Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek rejestracji został rozszerzony również na przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Szwajcarii, Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii.
System SENT wszedł w życie w 2017 roku i od tej pory jest stopniowo rozszerzany. Obowiązkowi zgłoszenia do systemu podlega przewóz min. olejów różnego rodzaju, gazu ziemnego, produktów chemicznych, paliw, alkoholu czy papierosów. W 2022 roku do systemu włączono przywóz do Polski oraz tranzyt przez nasz kraj wszystkich rodzajów odpadów.
- Co istotne, do tej pory obowiązek zgłaszania przewozów w systemie SENT dotyczył głównie polskich przewoźników. W reakcji na protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą, Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się objąć tym obowiązkiem również zagraniczne firmy transportowe. Celem wprowadzanych zmian jest wzmocnienie kontroli nad przewoźnikami z państw trzecich w celu wyeliminowania nieuczciwej konkurencji i ochrony krajowego rynku transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych – tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik z TC Kancelarii Prawnej.
Kto musi dokonać zgłoszenia w SENT?
Obowiązek zgłoszenia przewozów w systemie SENT dotyczy międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego. Obejmuje transport wykonywany na podstawie standardowego zezwolenia na przewóz, zezwolenia EKMT (Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu), a także zezwolenia na przewóz kabotażowy wydanego przez GITD.
- Zgłoszenie będzie konieczne również w przypadku przewozów międzynarodowych, które nie wymagają zezwolenia, ale są wykonywane na podstawie innych przesłanek, na przykład umowy między Ukrainą a Unią Europejską – wyjaśnia ekspert TC Kancelarii Prawnej.
Zgłoszenie do systemu SENT - co zawiera?
Zgłoszenie przewozu do systemu SENT będzie musiało zawierać dane zagranicznego podmiotu wykonującego ten przewóz, jego nadawcy oraz odbiorcy (w tym imię i nazwisko bądź nazwę firmy i adres zamieszkania lub siedziby), miejsce i datę rozpoczęcia i zakończenia przewozu w Polsce, państwo załadunku i rozładunku, informację, czy przewóz jest wykonywany z ładunkiem czy bez ładunku, numer dokumentu przewozowego oraz zezwolenia, kraj rejestracji i numer rejestracyjny pojazdu, którym jest wykonywany przewóz oraz numer lokalizatora.
- Jak wynika z powyższego, obowiązek zgłoszenia dla podmiotów zagranicznych nie będzie dotyczył tylko przewozów towarów wrażliwych, który był pierwotnie domeną SENT, ale wszystkich przewozów, także tych wykonywanych „na pusto” Zgłoszenia należy dokonać poprzez platformę https://puesc.gov.pl/, a w razie zmiany danych, należy je zaktualizować w systemie – tłumaczy Maurycy Kieruj.
To nie koniec zmian w systemie SENT. 1 stycznia 2025 roku zgłaszanie przewozów w jego ramach będzie konieczne również w przypadku przewoźników wykonujących przewóz drogowy na terytorium Polski do lub z państwa spoza UE. Obowiązek ten ma dotyczyć firm transportowych z Unii Europejskiej, Szwajcarii Islandii, Liechtensteinu oraz Norwegii.
Raport EFL o flotach firmowych w MŚP: „nie będziemy jeździć mniej, a inaczej”
ESG w TSL. Nowe wyzwania, obowiązki i szanse dla sektora transportu i logistyki
Pactus.eu – nowa marka z doświadczeniem w odzyskiwaniu należności dla branży TSL
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.