Travatar.ai, startup walczący ze szkodliwymi botami wchodzi w drugi etap rozwoju
Travatar.ai to wielokrotnie wyróżniony startup zajmujący się analizą i wykrywaniem sztucznego ruchu na stronach internetowych (popularnie nazywanym botami). Boty to programy komputerowe, która są dzisiaj wykorzystywane nie tylko jako tzw. chatboty, ale również do wyklikiwania kampanii reklamowych, wykradania danych, czy też szerzenia dezinformacji. Wykorzystując nowoczesną technologię System Travatar jest w stanie odróżnić człowieka od zaawansowanych botów, redukując w ten sposób skalę strat. Według raportów Statista szacuje się, że w 2023 roku firmy stracą 100 mld USD przez oszustwa reklamowe (ad fraud) spowodowane przez szkodliwe boty. Travatar.ai w 2022 roku pozyskał finansowanie od inwestora, wsparte środkami NCBR w ramach programu BRIdge Alfa.
– Pomysł na nasze rozwiązanie powstał z realnej potrzeby. Według szacunków obecnie nawet 42 proc. ruchu na stronach internetowych to ruch sztuczny, a to dopiero początek, gdyż tworzenie „fake” profili i botów wykorzystujących AI na bardzo dużą skalę dopiero się zaczyna. Boty są o wiele bardziej zaawansowane i lepiej imitują zachowanie człowieka niż jeszcze kilka lat temu. Oznacza to, że firmy będą ponosiły coraz większe straty, nawet o tym nie wiedząc – mówi Jakub Kisiel, współzałożyciel i prezes Travatar
Travatar zmienia możliwości marketingu cyfrowego stosowanego przez różne biznesy w dwóch kluczowych obszarach. Jedną z nich jest ochrona budżetu reklamowego, który wyklikiwany przez boty można odzyskać, a średnio jest to ok. 15%. Tylko w 2022 roku firmy straciły 81 mld USD z powodu oszustw reklamowych i jest to wzrost o ponad 25 proc. w porównaniu do roku 2021. Z kolei w 2023 roku straty te mogą wynieść nawet 100 mld USD. Jest to realny problem, a to tylko część naszego rozwiązania
– Drugim obszarem jest dostarczenie rzetelnych danych analitycznych, czyli bez danych generowanych przez boty. Dzisiaj większość narzędzi analitycznych dostarcza dane zmieszane, czyli wygenerowane przez człowieka i przez boty, jako ten sam rodzaj ruchu. Travatar to zmienia. Firmy zazwyczaj nie zdają sobie sprawy, że segmentacja ich użytkowników może być błędnie tworzona i realnie nie wiedzą jak tak naprawdę zachowują się ich prawdziwi klienci – dodaje Jakub Kisiel.
Spółka zakończyła testy i pilotażowe wdrożenia swojego rozwiązania, obecnie oferuje rozwiązanie głównie firmom z sektora ecommerce i agencjom marketingowym. Zespół Travatara składa się z 10 osób, w tym z ekspertów zajmujących się AI oraz sektorem cyberbezpieczeństwa.
– Rozmawiamy już z pierwszymi partnerami o wdrożeniu naszego rozwiązania. Chcemy w tym roku dotrzeć do firm z USA, Wielkiej Brytanii i Polski. Zakładamy, że największe zainteresowanie znajdziemy wśród klientów z branż marketingu oraz sklepów online, e-commerce – dodaje Jakub Kisiel.
– W 2022 roku pozyskaliśmy finansowanie w ramach rundy pre-seed, a w tym chcemy przeprowadzić rundę seed i pozyskać 5,5 mln zł – zapowiada Jakub Kisiel.
Travatar.ai brał udział w kilku międzynarodowych programach akceleracyjnych i inkubacyjnych, takich jak Startup Wise Guys (CyberTrack), F10.Global, Scale-up Champions (Deep Tech) i New Nordic Leads.
Firma ma za sobą pierwsze pilotaże, a w 2023 roku wychodzi z ofertą do klientów, partnerów i nowych inwestorów.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.