Komunikaty PR

5 najczęściej używanych technologii pomagających w utrzymaniu temperatury w trak

2022-04-25  |  11:30

Transport produktów wymagających chłodzenia lub mrożenia, takich jak żywność, produkty farmaceutyczne czy materiał biologiczny wymaga bardzo dobrego planowania. Towary tego typu wymagają specjalnej uwagi nie tylko podczas samego transportu, ale także na wcześniejszym i późniejszym etapie łańcucha dostaw, czyli podczas załadunku i rozładunku. Jakie technologie mogą w tym pomóc?

Mrożonki oraz produkty wymagające chłodzenia przewozi się w większości przypadków transportem drogowym. Warunki, w jakich powinny być transportowane towary, określa Dyrektywa nr 89/108/EWG oraz Konwencja ATP. Najczęściej za ładunek odpowiedzialność ponosi przewoźnik. W celu zapewnienia odpowiedniej temperatury produktom może on wykorzystać m.in.:

  • suchy lód (zestalony dwutlenek węgla)

Zastosowanie suchego lodu do transportu produktów wymagających chłodzenia nie wymaga przewożenia ich w specjalnych samochodach-chłodniach. Może być on stosowany do produktów wymagających temperatury przechowywania nawet od -80°C. Wszystko jednak zależy od zastosowanych opakowań i ilości suchego lodu użytego do przewozu. Cena suchego lodu to około 10 zł za kilogram.

  • wkłady żelowe (żelpaki)

Są to wkłady, które przed użyciem w transporcie należy, w zależności od potrzeb, chłodzić lub mrozić przez kilka godzin, aby później mogły oddawać temperaturę przewożonym produktom. Substancja, którą wypełnione są woreczki, jest całkowicie nietoksyczna, bezpieczna i może utrzymać temperaturę produktów przez 48h. Cena jednego wkładu o pojemności około 500 mililitrów to jedynie kilka złotych.

  • agregaty eutektyczne

W środku agregatów znajdują się płyty wypełnione specjalnym płynem. Służą one przede wszystkim do transportu produktów głęboko zamrożonych. Agregaty kumulują moc, dzięki temu mogą przez długi czas utrzymywać niską temperaturę przewożonych towarów. Idealnie sprawdzą się w transporcie miejskim, jednak nie w godzinach nocnych, gdyż podczas pracy są dość hałaśliwe.

  • ciekły azot

Ochładzanie naczepy azotem jest znacznie szybszą alternatywą dla agregatów. Butlę z ciekłym azotem montuje się pod naczepą, a następnie jest on rozprężany do jej środka za pomocą zespołu wtryskiwaczy. Schładzanie, w odróżnieniu od agregatu odbywa się w całkowitej ciszy, a naczepa jest przyjazna środowisku dzięki nieemitowaniu CO2.

 

  • Chłodnie i izotermy

Samochód z zabudową typu izoterma służy do przewozu produktów w temperaturze poniżej zera, chłodnie są zaś przystosowane do utrzymywania temperatury od -20°C do 0°C. Tego typu samochody są najczęściej kontenerami wyposażonymi w agregaty chłodnicze. Kontenery mają za zadanie chronić przewożone produkty i zapobiegać uciekaniu zimna wytwarzanego przez agregat. W celu zapewnienia najlepszego działania należy pamiętać, aby regularnie je serwisować.

Schłodzenie to nie wszystko

Transport żywności głęboko mrożonej oraz leków musi odbywać się w określonych warunkach. Temperatura powinna wynosić -18°C lub mniej. Dopuszcza się krótkotrwałe wahania, nie większe niż 3°C. Choć wszystkie te technologie są jak najbardziej efektywne, to w każdym momencie mogą wystąpić niespodziewane awarie. W związku z tym w parze z technologiami do utrzymywania odpowiednich parametrów powinny zostać wykorzystane systemy kontroli temperatury.

- Monitorowanie temperatury produktów w transporcie jest bardzo istotne, szczególnie jeśli chodzi o dostawy mrożonek i leków. Systemy stworzone są w taki sposób, aby w wypadku nieprawidłowości w parametrach niezwłocznie informować o tym administratorów. Pozwala to na szybką reakcję i uniknięcie potencjalnych, często bardzo kosztownych strat. Problemy w działaniu sprzętu chłodniczego można wykryć zarówno poprzez użycie systemu kontroli, jak i poprzez dodatkowe elementy, np. kabel definiujący problemy z prądem – komentuje Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w Blulog, firmie dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury w transporcie chłodniczym.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Nikolay Pargov dołącza do Girteki jako nowy dyrektor operacyjny Biuro prasowe
2024-07-23 | 15:00

Nikolay Pargov dołącza do Girteki jako nowy dyrektor operacyjny

Girteka, największy przewoźnik drogowy w Europie oparty na aktywach własnych, powołała Nikolaya Pargova na stanowisko dyrektora operacyjnego (COO) z dniem 2 września 2024 r. Zmiana
Transport Koszty transportu morskiego rosną!
2024-07-23 | 08:00

Koszty transportu morskiego rosną!

Napięcia geopolityczne sprawiają, że stawki frachtowe kontenerowców powracają do szczytów obserwowanych ostatnio w połowie 2022 roku. Oprócz zakłóceń na Morzu
Transport DSV – Global Transport and Logistics od ponad 6 lat wspiera Aesculap Chifa w och
2024-07-22 | 08:00

DSV – Global Transport and Logistics od ponad 6 lat wspiera Aesculap Chifa w och

Aesculap Chifa, spółka z grupy B. Braun, jest jednym z kluczowych partnerów polskiego sektora ochrony zdrowia. DSV – Global Transport and Logistics od 6 lat odpowiada za

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.