Komunikaty PR

Optymalizacja łańcucha dostaw dla beverage to nie tylko redukcja kosztów

2024-10-23  |  14:00
Biuro prasowe

Efektywność łańcuchów dostaw dla beverage najczęściej postrzegana jest w kontekście optymalizacji kosztów. To sprowadza się do ograniczania kosztów transportu lub maksymalnego wykorzystania ładowności samochodów czy kontenerów. Jednak obserwowana w ostatnich latach niestabilność globalnych łańcuchów dostaw, zwłaszcza w transporcie morskim, pokazuje, że ograniczenie się tylko do redukcji kosztów już nie wystarcza. Co jest dziś ważne dla optymalizacji łańcucha dostaw? Komentują eksperci Hillebrand Gori, globalnego dostawcy usług logistycznych dla branży beverage.   

Kompleksowe podejście

Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, dla skutecznej optymalizacji łańcucha dostaw, kluczowe jest wyznaczenie celów dla każdego z jego etapów. Dotyczy to efektywności, na przykład minimalizowania kosztów transportu, zarządzania zapasami i kapitałem obrotowym, dostępności  i jakości produktów, zrównoważonego rozwoju i śladu węglowego, a także odporności i elastyczności. Często mogą one ze sobą kolidować. Na przykład, skupienie na efektywności transportu może prowadzić do wzrostu zapasów lub zwiększenia śladu węglowego. Tylko kompleksowe podejście pozwala wypracować rzeczywiste korzyści dla firmy.

Różne podejście do minimalizacji kosztów

W dążeniu do większej efektywności łańcucha dostaw stosowane są różne rozwiązania. Na przykład wielu importerów win preferuje zakup pełnych kontenerów od jednego dostawcy, gdyż wiąże się to z najniższymi kosztami transportu w przeliczeniu na jednostkę/skrzynkę.  Jednak z drugiej strony, jak zauważają eksperci Hillebrand Gori, prowadzi to do zwiększenia poziomu zapasów, co z kolei wymaga większego kapitału obrotowego. Są też importerzy, którzy kupują mniejsze ilości towaru od dostawców, korzystając z LCL (transport drobnicowy) lub konsolidacji ładunków. Choć zmniejsza to poziom zapasów i wymaga mniejszych nakładów finansowych, jednocześnie może zwiększyć koszty transportu.

Innym przykładem jest załadunek kontenerów. Niektórzy importerzy decydują się na transport napojów alkoholowych luzem, w kontenerze 20-stopowym. Dzięki temu można załadować maksymalną liczbę skrzynek do kontenera, bez użycia palet, co pozwala uzyskać najniższe koszty frachtu w przeliczeniu na jednostkę. Często jednak nie uwzględnia się ręcznej obsługi przy załadunku i rozładunku, które można zmniejszyć automatyzując te prace przy zastosowaniu np. arkuszy ślizgowych (slipsheets).

Optymalizacja dzięki zarządzaniu zapasami i dostępnością produktów

Dostępność produktów na półkach sklepowych ma kluczowe znaczenie dla sprzedaży, ale równie ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów. Nadmierne zapasy zamrażają kapitał obrotowy i zwiększają ryzyko przeterminowania produktów. Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, optymalizując łańcuch dostaw trzeba więc zwrócić uwagę na wyważenie poziomu zapasów w odniesieniu do kosztów i podaży produktów na rynku.

Utrzymanie jakości produktu w łańcuchu dostaw

Kolejnym krytycznym obszarem optymalizacji jest utrzymanie jakości ładunków, zwłaszcza tych wrażliwych na warunki transportu jak wina. Trzeba więc zdecydować, czy należy utrzymywać stałą kontrolę temperatury w całym łańcuchu dostaw, korzystając z chłodni (reeferów) lub magazynów z kontrolowaną temperaturą. Alternatywą mogą być magazyny izolowane i transport z wykorzystaniem wkładów izolacyjnych.

Optymalizacja już na etapie projektowania

Globalne zarządzanie łańcuchem dostaw jest złożonym procesem, w którym trzeba uwzględnić wiele aspektów. Wyzwania nie mogą być rozwiązywane samodzielnie, wymagają współpracy z partnerami handlowymi, klientami i dostawcami usług. Optymalizacja łańcucha dostaw rozpoczyna się od dokładnego zaprojektowania.

W pierwszej kolejności istotne jest zidentyfikowanie odpowiednich partnerów, takich jak dostawcy, którzy spełniają określone kryteria. Następnie wybór najbardziej efektywnej gałęzi transportu oraz odpowiednich środków i tras z uwzględnieniem emisji CO2, a także ustalenie alternatywnych rozwiązań transportowych, co zapewnia ciągłość operacyjną w przypadku zakłóceń. Jak zwracają uwagę eksperci Hillebrand Gori, trzeba także dokonać wyboru lokalizacji zapasów buforowych, w kraju eksportu i importu, co minimalizuje ryzyko przerw w dostawach. Projektując łańcuchy dostaw należy uwzględnić identyfikację źródeł surowców i ocenę możliwości wsparcia dostawców, w tym utrzymania zapasów, a także ustalić zasady współpracy pomiędzy importerami, producentami, klientami i dostawcami usług. Na koniec, ważne jest określenie zakresu udostępnianych informacji oraz wybór technologii wspierających te procesy.

- Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw dla  beverage przygotowujemy rozwiązania, które spełniają wymagania zarówno odbiorców jak i dostawców. Podstawą jest ścisła współpraca z każdą ze stron - producentami, importerami, dystrybutorami i dostawcami usług na każdym etapie, od planowania po realizację. Nasza globalna sieć biur i magazynów, zlokalizowanych w strategicznych regionach produkcji w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem zespołu, zapewnia pełne wsparcie, gwarantujące sprawne i efektywne funkcjonowanie operacji logistycznych – podsumowuje Olga Kołakowska, Country Manager Hillebrand Gori Poland.  

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany Biuro prasowe
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie
Transport Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
2024-12-19 | 15:00

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów
Transport Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
2024-12-16 | 09:00

Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców

Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.

Konsument

Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich

W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciudziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.

Zdrowie

Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych

W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.