Komunikaty PR

5 najczęściej używanych technologii pomagających w utrzymaniu temperatury w trak

2022-04-25  |  11:30

Transport produktów wymagających chłodzenia lub mrożenia, takich jak żywność, produkty farmaceutyczne czy materiał biologiczny wymaga bardzo dobrego planowania. Towary tego typu wymagają specjalnej uwagi nie tylko podczas samego transportu, ale także na wcześniejszym i późniejszym etapie łańcucha dostaw, czyli podczas załadunku i rozładunku. Jakie technologie mogą w tym pomóc?

Mrożonki oraz produkty wymagające chłodzenia przewozi się w większości przypadków transportem drogowym. Warunki, w jakich powinny być transportowane towary, określa Dyrektywa nr 89/108/EWG oraz Konwencja ATP. Najczęściej za ładunek odpowiedzialność ponosi przewoźnik. W celu zapewnienia odpowiedniej temperatury produktom może on wykorzystać m.in.:

  • suchy lód (zestalony dwutlenek węgla)

Zastosowanie suchego lodu do transportu produktów wymagających chłodzenia nie wymaga przewożenia ich w specjalnych samochodach-chłodniach. Może być on stosowany do produktów wymagających temperatury przechowywania nawet od -80°C. Wszystko jednak zależy od zastosowanych opakowań i ilości suchego lodu użytego do przewozu. Cena suchego lodu to około 10 zł za kilogram.

  • wkłady żelowe (żelpaki)

Są to wkłady, które przed użyciem w transporcie należy, w zależności od potrzeb, chłodzić lub mrozić przez kilka godzin, aby później mogły oddawać temperaturę przewożonym produktom. Substancja, którą wypełnione są woreczki, jest całkowicie nietoksyczna, bezpieczna i może utrzymać temperaturę produktów przez 48h. Cena jednego wkładu o pojemności około 500 mililitrów to jedynie kilka złotych.

  • agregaty eutektyczne

W środku agregatów znajdują się płyty wypełnione specjalnym płynem. Służą one przede wszystkim do transportu produktów głęboko zamrożonych. Agregaty kumulują moc, dzięki temu mogą przez długi czas utrzymywać niską temperaturę przewożonych towarów. Idealnie sprawdzą się w transporcie miejskim, jednak nie w godzinach nocnych, gdyż podczas pracy są dość hałaśliwe.

  • ciekły azot

Ochładzanie naczepy azotem jest znacznie szybszą alternatywą dla agregatów. Butlę z ciekłym azotem montuje się pod naczepą, a następnie jest on rozprężany do jej środka za pomocą zespołu wtryskiwaczy. Schładzanie, w odróżnieniu od agregatu odbywa się w całkowitej ciszy, a naczepa jest przyjazna środowisku dzięki nieemitowaniu CO2.

 

  • Chłodnie i izotermy

Samochód z zabudową typu izoterma służy do przewozu produktów w temperaturze poniżej zera, chłodnie są zaś przystosowane do utrzymywania temperatury od -20°C do 0°C. Tego typu samochody są najczęściej kontenerami wyposażonymi w agregaty chłodnicze. Kontenery mają za zadanie chronić przewożone produkty i zapobiegać uciekaniu zimna wytwarzanego przez agregat. W celu zapewnienia najlepszego działania należy pamiętać, aby regularnie je serwisować.

Schłodzenie to nie wszystko

Transport żywności głęboko mrożonej oraz leków musi odbywać się w określonych warunkach. Temperatura powinna wynosić -18°C lub mniej. Dopuszcza się krótkotrwałe wahania, nie większe niż 3°C. Choć wszystkie te technologie są jak najbardziej efektywne, to w każdym momencie mogą wystąpić niespodziewane awarie. W związku z tym w parze z technologiami do utrzymywania odpowiednich parametrów powinny zostać wykorzystane systemy kontroli temperatury.

- Monitorowanie temperatury produktów w transporcie jest bardzo istotne, szczególnie jeśli chodzi o dostawy mrożonek i leków. Systemy stworzone są w taki sposób, aby w wypadku nieprawidłowości w parametrach niezwłocznie informować o tym administratorów. Pozwala to na szybką reakcję i uniknięcie potencjalnych, często bardzo kosztownych strat. Problemy w działaniu sprzętu chłodniczego można wykryć zarówno poprzez użycie systemu kontroli, jak i poprzez dodatkowe elementy, np. kabel definiujący problemy z prądem – komentuje Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w Blulog, firmie dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury w transporcie chłodniczym.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów

Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.

Firma

Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.

Ochrona środowiska

Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.