowych maszyn. Ich opóźnienia, częściowo związane z labilnością otoczenia, a częściowo z sytuacją na rynku półprzewodników, sprawiają, że nie da się obecnie z całą pewnością oszacować, ile wyniesie czas oczekiwania na nowe pojazdy. Choć eksperci spodziewają się, że braki na rynku chipów to kwestia przejściowa, nie do końca wiadomo, kiedy rynek się ustabilizuje. Dostępne niemal od ręki z magazynu producenta i mogące zostać dopasowane do specyficznych potrzeb danej firmy używane wózki widłowe po odnowieniu dobrze trafiają w tę niszę i bieżące potrzeby.
Powód 4: Niski ślad węglowy
Pozytywną, niezwiązaną z okołopandemicznymi i geopolitycznymi trudnościami stroną popularności wózków używanych jest ich ekologiczność. Wózek starszej generacji może zapewne odbiegać nieco efektywnością energetyczną od rozwiązań bazujących na najbardziej innowacyjnych obecnie technologiach. Jednak renowacja pojazdu i zastąpienie zużytych części nowymi jest z całą pewnością mniej obciążające dla środowiska naturalnego niż wyprodukowanie wszystkich części od podstaw. W kontekście wszystkich proekologicznych zmian może mieć to w przyszłości znaczenie dla utrzymania się popularności używanych wózków widłowych, nawet gdy ustaną COVID-owe, półprzewodnikowe i inne niepokoje.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.