Travatar.ai, startup walczący ze szkodliwymi botami wchodzi w drugi etap rozwoju
Travatar.ai to wielokrotnie wyróżniony startup zajmujący się analizą i wykrywaniem sztucznego ruchu na stronach internetowych (popularnie nazywanym botami). Boty to programy komputerowe, która są dzisiaj wykorzystywane nie tylko jako tzw. chatboty, ale również do wyklikiwania kampanii reklamowych, wykradania danych, czy też szerzenia dezinformacji. Wykorzystując nowoczesną technologię System Travatar jest w stanie odróżnić człowieka od zaawansowanych botów, redukując w ten sposób skalę strat. Według raportów Statista szacuje się, że w 2023 roku firmy stracą 100 mld USD przez oszustwa reklamowe (ad fraud) spowodowane przez szkodliwe boty. Travatar.ai w 2022 roku pozyskał finansowanie od inwestora, wsparte środkami NCBR w ramach programu BRIdge Alfa.
– Pomysł na nasze rozwiązanie powstał z realnej potrzeby. Według szacunków obecnie nawet 42 proc. ruchu na stronach internetowych to ruch sztuczny, a to dopiero początek, gdyż tworzenie „fake” profili i botów wykorzystujących AI na bardzo dużą skalę dopiero się zaczyna. Boty są o wiele bardziej zaawansowane i lepiej imitują zachowanie człowieka niż jeszcze kilka lat temu. Oznacza to, że firmy będą ponosiły coraz większe straty, nawet o tym nie wiedząc – mówi Jakub Kisiel, współzałożyciel i prezes Travatar
Travatar zmienia możliwości marketingu cyfrowego stosowanego przez różne biznesy w dwóch kluczowych obszarach. Jedną z nich jest ochrona budżetu reklamowego, który wyklikiwany przez boty można odzyskać, a średnio jest to ok. 15%. Tylko w 2022 roku firmy straciły 81 mld USD z powodu oszustw reklamowych i jest to wzrost o ponad 25 proc. w porównaniu do roku 2021. Z kolei w 2023 roku straty te mogą wynieść nawet 100 mld USD. Jest to realny problem, a to tylko część naszego rozwiązania
– Drugim obszarem jest dostarczenie rzetelnych danych analitycznych, czyli bez danych generowanych przez boty. Dzisiaj większość narzędzi analitycznych dostarcza dane zmieszane, czyli wygenerowane przez człowieka i przez boty, jako ten sam rodzaj ruchu. Travatar to zmienia. Firmy zazwyczaj nie zdają sobie sprawy, że segmentacja ich użytkowników może być błędnie tworzona i realnie nie wiedzą jak tak naprawdę zachowują się ich prawdziwi klienci – dodaje Jakub Kisiel.
Spółka zakończyła testy i pilotażowe wdrożenia swojego rozwiązania, obecnie oferuje rozwiązanie głównie firmom z sektora ecommerce i agencjom marketingowym. Zespół Travatara składa się z 10 osób, w tym z ekspertów zajmujących się AI oraz sektorem cyberbezpieczeństwa.
– Rozmawiamy już z pierwszymi partnerami o wdrożeniu naszego rozwiązania. Chcemy w tym roku dotrzeć do firm z USA, Wielkiej Brytanii i Polski. Zakładamy, że największe zainteresowanie znajdziemy wśród klientów z branż marketingu oraz sklepów online, e-commerce – dodaje Jakub Kisiel.
– W 2022 roku pozyskaliśmy finansowanie w ramach rundy pre-seed, a w tym chcemy przeprowadzić rundę seed i pozyskać 5,5 mln zł – zapowiada Jakub Kisiel.
Travatar.ai brał udział w kilku międzynarodowych programach akceleracyjnych i inkubacyjnych, takich jak Startup Wise Guys (CyberTrack), F10.Global, Scale-up Champions (Deep Tech) i New Nordic Leads.
Firma ma za sobą pierwsze pilotaże, a w 2023 roku wychodzi z ofertą do klientów, partnerów i nowych inwestorów.
Zalman CNPS13X Black — cichy i gustowny cooler dla wymagających użytkowników
Trendy w technologii wizualnej, których nie sposób przeoczyć
Premiera: Cooler Master prezentuje obudowę TD500 Max
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.