Komunikaty PR

Trwa cyfrowa dekarbonizacja transportu drogowego w Girtece

2023-11-21  |  09:00
Biuro prasowe

Girteka, bazujący na cyfryzacji usług największy europejski przewoźnik drogowy, przy współpracy z globalnym producentem samochodów ciężarowych, wdrożył nowe oprogramowanie, które wspiera ekologiczną jazdę i redukcję emisji CO2. Technologia wykorzystywana jest już w ponad 100 autach ciężarowych i ma być wdrożona w kolejnych.

Analizy przeprowadzone w ostatnim czasie przez Grupę Girteka, przy współpracy z jednym z wiodących producentów samochodów ciężarowych, pokazują, że nawet niewielkie zmiany w aktualizacji oprogramowania mogą mieć znaczący wpływ na poziom zużycia paliwa i, co się z tym wiąże, emisję gazów cieplarnianych.

Oprócz nowych pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym czy wykorzystania paliw HVO, na zużycie paliwa ma wpływ zachowanie kierowców. Chodzi o styl jazdy, przyspieszanie i hamowanie. W 2022 roku samochody ciężarowe przejechały ponad 2,8 biliona kilometrów, co pokazuje, że nawet najmniejsze zmiany, biorąc pod uwagę efekt skali, mogą mieć znaczący wpływ.

Inteligentne oprogramowanie do walki z emisją

Girteka, koncentrując się na cyfryzacji procesów operacyjnych, gromadzi ogromne ilości danych z własnych samochodów ciężarowych (ponad 8 tys. pojazdów). Dane te są cennym materiałem analitycznym w zakresie badania poprawy wydajności. Przeprowadzony niedawno projekt, który rozpoczął się od wykorzystania danych z 300 aut ciężarowych, skupił się na zainstalowaniu nowego oprogramowania, wspierającego rozwiązanie problemu emisji.

System wykorzystuje aktywny tempomat. Umożliwia samochodom ciężarowym analizę znaków oraz wykorzystanie maksymalnej energii kinetycznej, którą może zużyć pojazd, przez optymalizację płynności ruchów, przyspieszania i hamowania. Program realizowany jest w partnerstwie z producentem aut ciężarowych i obejmuje zastosowanie dwóch rodzajów oprogramowania, które zainstalowano już w ponad 100 pojazdach.

Najważniejsze zalety oprogramowania to:

  • Płynniejsze przyspieszanie
  • Przewidywanie ograniczeń prędkości dzięki rozpoznawaniu znaków drogowych
  • Wykorzystanie energii kinetycznej podczas hamowania i przyspieszania
  • Ulepszony tempomat
  • Bardziej ekologiczna jazda

- Wyniki naszej analizy były zdumiewające. Dzięki prostej zmianie oprogramowania w samochodach ciężarowych byliśmy w stanie zmniejszyć zużycie paliwa o 1,2 litra na 100 km, czyli ponad 4% - mówi Arvydas Petrikas, kierownik projektu w dziale rozwoju transportu w Grupie Girteka.

Oprogramowanie mierzy przyspieszenie uruchamiając systemy, które zapobiegają osiągnięciu nadmiernej prędkości, i tym samym zużyciu dodatkowego paliwa. Samochody mają też możliwość odczytywania i reagowania na ograniczenia prędkości i konieczność hamowania, sygnalizowane odpowiednimi znakami drogowymi a także topografią planowanej trasy. System cyfrowy jest zintegrowany z lokalnymi danymi i automatycznie dostosowuje prędkość, co wspiera ekologiczną jazdę i jednocześnie zmniejsza ryzyko wypadków związanych ze zbyt szybką jazdą.

Kolejne samochody Girteki wyposażone w nowe oprogramowanie

Wydajność każdego pojazdu ciężarowego Girteki jest na bieżąco monitorowana. Udostępniane dane porównywane są ze wskaźnikami bazowymi w celu pomiaru skuteczności nowego rozwiązania, zarówno w zakresie redukcji emisji CO2 jak i poprawy bezpieczeństwa.

Wdrożenie tego rozwiązania nie jest jednorazowym przedsięwzięciem. Do końca roku Girteka planuje zainstalować tę technologię w kolejnych samochodach ciężarowych w swojej flocie. Pozwoli to nie tylko zwiększyć redukcję śladu węglowego, ale wyznaczy też nowe standardy dla branży logistycznej.

Efekt skali  

Typowe zużycie paliwa dla tych samochodów ciężarowych wynosi ok. 28 l na 100 km[1]. Zmniejszenie o 1,2 l oznacza redukcję zużycia paliwa o 4,3%, i co się z tym wiąże, emisji CO2. Jeśli podobne rozwiązania zostałyby wdrożone w każdym z 6,2 mln samochodów ciężarowych[2], które jeżdzą dziś po drogach, efekty mogłyby być imponujące i ułatwiłyby osiągnięcie ambitnych celów dekarbonizacji wyznaczonych dla transportu drogowego.

Jak podkreśla Griteka, w dążeniu do dekarbonizacji liczy się każdy, nawet mały krok. Dzięki partnerstwom pomiędzy firmami logistycznymi a producentami samochodów oraz wykorzystaniu potencjału cyfryzacji, cały sektor może osiągnąć duże postępy w ograniczeniu wpływu swojej działalności na środowisko, bez utraty wydajności operacyjnej. To pokazuje jak technologia i skala jej wdrożenia mogą kształtować bardziej zrównoważoną przyszłość.

- Jest to podejście perspektywiczne, oparte na danych, które nie tylko zapewnia natychmiastowe korzyści, ale też pozycjonuje nas jako liderów odpowiedzialnej logistyki i transportu. Tu nie chodzi tylko o to, by być większym, chodzi o to, by być mądrzejszym i i wykorzystywać bardziej zrównoważone rozwiązania, ograniczające emisję, z myślą o tym, jaki mamy wpływ na otaczający nas świat  - podsumowuje Arvyda Petrikas.

Przede wszystkim edukacja kierowców

Digitalizacja nie jest jedynym obszarem, w którym Girteka podejmuje działania na rzecz dekarbonizacji transportu. Równie ważna jest dbałość o umiejętności i edukację  kierowców. Girteka od kilku lat realizuje program motywacyjny Eco League, zachęcający do bezpiecznej i zrównoważonej jazdy. Jego uczestnicy biorą udział w konkursie, a nagrodą jest tytuł najbardziej ekologicznego kierowcy Girteki,  w oparciu o pobierane na bieżąco i analizowane dane z samochodów. Jednak niedobór kierowców i napływ nowych kandydatów do pracy w tym zawodzie, pokazuje, że jego potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Wciąż wiele firm logistycznych nie wdrożyło dotąd programów podnoszących świadomość ekologicznej jazdy, co otwiera kolejne możliwości wpływania na zachowania kierowców i praktyki związane z zużyciem paliwa. 

 


[1] Dane własne Girteki

[2] https://www.acea.auto/figure/size-distribution-of-the-eu-vehicle-fleet/#:~:text=There%20are%20more%20than%206.4,the%20largest%20fleet%20by%20far.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych Biuro prasowe
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.