Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami – jak wpłynie na sektor TSL?

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
Niemcy kontynuują zaostrzanie polityki migracyjnej, co wiąże się z powrotem kontroli granicznych. W połowie września rząd federalny zdecydował o rozszerzeniu ich na wszystkie granice państwa i przedłużenie do 15 grudnia obostrzeń na przejściach z Polską. Zdaniem Niemców kontrole to konieczny krok mający ograniczyć nielegalną imigrację, jednak branża TSL obawia się komplikacji w łańcuchach dostaw i kosztownych opóźnień – czy słusznie?
Kontrole na granicach leżących w centrum kontynentu Niemiec to potencjalny problem dla zdecydowanej większości firm transportowych działających na terenie Europy. Do tej pory z obostrzeniami liczyć musieli się przekraczający niemieckie granice z Polską, Szwajcarią, Czechami oraz Austrią, a od 16 września 2024 roku kontrole prowadzone będą również na pozostałych granicach z Belgią, Danią, Francją, Luksemburgiem i Holandią. Tam kontrole potrwać mają przez najbliższych sześć miesięcy, natomiast w Polsce, Czechach i Szwajcarii wstępnie przedłużono je do 15 grudnia 2024 roku.
Decyzja ogłoszona przez niemieckie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych jest kolejnym krokiem mającym służyć ograniczeniu skali nielegalnej emigracji, z którą zmaga się kraj. Liberalna polityka względem uchodźców, która przez lata wyróżniała Niemcy, okazała się brzemienna w skutkach. Gwałtowny napływem uchodźców połączonym z obawami o związany z tym rozwój islamskiego ekstremizmu zmobilizował rząd do zaostrzenia kontroli granicznych. Nastroje antyimigranckie wzmacnia rosnące poparcie dla skrajnie prawicowej Alternatywy dla Niemiec, która odniosła sukces we wrześniowych wyborach do władz landów. Choć początkowo kontrole na granicach były określane jako tymczasowe, kanclerz Niemiec Olaf Scholz zadeklarował w niedawnym wywiadzie dla telewizji RTL, że będą utrzymywana „tak długo, jak to możliwe”, mimo kłopotów, które wywołują.
Komplikacje na granicy
Od połowy września kontrole dotyczą wszystkich niemieckich granic o łącznej długości 3800 km, przy czym ich charakter jest wyrywkowy. Nie ma więc mowy o zatrzymywaniu każdego samochodu o dowolnej porze dnia lub nocy, choć częstotliwość kontroli jest wyższa w przypadku dużych pojazdów pokonujących granicę w ramach działalności transportowej.
- Z taką możliwością liczyć się muszą zwłaszcza busy, dostawczaki, pojazdy z przyczepami czy plandekami, a także samochody osobowe z przyciemnionymi szybami. Przyczyną do kontroli może stać się również wygląd podróżnych, który funkcjonariuszom wyda się podejrzany. O rodzaju kontroli decyduje policja federalna, więc jej przebieg i częstotliwość wiąże się również z dostępnością patroli policji na danym obszarze - tłumaczy Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.eu.
Polsko-holenderski problem
Choć kontrole graniczne dotyczą wszystkich sąsiadów Niemiec, ich bezpośrednie konsekwencje w największym stopniu odczują państwa dominujące w sektorze transportu drogowego na terenie kraju. Liderem w tej dziedzinie jest Holandia - zgodnie z danymi Eurostatu, w 2023 roku na trasach łączących Holandię i Niemcy przewieziono ponad 83 miliony ton towarów. Drugie miejsce zajmuje Polska z wynikiem blisko 70 mln ton, przy czym aż 95% działań transportowych na linii Polska-Niemcy obsługują nasze pojazdy. Problem kontroli pośrednio dotyczy jednak niemal całej Europy, ponieważ prawie jedna czwarta wszystkich wewnątrzunijnych przewozów drogowych przebiega przez Niemcy.
Branża TSL protestuje
Zapowiedź rozszerzenia kontroli granicznych wywołała natychmiastowy sprzeciw wśród przedstawicieli holenderskiej branży TSL. Tamtejsze stowarzyszenie załadowców i spedytorów Evofendex wydało oświadczenie, w którym wyraża obawy o utrudnienia w ruchu i przerwanie łańcuchów dostaw w związku z kontrolami, co może zarazić branżę na ogromne, liczone w milionach straty. Decyzję władz federalnych krytykują również niemieccy przedsiębiorcy. Obawy wyraził między innymi prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Handlu Hurtowego i Zagranicznego (BGA) Dirk Jandura w wywiadzie dla dziennika „Handelsblatt”. Zwrócił uwagę, że tempo podejmowania decyzji o rozszerzeniu kontroli nie dało firmom uzależnionym od ruchu transgranicznego szans na dostosowanie się do nowych realiów.
Sprzeciw wobec decyzji wyraził także polski Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska. W oświadczeniu opublikowanym tuż po ogłoszeniu decyzji o przedłużeniu kontroli czytamy że „ dziś skutki kontroli na polsko-niemieckiej granicy nie są aż tak bardzo odczuwalne, gdyż tutaj natężenie ruchu granicznego jest nieporównywalnie mniejsze niż na zachodnich i południowych granicach Niemiec. Niestety w przypadku rozszerzenia tych kontroli na całą niemiecką granicę wśród poszkodowanych znajdą się polskie firmy transportowe, wykonujące największą w Europie pracę przewozową. Zagrożone są nasze przewozy dwustronne do i z Niemiec oraz do i z innych krajów z tranzytem przez Niemcy. Zagrożone są wykonywane przez polskich przewoźników przewozy typu cross-trade do i z Niemiec”.
Oświadczeniu towarzyszy pismo skierowane do Komisji Europejskiej z prośbą o podjęcie działań zmierzających do ochrony jednolitego rynku i swobody przepływu osób i towarów.
Decyzję o rozszerzeniu kontroli powszechnie krytykują również polscy politycy, na czele z premierem Donaldem Tuskiem. Wyjątkowo zgodny sprzeciw wobec decyzji Niemców wyrażają również europarlamentarzyści wszystkich frakcji. Cierpią na nich zwłaszcza regiony na polsko-niemieckim pograniczu, Uwagę na problem zwraca między innymi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, argumentując, że kontrole są problemem nie tylko dla pracowników transgranicznych, ale narażają na straty cały lokalny biznes.
Kontrole nie tylko w Niemczech
Kontrole graniczne budzą sprzeciw również ze względu na ich sprzeczność z założeniami strefy Schengen. Wprowadzono ją właśnie po to, by zapewnić płynny i pozbawiony przestojów przepływ ludzi i towarów na terenie UE. Jednak jak zauważa Jakub Gwiazdowski z Transcash.eu, w praktyce kontrole są coraz częstsze, a ich wdrażanie wynika nie tylko z chęci lepszej ochrony granic przed nielegalną imigracją.
- Równie często decydują o nich powody losowe, czego najlepszym przykładem była pandemia koronawirusa, gdzie doszło do całkowitego zamknięcia granic. Na ten moment kontrole graniczne obowiązują w kilku krajach strefy Schengen, w tym we Francji, gdzie od czasu islamskich ataków terrorystycznych w latach 2015 i 2016 granice lądowe są pod stałą kontrolą. W tym samym roku Niemcy wdrożyli kontrole na granicy z Austrią, natomiast Austriacy prowadzą stałe kontrole na granicach z Węgrami, Słowacją, Czechami i Słowenią, We wszystkich wypadkach głównym argumentem za utrzymaniem kontroli granicznych są obawy przed terroryzmem – tłumaczy Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.eu.
Burza w szklance wody?
Choć wzmożone kontrole graniczne w Niemczech spotkały się z falą sprzeciwu, praktyka pokazuje, że nie muszą zagrozić funkcjonowaniu branży TSL. Świadczy o tym nie tylko sytuacja we Francji czy Austrii, ale również mniejszy w stosunku do obaw wpływ Brexitu na rodzimy sektor transportu. Wielka Brytania pozostaje kluczowym partnerem gospodarczym Polski, co potwierdzają również informacje płynące z wyspiarskiego rządu. Z raportu opublikowanego w lutym 2024 roku wynika, że wartość całkowitej wymiany handlowej na linii Polska-Wielka Brytania do końca Q3 2023 roku wyniósł 30,6 mld funtów, czyli niemal 20%, więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Aż dwie trzecie tej kwoty przypada na import towarów z Polski do Wielkiej Brytanii.
- Bezdyskusyjne jest, że Brexit utrudnił stosunki handlowe z resztą Unii, jednak rynek przewozów stopniowo dostosowuje się do nowych realiów. Biorąc pod uwagę, że skala niemieckich kontroli jest znacznie mniej dotkliwa od tych obowiązujących na granicy z Wielką Brytanią, podsycanie obaw na tym etapie nie ma racjonalnego uzasadnienia - mówi Jakub Gwiazdowski.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.