Jak działają strefy niskich emisji w Europie?

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
Strefy niskiej emisji, które regulują dostęp do obszarów miejskich na podstawie emisji z pojazdów silnikowych, są jednym z podstawowych środków ochrony powietrza w europejskich miastach. Pierwsze z nich pojawiły się dwie dekady temu, a do 2025 roku w Europie będzie funkcjonować 507 stref LEZ, co oznacza wzrost o 58% w porównaniu do czerwca 2022 roku. W każdym z krajów, w których ustanowiono je do tej pory, strefy niskich emisji funkcjonują na podstawie odrębnych przepisów.
Strefy niskoemisyjne lub zeroemisyjne nie tylko zmniejszają emisję spalin i poprawiają jakość powietrza. Przyczyniają się również do obniżenia poziomu hałasu, poprawy zdrowia mieszkańców i promowania zrównoważonej mobilności.
– Utworzenie stref niskiej emisji jest opcjonalne i zależy od decyzji władz lokalnych. Szczegółowe zasady ich funkcjonowania są również ustalane na poziomie gminy, dlatego mogą się różnić w zależności od regionu kraju. Chcąc sprawdzić, czy w danym mieście obowiązuje strefa niskiej lub zerowej emisji, warto sprawdzić jego oficjalną stronę internetową – mówi Maurycy Kieruj, radca prawny w TC Kancelarii Prawnej.
Polska
Od drugiej połowy 2024 roku niektóre miasta w Polsce mogą wprowadzać Strefy Niskiej Emisji, zwane „Strefami Czystego Transportu”. Dostęp do tych obszarów mają wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji, ustalane na bazie norm emisji Euro w oparciu o datę produkcji pojazdu.
Ograniczenia emisji obowiązujące w strefach niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych dotyczą zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych. Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na wprowadzenie Strefy Niskiej Emisji od 1 lipca 2024 roku.
– Zgodnie z polskim prawem, o zasadach funkcjonowania strefy niskoemisyjnej lub zeroemisyjnej, w tym o sposobie weryfikacji uprawnień do wjazdu, decyduje rada gminy w drodze uchwały. Oprócz wyłączeń ustawowych (obejmujących m.in. pojazdy służb mundurowych, pojazdy osób niepełnosprawnych itp.), zastosowanie mogą mieć również wyłączenia gminne i okazjonalne, dopuszczające do ruchu w Strefie Niskiej Emisji np. pojazdy zabytkowe czy pomoc drogową – tłumaczy Maurycy Kieruj.
Uchwała rady gminy musi również określać metodę, która będzie stosowana do kontroli samochodów poruszających się w Strefie Niskiej Emisji. Prawo pojazdu do poruszania się w Strefie Niskiej Emisji może być weryfikowane na podstawie naklejek wydawanych przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Maksymalny koszt wydania takiej naklejki wynosi 5 zł. Naklejkę umieszcza się w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.
Francja
W 15 miastach we Francji potrzebna jest naklejka Crit'air (certyfikat jakości powietrza). Jest to obowiązkowe, jeśli chcesz prowadzić samochód w godzinach największego zanieczyszczenia lub w określonych obszarach. Na oficjalnej stronie internetowej Crit'Air (certificat-air.gouv.fr)można również zamówić naklejkę wskazującą poziom zanieczyszczenia w samochodzie.
Niemcy
37 niemieckich miast ustanowiło strefy środowiskowe, tzw. “Umweltzonen”, których zadaniem jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Przestrzegania tych ograniczeń oczekuje się także od kierowców z innych krajów.
W strefach niskiej emisji można jeździć tylko z plakietką, która potwierdza klasę zanieczyszczeń samochodu. Samochody o najwyższej klasie zanieczyszczeń nie mają prawa do plakietki, a zatem nie mogą poruszać się w ich obrębie.
Za jazdę bez plakietki grozi mandat w wysokości 80 €. Zasada ta dotyczy również samochodów, które nie są zarejestrowane w Niemczech. Wymaganą plakietkę można uzyskać w urzędach okręgowych (Landratsamt), a także w 30 000 warsztatów samochodowych w Niemczech i różnych organizacjach (np. DEKRA, TÜV).
Austria
W tym kraju funkcjonują strefy ekologiczne obejmujące wyłącznie pojazdy ciężarowe. Ograniczenia jazdy obowiązują na autostradzie A12, w Burgenlandzie, Grazu, Dolnej Austrii, Górnej Austrii, Styrii i Wiedniu. Aby uniknąć wysokich mandatów, kierowcy powinni zamówić online naklejkę ekologiczną.
Wielka Brytania
Londyńska strefa LEZ jest największa w Europie i obejmuje większość powierzchni miasta, w tym ścisłe centrum, w którym wydzielono dodatkową strefę ULEZ, czyli ultraniskich emisji. Pojazdy ciężarowe dopuszczone w jej obręb muszą spełniać normę emisji Euro 6.
- Wjazd do strefy bez uprawnień jest bardzo kosztowny. Mandaty zaczynają się od 500 i kończą na nawet 2000 funtów za jednorazowe uchybienie. Jedynym sposobem na to, by uniknąć opłat, jest rejestracja pojazdu mającego wjechać na teren strefy LEZ, która potwierdza jego zgodność z normą. Kontrola rejestracji odbywa się za pomocą miejskiego systemu monitoringu, a mandaty za jej brak nakłada Euro Parking Collection plc – przestrzega prawnik z TC Kancelarii Prawnej.
Hiszpania
W Hiszpanii od stycznia 2023 r. nowe strefy niskoemisyjne (LEZ) zostały wprowadzone w 149 miastach. Dotyczy to nie tylko metropolii, takich jak Madryt, Barcelona, Kordoba czy Sewilla, ale także wszystkich liczących ponad 50 000 mieszkańców.
W Barcelonie rejestracja pojazdu przed wjazdem do miasta jest obowiązkowa. Jeśli Twój pojazd spełnia kryteria środowiskowe określone przez miasto, otrzymasz długoterminowe zezwolenie na prowadzenie pojazdu w Barcelonie. W przeciwnym razie będziesz musiał ubiegać się o okazjonalny dostęp ograniczony do 24 dni w roku. Strefa LEZ jest aktywna od poniedziałku do piątku od 7 rano do 8 wieczorem. Należy zarejestrować się online i uiścić opłatę w wysokości 7 euro.
Włochy
Na ich terenie nie ma stref niskiej emisji, ale niektóre włoskie miasta utworzyły strefy ograniczonego ruchu („Zona Traffico Limitato”), które uniemożliwiają wjazd samochodów do historycznych centrów miast.
Strefy LEZ w (niemal) całej Europie
Opisane wyżej państwa nie są jedynymi, w których funkcjonują strefy niskich emisji - można je spotkać w niemal całej Europie. Z tego względu każdy pobyt lub planowany przewóz towarów powinno uprzedzić sprawdzenie lokalnych przepisów w tym zakresie. Jak dotąd na wprowadzenie stref ekologicznych nie zdecydowały się Estonia, Luksemburg, Chorwacja, Cypr i Słowenia.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.