BO POLSKA DA SIĘ LUBIĆ. DLACZEGO SPĘDZAMY WAKACJE W KRAJU?
BO POLSKA DA SIĘ LUBIĆ. DLACZEGO SPĘDZAMY WAKACJE W KRAJU?
Czysto, w wysokim standardzie, miło, blisko atrakcji i pięknej przyrody, a na dodatek można wspierać lokalną gospodarkę – to powody, dla których Polacy lubią wakacje w kraju. Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród turystów przeanalizował je serwis Nocowanie.pl.
W badaniu udział wzięło 700 osób, które zdecydowały się w czasie mijających wakacji na wypoczynek w Polsce. Ponad połowa z nich – 58% – wybrała pobyt nad polskim morzem, a w góry pojechało 29%. Kolejne 16% spędziło wakacyjny czas nad jeziorem. W głuszy, wśród natury, ukryło się 8,3% ankietowanych, a miłośnicy wielkomiejskich atrakcji stanowili 6,5% badanych.
Za co najbardziej chwalą wypoczynek w kraju? Za łatwy dostęp do natury, na co wskazało 64% respondentów, ale też za atrakcyjny stosunek ceny do jakości (41%). Przyjazna atmosfera jest ważna dla 35% badanych. – To pokazuje jak istotna jest postawa gospodarzy i rola jakości obsługi w obiektach oraz relacji budowanych z gośćmi na lata – podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. – Jest nawet ważniejsza niż wysoki standard zakwaterowania, na który uwagę zwróciło 21% badanych – dodaje.
Turyści doceniają też bliskość atrakcji turystycznych, domowe jedzenie serwowane w wielu obiektach czy udogodnienia, takie ja baseny, strefy wypoczynku czy spa.
Zapytani o to, jak oceniają stosunek jakości do ceny podczas wakacji w Polsce, ankietowani odpowiadali, że jest on wysoki (43%), a nawet bardzo wysoki (11%). Jako „średni” określiło go 40%.
Zdaniem uczestników badania, to, co wyróżnia wypoczynek w kraju na tle wyjazdów zagranicznych to różnorodność krajobrazów (76%), kultura i dziedzictwo (43,5%), tradycyjna kuchnia (37,1%), gościnność mieszkańców (35.8%). Co czwarty ankietowany uważa, że atutem wakacji w Polsce jest atrakcyjność cenowa. – Chwalimy też standard higieny i bezpieczeństwa w miejscach noclegowych, które aż 70% uczestników badania ocenia wysoko. Przy czym na poczucie bezpieczeństwa wpływa też brak bariery językowej czy kulturowej – zauważa Agnieszka Rzeszutek i dodaje, że wśród turystów rośnie też świadomość, że wybierając wypoczynek w Polsce zasilają lokalne biznesy. Aż 79% ankietowanych stwierdziło, że ważne jest dla nich wspieranie polskiej gospodarki poprzez spędzanie wakacji w kraju.
W tym kontekście nie dziwi, że 61% ankietowanych deklaruje, że w przyszłym roku na pewno znów wybierze się na wakacyjny wyjazd w kraju, a kolejne 26% zaznaczyło odpowiedź „raczej tak”.
– Oczywiście zawsze można coś poprawić, dlatego zapytaliśmy turystów o to, co zachęciłoby ich do częstszych wyjazdów krajowych – relacjonuje dalej Agnieszka Rzeszutek. – Najczęstsza odpowiedź to lepsze promocje cenowe, którą wybrało aż 73% badanych. Z kolei co czwarty ankietowany wskazał na poprawę infrastruktury turystycznej, a co piąty na większą liczbę atrakcji turystycznych. Na dalszych pozycjach znalazły się odpowiedzi dotyczące zwiększenia liczby udogodnień w obiektach i oferty kulturalnej w miejscowościach turystycznych.
Zapytani o najpiękniejsze wspomnienie z wakacji w Polsce, badani mówili najczęściej o pięknie krajobrazów, o zachodach słońca nad morzem czy chłodnych porankach nad Bobrem z widokiem na stary zamek. – Dla nas najlepszą klamrą dla ankiety jest odpowiedź jednego z jej uczestników „Polska jest piękna. Najpierw kończymy zwiedzać całą Polskę i dopiero bierzemy się za zwiedzanie Europy” – podsumowuje Agnieszka Rzeszutek.
Wskazówka dla biur podróży - jasno i zrozumiale dla turysty
Kiwi.com rozwiązuje kluczowe problemy przy rezerwacji lotów
Adriatyk i Balaton zamiast Bałtyku, bo blisko, tanio i słonecznie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.
Ochrona środowiska
Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty
Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.
Ochrona środowiska
Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany
Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.