Mała zmiana duży wpływ – Girteka o roli ekojazdy w dekarbonizacji transportu
Priorytetem dla sektora usług transportowych jest dekarbonizacja dostaw na długich dystansach. Firmy inwestują w rozwój nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem czy napędzane HVO. Jednak wciąż kluczowe znaczenie dla osiągnięcia szybkich i wymiernych efektów mają kierowcy i ich umiejętność ekologicznej jazdy. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji programu motywacyjnego dla kierowców Eco League, od kilku lat organizowanego przez Girtekę, największego przewoźnika drogowego w Europie, z flotą 6000 samochodów ciężarowych. To dzięki właściwemu przygotowaniu i przeszkoleniu kierowców, przy wsparciu zaawansowanych technologii, firma osiąga znaczący postęp w zakresie zrównoważonego transportu.
Na podium Eco League
W programie Girteki Eco League jazda kierowców jest oceniana na podstawie różnych parametrów, takich jak praca silnika na biegu jałowym, sposób korzystania z hamulców, hamowanie w trudnych warunkach, zatrzymywanie się, toczenie pojazdu oraz wykorzystanie tempomatu, w tym jego efektywność i obciążenie silnika. Zebrane dane pozwalają na wyliczenie wyniku eko, z maksymalną oceną 100 punktów. W najnowszej edycji najlepsze wyniki osiągnęło ośmiu kierowców. Pierwsze miejsce w rankingu i tym samym liderem ekojazdy został kierowca z siedmioletnim doświadczeniem. Przejechał najwięcej kilometrów, uzyskując 100 punktów, przy spalaniu paliwa niższym o 2,4 litra na 100 km w porównaniu do średniego zużycia w firmie.
Niewielkie zmiany znaczący efekt
Wyniki programu Eco League pokazują, jak ważną rolę w osiąganiu wymiernych rezultatów odgrywa edukacja i odpowiednie przeszkolenie. Różnica pomiędzy kierowcami, którzy zajęli najwyższe miejsca w rankingu a tymi, którzy uplasowali się na niższych pozycjach, jest znacząca. Najlepsi kierowcy zdołali obniżyć zużycie paliwa średnio o 2-3 litry na 100 km w porównaniu do kierowców z niższym poziomem umiejętności w zakresie ekologicznej jazdy.
„Edukacja, którą zapewniamy naszym kierowcom, rzeczywiście przynosi efekty. Tylko w trzecim kwartale ponad 50% naszych kierowców przyjęło bardziej zrównoważone praktyki jazdy. Nie chodzi tu tylko o oszczędność paliwa, ale także prawdziwe zaangażowanie w redukcję emisji i jazdę w sposób korzystny zarówno dla środowiska, jak i dla firmy” – mówi Karolina Žekaitė, menedżer Centrum Szkoleniowego Girteki.
Dlaczego warto wykorzystać efekt skali? Po drogach Unii Europejskiej porusza się 6,5 mln samochodów ciężarowych. A to oznacza, że zmniejszenie zużycia paliwa już nawet o 2 litry na 100 km, może przynieść duże korzyści. Gdyby wszyscy kierowcy dostosowali się do zasad ekologicznej jazdy, łączne oszczędności zużycia paliwa mogłyby ograniczyć emisję CO2 o ponad 40 mln ton rocznie. To najlepiej pokazuje potencjał ekologicznej jazdy w branży logistycznej oraz jej korzystny wpływ na środowisko[1].
Rozwiązania cyfrowe dla wsparcia ekojazdy
Girteka, angażując się w promocję ekologicznej jazdy wśród kierowców, wykorzystuje zaawansowane rozwiązania telematyczne takie jak aplikacja Fleethand. Jej zadaniem jest nie tylko pomoc i wspieranie kierowców w codziennej pracy, m.in. w wyszukiwaniu optymalnych tras, pozyskiwaniu niezbędnych dokumentów i informacji czy dokonywaniu opłat drogowych, ale również monitorowanie parametrów jazdy, które mają wpływ na ich bezpieczeństwo na drodze i efektywność ekologiczną. Dzięki przekazywanym na bieżąco danym kierowcy mogą ocenić oddziaływanie ich stylu jazdy na środowisko i odpowiednio go dostosować, co w konsekwencji prowadzi do dalszej redukcji emisji spalin. Co więcej, analiza danych, dostarczanych przez Fleethand, pozwala także na wprowadzenie niewielkich, ale znaczących zmian w planowaniu i optymalizacji tras, co też przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
O Eco League
Eco League, organizowany pod hasłem „Jedź mądrze i bezpiecznie”, to program motywacyjny Girteki, którego celem jest zachęcenie kierowców do doskonalenia technik ekologicznej i bezpiecznej jazdy. Nie tylko promuje rywalizację, ale także zapewnia kierowcom narzędzia i wiedzę potrzebną do poprawy efektywności ich sposobu jazdy oraz podnoszenia kwalifikacji. Eco League jest ważnym elementem działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju w transporcie. Ale nie tylko. Pokazuje także zaangażowanie Girteki w tworzenie nowoczesnych i bezpiecznych miejsc pracy dla kierowców, a także wsparcie rozwoju ich umiejętności zawodowych. Takie podejście firmy ma również zachęcać młodych ludzi do wykonywania tego zawodu.
[1] Obliczenia oparto na liczbie ciężarówek według AECA (https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-trucks/), średnim rocznym przebiegu pojazdów ciężarowych w UE wynoszącym 141 000 km (na podstawie https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_by_journey_characteristics) oraz średniej emisji wynoszącej 2,6 kg CO2 z 1 litra oleju napędowego (https://www.volvotrucks.com/content/dam/volvo-trucks/markets/global/our-values/environmental-care/our-trucks/Emis_eng_10110_14001.pdf).

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.