Komunikaty PR

5 najczęściej używanych technologii pomagających w utrzymaniu temperatury w trak

2022-04-25  |  11:30

Transport produktów wymagających chłodzenia lub mrożenia, takich jak żywność, produkty farmaceutyczne czy materiał biologiczny wymaga bardzo dobrego planowania. Towary tego typu wymagają specjalnej uwagi nie tylko podczas samego transportu, ale także na wcześniejszym i późniejszym etapie łańcucha dostaw, czyli podczas załadunku i rozładunku. Jakie technologie mogą w tym pomóc?

Mrożonki oraz produkty wymagające chłodzenia przewozi się w większości przypadków transportem drogowym. Warunki, w jakich powinny być transportowane towary, określa Dyrektywa nr 89/108/EWG oraz Konwencja ATP. Najczęściej za ładunek odpowiedzialność ponosi przewoźnik. W celu zapewnienia odpowiedniej temperatury produktom może on wykorzystać m.in.:

  • suchy lód (zestalony dwutlenek węgla)

Zastosowanie suchego lodu do transportu produktów wymagających chłodzenia nie wymaga przewożenia ich w specjalnych samochodach-chłodniach. Może być on stosowany do produktów wymagających temperatury przechowywania nawet od -80°C. Wszystko jednak zależy od zastosowanych opakowań i ilości suchego lodu użytego do przewozu. Cena suchego lodu to około 10 zł za kilogram.

  • wkłady żelowe (żelpaki)

Są to wkłady, które przed użyciem w transporcie należy, w zależności od potrzeb, chłodzić lub mrozić przez kilka godzin, aby później mogły oddawać temperaturę przewożonym produktom. Substancja, którą wypełnione są woreczki, jest całkowicie nietoksyczna, bezpieczna i może utrzymać temperaturę produktów przez 48h. Cena jednego wkładu o pojemności około 500 mililitrów to jedynie kilka złotych.

  • agregaty eutektyczne

W środku agregatów znajdują się płyty wypełnione specjalnym płynem. Służą one przede wszystkim do transportu produktów głęboko zamrożonych. Agregaty kumulują moc, dzięki temu mogą przez długi czas utrzymywać niską temperaturę przewożonych towarów. Idealnie sprawdzą się w transporcie miejskim, jednak nie w godzinach nocnych, gdyż podczas pracy są dość hałaśliwe.

  • ciekły azot

Ochładzanie naczepy azotem jest znacznie szybszą alternatywą dla agregatów. Butlę z ciekłym azotem montuje się pod naczepą, a następnie jest on rozprężany do jej środka za pomocą zespołu wtryskiwaczy. Schładzanie, w odróżnieniu od agregatu odbywa się w całkowitej ciszy, a naczepa jest przyjazna środowisku dzięki nieemitowaniu CO2.

 

  • Chłodnie i izotermy

Samochód z zabudową typu izoterma służy do przewozu produktów w temperaturze poniżej zera, chłodnie są zaś przystosowane do utrzymywania temperatury od -20°C do 0°C. Tego typu samochody są najczęściej kontenerami wyposażonymi w agregaty chłodnicze. Kontenery mają za zadanie chronić przewożone produkty i zapobiegać uciekaniu zimna wytwarzanego przez agregat. W celu zapewnienia najlepszego działania należy pamiętać, aby regularnie je serwisować.

Schłodzenie to nie wszystko

Transport żywności głęboko mrożonej oraz leków musi odbywać się w określonych warunkach. Temperatura powinna wynosić -18°C lub mniej. Dopuszcza się krótkotrwałe wahania, nie większe niż 3°C. Choć wszystkie te technologie są jak najbardziej efektywne, to w każdym momencie mogą wystąpić niespodziewane awarie. W związku z tym w parze z technologiami do utrzymywania odpowiednich parametrów powinny zostać wykorzystane systemy kontroli temperatury.

- Monitorowanie temperatury produktów w transporcie jest bardzo istotne, szczególnie jeśli chodzi o dostawy mrożonek i leków. Systemy stworzone są w taki sposób, aby w wypadku nieprawidłowości w parametrach niezwłocznie informować o tym administratorów. Pozwala to na szybką reakcję i uniknięcie potencjalnych, często bardzo kosztownych strat. Problemy w działaniu sprzętu chłodniczego można wykryć zarówno poprzez użycie systemu kontroli, jak i poprzez dodatkowe elementy, np. kabel definiujący problemy z prądem – komentuje Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w Blulog, firmie dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury w transporcie chłodniczym.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa

Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.

Przemysł spożywczy

UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.

Prawo

Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.