Dachser i Ricola: słodka logistyka dookoła świata
Practum Consulting
Bukowińska 22/107
02-703 Warszawa
kinga.szkutnik|practum.pl| |kinga.szkutnik|practum.pl
609884480
www.practum.pl
Tradycja sięgająca lat 30. XX wieku i pasja do łączenia ziół według ściśle strzeżonego przepisu - to fundamenty sukcesu szwajcarskiego producenta wyrobów ziołowych Ricola. Dziś firma sprzedaje swoje produkty na wszystkich kontynentach, a za zapewnienie sprawnej logistyki odpowiada międzynarodowy operator logistyczny Dachser.
Ricola jest szwajcarska nie tylko z nazwy, ale też z natury: uprawa, przetwarzanie ziół oraz wszelkie kolejne etapy powstawania produktów odbywają się na rodzimym terenie firmy, a dokładniej w mieście Laufen. Tam też pracuje 430 spośród ok. 500 osób, które firma zatrudnia na całym świecie. Historia rodzinnego przedsiębiorstwa, któremu obecnie przewodzi reprezentant czwartego pokolenia, Raphael Richterich, rozpoczęła się w 1930 roku. Dziś jest to już jeden z najbardziej innowacyjnych producentów słodyczy w skali globalnej, a jednocześnie międzynarodowa marka reprezentująca szwajcarski kunszt. Znaczna większość, bo ok. 90% produktów Ricola, trafia na eksport do ponad 50 państw na całym świecie. Najwięcej ziołowych kropli, pastylek na kaszel czy herbat instant dostarczanych jest do Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji i Włoch. Firma jest także liderem na azjatyckich rynkach: w Singapurze i Hongkongu.
Obecność na wszystkich kontynentach wymaga zapewnienia doskonałej logistyki. Dlatego też w 2008 roku Ricola nawiązała współpracę z Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. Od tamtego czasu operator dba o sprawną dystrybucję towarów firmy w ujęciu globalnym.
„Szukaliśmy doświadczonego i niezawodnego partnera, który umożliwiłby nam maksymalną kontrolę nad procesami logistycznymi w oparciu o swoją sieć oraz systemy IT. W przypadku Dachser od samego początku czuliśmy, że jesteśmy w dobrych rękach i możemy liczyć na pełne zrozumienie naszych potrzeb. I to nie tylko ze strony szwajcarskich struktur firmy, ale również w obu Amerykach i na Dalekim Wschodzie, gdzie trafia duża część naszego eksportu” - wyjaśnia Jochen Layer, wiceprezes ds. fulfillmentu w Ricola AG.
Bezbłędna logistyka na każdym etapie łańcucha dostaw jest bardzo istotna dla firmy Ricola. Produkty przedsiębiorstwa zostały sklasyfikowane przez Swissmedic – szwajcarski organ nadzorujący leki i produkty medyczne - jako lek dostępny bez recepty. Dlatego też, z uwagi na specyfikę wyrobów Ricola, tak ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności od chwili produkcji aż po dostawę do odbiorców, co zapewnia Dachser.
„Już od samego początku było widać wyraźne dopasowanie kulturowe między Ricola i Dachser” – przyznają w zgodzie Jochen Layer oraz Samuel Haller, dyrektor generalny Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. Layer podkreśla, że podstawą długoterminowej i trwałej współpracy jest wzajemne zaufanie, uczciwość i pasja do innowacji. Partnerstwo Ricola i Dachser, które rozwija się już od ponad dziesięciu lat, jest potwierdzeniem tej teorii. „Zawsze możemy być ze sobą szczerzy w kontekście naszych wzajemnych oczekiwań”, mówi Layer. Takie podejście przyczyniło się do stopniowego zwiększania integracji obu firm, które stale pracują nad wzmocnieniem przejrzystości wewnętrznych procesów. W 2012 r. Dachser przejął odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw w imieniu Ricola. „To przejaw ogromnego zaufania, a jednocześnie poważne zobowiązanie” - mówi Bruno Zwiker, kierownik ds. frachtu morskiego w Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii.
Ricola i Dachser pracują obecnie nad dalszym usprawnianiem dystrybucji na głównych rynkach w Azji i Ameryce Północnej, a także przyspieszeniem dostaw do Ameryki Środkowej i Południowej, które będą teraz wspierane przez centrum logistyczne w Panamie. Wydajność niezbędnych procesów IT zapewnia system zarządzania transportem Othello, służacy za „cyfrowy szkielet” globalnie połączonych usług logistycznych. „Oferujemy naszym klientom pełną przejrzystość w zakresie transportu produktów z Laufen do Stanów Zjednoczonych. Korzystamy również z usług różnych przewoźników, by zagwarantować dostęp do przestrzeni ładunkowej. Dzięki temu Ricola może też skracać czas przechowywania towarów w magazynach - mówi Bruno Zwiker. Samuel Haller dodaje, że rozwiązanie „one-stop-shop”, polegające na powierzeniu kompleksowej obsługi logistycznej jednemu partnerowi, jest korzystne dla wszystkich stron zaangażowanych w obsługę łańcucha dostaw. Nie musząc zajmować się logistyką, Ricola może w pełni koncentrować się na potrzebach swoich klientów.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.