Trwa rewolucja na rynku płatności cyfrowych
Autor: Bartosz Tomczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej polskiego fintechu Provema
Bezpieczne i wygodne metody płatności są niezbędne dla rozwoju sektora e-commerce a biorąc pod uwagę zagrożenie cyberprzestępczością, cały czas w tym zakresie jest bardzo dużo do zrobienia.
Technologie płatności są obecnie jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów innowacji technologicznych. Inwestorzy stoją w kolejce aby finansować startupy z tej dziedziny. Problem polega jednak na tym, że nie wiemy do końca, które z dziesiątek rozwijanych technologii zostaną finalnie zaakceptowane przez użytkowników.
Niezbędnym warunkiem rozwoju branży e-commerce jest istnienie bezpiecznych i wygodnych metod płatności. Tymczasem wielu klientów cały czas obawia się podawać w sieci numer swojej karty płatniczej i obawy te często są uzasadnione. Kradzieże danych z kart to bardzo lukratywna forma cyber-przestępczości.
Jednak branża technologii finansowych ma już całkiem niezłą odpowiedź na te problemy. Jest nią tokenizacja. W skrócie polega ona na tym, że zamiast danych karty płatniczej, podajemy sprzedawcy jednorazowy, losowo wygenerowany kod zwany przez specjalistów tokenem. Dzięki temu w ogóle nie musimy ujawniać numeru karty płatniczej. Według prognoz serwisu MarketsAndMarkets, wartość światowego rynku tokenizacji w okresie od 2018 do 2023 roku wzrośnie z 983 milionów do 2,67 miliarda dolarów. Liderami rynku są niedawno połączone amerykańskie firmy Fist Data i Fiserv, ponadto istotnymi graczami są holenderskie Gemalto i brytyjski Micro Focus.
Dynamika rynku tokenizacji jest bardzo dobrze wyceniana przez inwestorów. Wartość akcji First Data wzrosła o ponad 91% od początku 2018 roku. Technologia rozwija się dynamicznie również w Polsce dzięki stworzonemu przez największe polskie banki systemowi płatności Blik. Obsługuje on już rocznie setki milionów transakcji. Są też inne rozwiązania. Niektóre banki oferują na przykład tokeny w formie jednorazowych kart płatniczych. W takim wypadku bez obaw możemy podać numer karty w internecie.
Kolejny obszar intensywnego rozwoju to systemy płatności wykorzystujące dane biometryczne, takie jak skan odcisku palca, rozpoznawanie głosu czy trójwymiarowy skan twarzy użytkownika. Te technologie, oprócz tego że należą do obecnie najbezpieczniejszych, mogą umożliwić przeprowadzenie silnego uwierzytelnienia transakcji elektronicznych w sposób bardzo wygodny dla użytkownika.
Zmienia się również sposób obsługi przyjmowania płatności przez internetowe i tradycyjne punkty sprzedaży. Rozwój płatności bezdotykowych powoduje, że płatności będzie można przyjmować przy użyciu aplikacji zainstalowanych na zwykłych smartfonach lub tabletach. Bardzo rozpowszechnione obecnie terminale służące do płatności kartami i telefonami będą coraz mniej potrzebne. Przyjmowanie płatności nie będzie wymagało osobnej infrastruktury, co będzie miało wpływ na obniżkę kosztów i zwiększenie efektywności pracy zarówno przez małe i średnie przedsiębiorstwa jak i obsługujące je instytucje finansowe.
Ambitni inwestorzy powinni bardzo dokładnie obserwować rynek płatności elektronicznych. Nie tylko z racji na jego aktualną dynamikę ale i znaczenie dla rozwoju całej gospodarki a w szczególności sektorów e-commerce i MŚP. Nie ma też wątpliwości, że w zakresie technologii płatności2020 internetowe startupy wpadną jeszcze na bardzo wiele interesujących pomysłów.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.