Komunikaty PR

Optymalizacja łańcucha dostaw dla beverage to nie tylko redukcja kosztów

2024-10-23  |  14:00
Biuro prasowe

Efektywność łańcuchów dostaw dla beverage najczęściej postrzegana jest w kontekście optymalizacji kosztów. To sprowadza się do ograniczania kosztów transportu lub maksymalnego wykorzystania ładowności samochodów czy kontenerów. Jednak obserwowana w ostatnich latach niestabilność globalnych łańcuchów dostaw, zwłaszcza w transporcie morskim, pokazuje, że ograniczenie się tylko do redukcji kosztów już nie wystarcza. Co jest dziś ważne dla optymalizacji łańcucha dostaw? Komentują eksperci Hillebrand Gori, globalnego dostawcy usług logistycznych dla branży beverage.   

Kompleksowe podejście

Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, dla skutecznej optymalizacji łańcucha dostaw, kluczowe jest wyznaczenie celów dla każdego z jego etapów. Dotyczy to efektywności, na przykład minimalizowania kosztów transportu, zarządzania zapasami i kapitałem obrotowym, dostępności  i jakości produktów, zrównoważonego rozwoju i śladu węglowego, a także odporności i elastyczności. Często mogą one ze sobą kolidować. Na przykład, skupienie na efektywności transportu może prowadzić do wzrostu zapasów lub zwiększenia śladu węglowego. Tylko kompleksowe podejście pozwala wypracować rzeczywiste korzyści dla firmy.

Różne podejście do minimalizacji kosztów

W dążeniu do większej efektywności łańcucha dostaw stosowane są różne rozwiązania. Na przykład wielu importerów win preferuje zakup pełnych kontenerów od jednego dostawcy, gdyż wiąże się to z najniższymi kosztami transportu w przeliczeniu na jednostkę/skrzynkę.  Jednak z drugiej strony, jak zauważają eksperci Hillebrand Gori, prowadzi to do zwiększenia poziomu zapasów, co z kolei wymaga większego kapitału obrotowego. Są też importerzy, którzy kupują mniejsze ilości towaru od dostawców, korzystając z LCL (transport drobnicowy) lub konsolidacji ładunków. Choć zmniejsza to poziom zapasów i wymaga mniejszych nakładów finansowych, jednocześnie może zwiększyć koszty transportu.

Innym przykładem jest załadunek kontenerów. Niektórzy importerzy decydują się na transport napojów alkoholowych luzem, w kontenerze 20-stopowym. Dzięki temu można załadować maksymalną liczbę skrzynek do kontenera, bez użycia palet, co pozwala uzyskać najniższe koszty frachtu w przeliczeniu na jednostkę. Często jednak nie uwzględnia się ręcznej obsługi przy załadunku i rozładunku, które można zmniejszyć automatyzując te prace przy zastosowaniu np. arkuszy ślizgowych (slipsheets).

Optymalizacja dzięki zarządzaniu zapasami i dostępnością produktów

Dostępność produktów na półkach sklepowych ma kluczowe znaczenie dla sprzedaży, ale równie ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów. Nadmierne zapasy zamrażają kapitał obrotowy i zwiększają ryzyko przeterminowania produktów. Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, optymalizując łańcuch dostaw trzeba więc zwrócić uwagę na wyważenie poziomu zapasów w odniesieniu do kosztów i podaży produktów na rynku.

Utrzymanie jakości produktu w łańcuchu dostaw

Kolejnym krytycznym obszarem optymalizacji jest utrzymanie jakości ładunków, zwłaszcza tych wrażliwych na warunki transportu jak wina. Trzeba więc zdecydować, czy należy utrzymywać stałą kontrolę temperatury w całym łańcuchu dostaw, korzystając z chłodni (reeferów) lub magazynów z kontrolowaną temperaturą. Alternatywą mogą być magazyny izolowane i transport z wykorzystaniem wkładów izolacyjnych.

Optymalizacja już na etapie projektowania

Globalne zarządzanie łańcuchem dostaw jest złożonym procesem, w którym trzeba uwzględnić wiele aspektów. Wyzwania nie mogą być rozwiązywane samodzielnie, wymagają współpracy z partnerami handlowymi, klientami i dostawcami usług. Optymalizacja łańcucha dostaw rozpoczyna się od dokładnego zaprojektowania.

W pierwszej kolejności istotne jest zidentyfikowanie odpowiednich partnerów, takich jak dostawcy, którzy spełniają określone kryteria. Następnie wybór najbardziej efektywnej gałęzi transportu oraz odpowiednich środków i tras z uwzględnieniem emisji CO2, a także ustalenie alternatywnych rozwiązań transportowych, co zapewnia ciągłość operacyjną w przypadku zakłóceń. Jak zwracają uwagę eksperci Hillebrand Gori, trzeba także dokonać wyboru lokalizacji zapasów buforowych, w kraju eksportu i importu, co minimalizuje ryzyko przerw w dostawach. Projektując łańcuchy dostaw należy uwzględnić identyfikację źródeł surowców i ocenę możliwości wsparcia dostawców, w tym utrzymania zapasów, a także ustalić zasady współpracy pomiędzy importerami, producentami, klientami i dostawcami usług. Na koniec, ważne jest określenie zakresu udostępnianych informacji oraz wybór technologii wspierających te procesy.

- Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw dla  beverage przygotowujemy rozwiązania, które spełniają wymagania zarówno odbiorców jak i dostawców. Podstawą jest ścisła współpraca z każdą ze stron - producentami, importerami, dystrybutorami i dostawcami usług na każdym etapie, od planowania po realizację. Nasza globalna sieć biur i magazynów, zlokalizowanych w strategicznych regionach produkcji w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem zespołu, zapewnia pełne wsparcie, gwarantujące sprawne i efektywne funkcjonowanie operacji logistycznych – podsumowuje Olga Kołakowska, Country Manager Hillebrand Gori Poland.  

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw Biuro prasowe
2024-11-29 | 16:00

EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw

Targor-Truck, dostawca zeroemisyjnego transportu drogowego towarów, dołącza do prestiżowego grona firm wyróżnionych przez EcoVadis, niezależną globalną agencję ratingową w
Transport CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
2024-11-27 | 15:00

CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników

CEVA Logistics, globalny lider logistyki 3PL, dąży do doskonałości w usługach logistyki kontraktowej. Operator zarządza ponad 800 magazynami dedykowanymi i multi-user na świecie, w tym 35 w
Transport DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
2024-11-27 | 12:00

DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji

Osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku: to wyzwanie, jakie wyznaczyło sobie DSV – Global Transport and Logistics, jeden z największych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy

Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.

Ochrona środowiska

Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna

Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.

Telekomunikacja

M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej

– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.