Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek rejestracji został rozszerzony również na przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Szwajcarii, Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii.
System SENT wszedł w życie w 2017 roku i od tej pory jest stopniowo rozszerzany. Obowiązkowi zgłoszenia do systemu podlega przewóz min. olejów różnego rodzaju, gazu ziemnego, produktów chemicznych, paliw, alkoholu czy papierosów. W 2022 roku do systemu włączono przywóz do Polski oraz tranzyt przez nasz kraj wszystkich rodzajów odpadów.
- Co istotne, do tej pory obowiązek zgłaszania przewozów w systemie SENT dotyczył głównie polskich przewoźników. W reakcji na protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą, Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się objąć tym obowiązkiem również zagraniczne firmy transportowe. Celem wprowadzanych zmian jest wzmocnienie kontroli nad przewoźnikami z państw trzecich w celu wyeliminowania nieuczciwej konkurencji i ochrony krajowego rynku transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych – tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik z TC Kancelarii Prawnej.
Kto musi dokonać zgłoszenia w SENT?
Obowiązek zgłoszenia przewozów w systemie SENT dotyczy międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego. Obejmuje transport wykonywany na podstawie standardowego zezwolenia na przewóz, zezwolenia EKMT (Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu), a także zezwolenia na przewóz kabotażowy wydanego przez GITD.
- Zgłoszenie będzie konieczne również w przypadku przewozów międzynarodowych, które nie wymagają zezwolenia, ale są wykonywane na podstawie innych przesłanek, na przykład umowy między Ukrainą a Unią Europejską – wyjaśnia ekspert TC Kancelarii Prawnej.
Zgłoszenie do systemu SENT - co zawiera?
Zgłoszenie przewozu do systemu SENT będzie musiało zawierać dane zagranicznego podmiotu wykonującego ten przewóz, jego nadawcy oraz odbiorcy (w tym imię i nazwisko bądź nazwę firmy i adres zamieszkania lub siedziby), miejsce i datę rozpoczęcia i zakończenia przewozu w Polsce, państwo załadunku i rozładunku, informację, czy przewóz jest wykonywany z ładunkiem czy bez ładunku, numer dokumentu przewozowego oraz zezwolenia, kraj rejestracji i numer rejestracyjny pojazdu, którym jest wykonywany przewóz oraz numer lokalizatora.
- Jak wynika z powyższego, obowiązek zgłoszenia dla podmiotów zagranicznych nie będzie dotyczył tylko przewozów towarów wrażliwych, który był pierwotnie domeną SENT, ale wszystkich przewozów, także tych wykonywanych „na pusto” Zgłoszenia należy dokonać poprzez platformę https://puesc.gov.pl/, a w razie zmiany danych, należy je zaktualizować w systemie – tłumaczy Maurycy Kieruj.
To nie koniec zmian w systemie SENT. 1 stycznia 2025 roku zgłaszanie przewozów w jego ramach będzie konieczne również w przypadku przewoźników wykonujących przewóz drogowy na terytorium Polski do lub z państwa spoza UE. Obowiązek ten ma dotyczyć firm transportowych z Unii Europejskiej, Szwajcarii Islandii, Liechtensteinu oraz Norwegii.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.