TIER przejmuje amerykańską firmę Fantasmo
TIER przejmuje amerykańską firmę Fantasmo, aby rozwijać i proponować swoim użytkownikom najdokładniejszy system parkowania na świecie
- TIER, europejski lider mikromobilności, kontynuuje ekspansję i dokonuje kolejnego przejęcia, inwestując w bezpieczeństwo użytkowników swoich e-pojazdów.
- Ogłoszone przejęcie dotyczy spółki Fantasmo i stworzonego przez nią najdokładniejszego na świecie systemu parkowania opartego na widzeniu komputerowym.
- Jest to już czwarte przejęcie dokonane przez TIER w ostatnich miesiącach.
Berlin, 31 marca 2022 r. – TIER Mobility, wiodący europejski operator współdzielonej mikromobilności, ogłosił dzisiaj przejęcie firmy Fantasmo. Krok ten jest kontynuacją dokonywanych przez TIER inwestycji we wdrażanie i rozwijanie najdokładniejszego na świecie systemu parkowania e-hulajnóg. Zastosowany w nim CPS (Camera Positioning System) pozwala na określanie pozycji pojazdu dziesięć razy dokładniej, niż za pomocą GPS, dzięki czemu możliwe jest ustalenie miejsca zaparkowania e-hulajnogi z dokładnością do 20 cm lub większą. Amerykańska spółka Fantasmo współpracowała z TIER przez ostatnie 12 miesięcy, a opracowana przez nią technologia zyskała już światowe uznanie.
W odróżnieniu od innych rozwiązań opartych na śledzeniu obiektu za pomocą sygnału GPS, niepowtarzalna technologia firmy Fantasmo zapewnia bardzo dokładne odzwierciedlenie miejsca postoju e-hulajnogi, nawet wśród gęstej zabudowy miejskiej (gdzie niekiedy zawodzi sygnał GPS ). Rozwiązanie to, dzięki wykorzystaniu wizualnego czujnika opartego na technologii IoT (Internecie Rzeczy), stworzy najbardziej zaawansowany z istniejących dotychczas systemów ARAS.
„Przejęcie Fantasmo to jeden z naszych większych kroków inwestycyjnych dotyczących nowatorskich technologii, które zapewniają bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom drogi. Stworzony w Fantasmo CPS zrobił na nas duże wrażenie ze względu na to, że pozwala bezpośrednio reagować na problemy wynikające ze sposobu parkowania e-hulajnóg, które często niepokoją mieszkańców. Planujemy w bliskiej przyszłości rozszerzyć zastosowanie tej technologii i objąć nią liczne miasta w Europie i na Bliskim Wschodzie. Równolegle inwestujemy w oparty na widzeniu komputerowym system wspomagania użytkowników e-hulajnóg, który wkrótce pojawi się na rynku”, mówi Matthias Laug, dyrektor ds. technicznych i współzałożyciel TIER.
„Już od ponad roku ściśle współpracujemy z TIER i doskonale poznaliśmy zaangażowanie tej firmy w stworzenie jak najlepszej platformy mikromobilności dla miast, mieszkańców i użytkowników e-hulajnóg. Cieszymy się ze wspólnego kontynuowania tej podróży i dalszego rozwijania opartej o CPS technologii weryfikacji miejsca parkowania. Wybiegamy w przyszłość, wdrażając w życie zarówno tę technologię, jak i zaawansowane systemy wspomagania użytkowników zastosowane bezpośrednio w pojazdach. Jesteśmy pewni, że połączenie doświadczenia operacyjnego TIER w użytkowaniu e-hulajnóg z technologią widzenia komputerowego, opracowaną w Fantasmo, zapewni harmonijny rozwój mobilności miejskiej”, dodaje Jameson Detweiler, prezes i współzałożyciel Fantasmo.
Trójwymiarowe mapy miast są dziełem pracowników Fantasmo, którzy w przestrzeni miejskiej poruszają się pieszo z kamerą. Ponieważ mapy Fantasmo są tworzone z poziomu drogi, oparta o nie technologia pozycjonowania jest znacznie dokładniejsza niż korzystająca z satelitów technologia GPS. Tak, jak dotychczas, każdy użytkownik, który będzie próbował zaparkować w rejonie niedozwolonym lub poza wyznaczoną strefą, nie będzie w stanie zakończyć w aplikacji swojego przejazdu. Wprowadzenie takiej funkcji nie wymaga zainstalowania dodatkowej infrastruktury parkingowej, a jedynie opracowania pełnej, trójwymiarowej mapy danego miasta.
Plany na przyszłość - technologia wspomagania kierowcy oparta na wizji komputerowej
Poza CPS, w niedalekiej przyszłości TIER planuje także wprowadzenie nowej technologii wspomagania kierowcy opartej o widzenie komputerowe. W połączeniu z nową technologią IoT może wykrywać ona wykroczenia drogowe i kolizje, a także lekkomyślną jazdę na e-hulajnodze. Kierowcy, którzy nie będą przestrzegać zasad i przepisów, zostaną powiadomieni o swoich wykroczeniach. Technologia ta jest obecnie testowana prywatnie i w nadchodzących miesiącach zostanie wdrożona w miastach na całym świecie.
Kwota transakcji oraz inne szczegóły finansowe nie zostaną ujawnione. Przejęcie to jest kolejnym ważnym krokiem w rozwoju TIER, który w tym roku przejął Spin – północnoamerykańskiego operatora mikromobilności, a z kolei w listopadzie 2021 r. nextbike – czołowego gracza europejskiego rynku współdzielonych rowerów. Jedne z ostatnich inwestycji TIER to również przejęcie włoskiej spółki Wind Mobility oraz węgierskiej agencji technologicznej Makery. W październiku TIER poinformował o zamknięciu rundy finansowania serii D o wartości 200 mln dolarów. Za pomocą kapitałowych i dłużnych instrumentów wartościowych firma TIER pozyskała dotychczas łącznie 660 mln dolarów.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.