Trzy centra handlowe stawiają na inkuzywność i wprowadzają „Godziny ciszy”

Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
Dla osób żyjących w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi wizyta w centrum handlowym wciąż pozostaje nie lada wyzwaniem. Muzyka grająca w sklepach i na pasażu, komunikaty z radia węzeł i hałas to przeszkody, która nieraz zniechęcają do zakupów. Powód?
Nadmiar bodźców dźwiękowych czy wizualnych, które otaczają ze wszystkich stron nie tylko utrudnia takim osobom robienie zakupów, ale także może być przyczyną gwałtownego zmęczenia, stresu, niepokoju, napięcia czy rozdrażnienia, które kończy się nagłą koniecznością opuszczenia obiektu.
Dlatego centra handlowe w całej Polsce starają się szukać rozwiązań, które podnoszą komfort wizyt osób w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi. Jednym z nich są tzw. ciche godziny, w czasie których w wybranych porach wyłączane są: muzyka, komunikaty głosowe i spoty.
Na wprowadzenie tego rozwiązania właśnie zdecydowały się kolejne centra handlowe na rynku. Od początku lipca, w wybranych dniach, „Godziny ciszy” zaczęły obowiązywać w Nowych Czyżynach w Krakowie, Nowych Bielawach w Toruniu i Nowej Górnej w Łodzi. Wszystkie trzy obiekty wyciszą się we wtorek między 9.00 a 11.00 oraz w sobotę między 19.00 a 21.00.
– Jesteśmy grupą rodzinnych centrów handlowych, które klienci chętnie odwiedzają z dziećmi, dlatego tego typu rozwiązanie jest dla nas naturalnym krokiem. Zależy nam bowiem na tym, aby być miejscem świadomym szczególnych potrzeb klienta z neuroróżnorodnością, a przez to otwartym na każdego – mówi Anna Brzozowska, marketing manager w CH Nowe Czyżyny i CH Nowa Górna.
– „Godziny ciszy” znacząco podnoszą komfort wizyt osób w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi, jak również osób cierpiących np. na migrenowe bóle głowy. To gest, poprzez który chcemy ułatwić tym osobom shopping, ale także korzystanie z innych przyjemności, jakie oferują centra. „Godziny” są więc dla nas ważnym elementem inkluzywności – dodaje.
Działania te wspierają najemcy. W każdym z obiektów sklepy, lokale usługowe i gastronomiczne już przyłączyły się do przedsięwzięcia. Wśród marek, które wsparły starania 3 obiektów znaleźć można m.in. Carrefour, home&you, Douglas, Maxi Zoo, Big Star, Apart, W.Kruk, Monnari, Quiosque, CCC, Jysk, Esotiq, Telakces, Itaka, ING, Vision Express, Diverse, Świat Książki, Pawo, Carry, Yves Rocher, Ryłko i in.
– Aby „Godziny ciszy” miały sens, a przez to zapewniły maksymalny komfort osobom z autyzmem i z zaburzeniami sensorycznymi ważne jest, aby wyciszył się na moment nie tylko pasaż centrum handlowego, ale także włączyły się w akcję poszczególne lokale. Fakt, że pomysł spotkał się z ciepłym przyjęciem i tak dużym zaangażowaniem marek pokazuje, że ma on duże szanse na powodzenie – dodaje Anna Brzozowska.
W Polsce, według danych NFZ za 2021 rok, żyją blisko 74 tysiące osób poniżej 17 roku życia z rozpoznaniem autyzmu. Ostatnie lata przynoszą wzrost liczby diagnoz, do czego przyczynia się większa świadomość społeczna. Całkowita liczba osób w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi jest jednak wciąż nieznana. Wiele dzieci i wielu dorosłych nadal żyje bez diagnozy.
– W działalności centrów handlowych ważne jest to, aby stale eliminować przeszkody, które różnym grupom mogą utrudniać zakupy, a tym samym tworzyć pozytywne doświadczenie zakupowe. To pole, na którym w ostatnich latach staramy się zmieniać coraz więcej, podążając za kierunkiem jaki wyznacza rynek, ale także szukając własnych rozwiązań – mówi Anna Brzozowska.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.