Komunikaty PR

Mała zmiana duży wpływ – Girteka o roli ekojazdy w dekarbonizacji transportu

2024-10-23  |  12:00
Biuro prasowe

Priorytetem dla sektora usług transportowych jest dekarbonizacja dostaw na długich dystansach. Firmy inwestują w rozwój nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem czy napędzane HVO. Jednak wciąż kluczowe znaczenie dla osiągnięcia szybkich i wymiernych efektów mają kierowcy i ich umiejętność ekologicznej jazdy. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji programu motywacyjnego dla kierowców Eco League, od kilku lat organizowanego przez Girtekę, największego przewoźnika drogowego w Europie, z flotą 6000 samochodów ciężarowych. To dzięki właściwemu przygotowaniu i przeszkoleniu kierowców, przy wsparciu zaawansowanych technologii, firma osiąga znaczący postęp w zakresie zrównoważonego transportu.  

Na podium Eco League

W programie Girteki Eco League jazda kierowców jest oceniana na podstawie różnych parametrów, takich jak praca silnika na biegu jałowym, sposób korzystania z hamulców, hamowanie w trudnych warunkach, zatrzymywanie się, toczenie pojazdu oraz wykorzystanie tempomatu, w tym jego efektywność i obciążenie silnika. Zebrane dane pozwalają na wyliczenie wyniku eko, z maksymalną oceną 100 punktów. W najnowszej edycji najlepsze wyniki osiągnęło ośmiu kierowców. Pierwsze miejsce w rankingu i tym samym liderem ekojazdy został kierowca z siedmioletnim doświadczeniem. Przejechał najwięcej kilometrów, uzyskując 100 punktów, przy spalaniu paliwa niższym o 2,4 litra na 100 km w porównaniu do średniego zużycia w firmie.

Niewielkie zmiany znaczący efekt

Wyniki programu Eco League pokazują, jak ważną rolę w osiąganiu wymiernych rezultatów odgrywa edukacja i odpowiednie przeszkolenie. Różnica pomiędzy kierowcami, którzy zajęli najwyższe miejsca w rankingu a tymi, którzy uplasowali się na niższych pozycjach, jest znacząca. Najlepsi kierowcy zdołali obniżyć zużycie paliwa średnio o 2-3 litry na 100 km w porównaniu do kierowców z niższym poziomem umiejętności w zakresie ekologicznej jazdy.

„Edukacja, którą zapewniamy naszym kierowcom, rzeczywiście przynosi efekty. Tylko w trzecim kwartale ponad 50% naszych kierowców przyjęło bardziej zrównoważone praktyki jazdy. Nie chodzi tu tylko o oszczędność paliwa, ale także prawdziwe zaangażowanie w redukcję emisji i jazdę w sposób korzystny zarówno dla środowiska, jak i dla firmy” – mówi Karolina Žekaitė, menedżer Centrum Szkoleniowego Girteki.

Dlaczego warto wykorzystać efekt skali? Po drogach Unii Europejskiej porusza się 6,5 mln samochodów ciężarowych. A to oznacza, że zmniejszenie zużycia paliwa już nawet o 2 litry na 100 km, może przynieść duże korzyści. Gdyby wszyscy kierowcy dostosowali się do zasad ekologicznej jazdy, łączne oszczędności zużycia paliwa mogłyby ograniczyć emisję CO2 o ponad 40 mln ton rocznie. To najlepiej pokazuje potencjał ekologicznej jazdy w branży logistycznej oraz jej korzystny wpływ na środowisko[1].

Rozwiązania cyfrowe dla wsparcia ekojazdy

Girteka, angażując się w promocję ekologicznej jazdy wśród kierowców, wykorzystuje zaawansowane rozwiązania telematyczne takie jak aplikacja Fleethand. Jej zadaniem jest nie tylko pomoc i wspieranie kierowców w codziennej pracy, m.in. w wyszukiwaniu optymalnych tras, pozyskiwaniu niezbędnych dokumentów i informacji czy dokonywaniu opłat drogowych, ale również monitorowanie parametrów jazdy, które mają wpływ na ich bezpieczeństwo na drodze i efektywność ekologiczną. Dzięki przekazywanym na bieżąco danym kierowcy mogą ocenić oddziaływanie ich stylu jazdy na środowisko i odpowiednio go dostosować, co w konsekwencji prowadzi do dalszej redukcji emisji spalin. Co więcej, analiza danych, dostarczanych przez Fleethand, pozwala także na wprowadzenie niewielkich, ale znaczących zmian w planowaniu i optymalizacji tras, co też przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

O Eco League

Eco League, organizowany pod hasłem „Jedź mądrze i bezpiecznie”, to program motywacyjny Girteki, którego celem jest zachęcenie kierowców do doskonalenia technik ekologicznej i bezpiecznej jazdy. Nie tylko promuje rywalizację, ale także zapewnia kierowcom narzędzia i wiedzę potrzebną do poprawy efektywności ich sposobu jazdy oraz podnoszenia kwalifikacji. Eco League jest ważnym elementem działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju w transporcie. Ale nie tylko. Pokazuje także zaangażowanie Girteki w tworzenie nowoczesnych i bezpiecznych miejsc pracy dla kierowców, a także  wsparcie rozwoju ich umiejętności zawodowych. Takie podejście firmy ma również zachęcać młodych ludzi do wykonywania tego zawodu.

 

 


[1] Obliczenia oparto na liczbie ciężarówek według AECA (https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-trucks/), średnim rocznym przebiegu pojazdów ciężarowych w UE wynoszącym 141 000 km (na podstawie https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_by_journey_characteristics) oraz średniej emisji wynoszącej 2,6 kg CO2 z 1 litra oleju napędowego (https://www.volvotrucks.com/content/dam/volvo-trucks/markets/global/our-values/environmental-care/our-trucks/Emis_eng_10110_14001.pdf).

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.