Produkt, liczby i duma z Polski. Szanse i wyzwania turystyki przyjazdowej
fot. oLIVE media
Zrównoważone podejście ESG i CSR, sztuczna inteligencja i najnowsze narzędzia w zarządzaniu, a także najważniejsze trendy konsumenckie – w środę, 20 marca w hotelu Novotel Warszawa Centrum doszło do przeglądu polskiego sektora turystycznego. Na organizowanej przez Polską Organizację Turystyczną oraz Polską Izbę Turystyki konferencji dyskutowano o szansach i sukcesach, ale także wyzwaniach, które stoją przed pracownikami branży.
- Turystyka przyjazdowa to unikalna forma eksportu, w której nie ponosimy kosztów transportu – zdanie wypowiedziane przez dyrektora ZOPOT (Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej) w Wiedniu Marcina Płachno prowadzącego konferencję „Turystyka przyjazdowa w Polsce: Nowe horyzonty i wyzwania” w prosty sposób oddaje jej cel. - A nawet na tym transporcie możemy zarobić – dodał Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Michał Fijoł. O towarze eksportowym, czyli polskim produkcie turystycznym, który co roku generuje kilka proc. PKB, w środę w Warszawie dyskutowali czołowi przedstawiciele branży.
Świat przechodzi z cyfryzacji do automatyzacji. Polska wciąż w erze analogowej
Konferencję otworzył sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys, który zapewniał o rządowym wsparciu w rozwijaniu konkurencyjności polskiej oferty turystycznej. W części merytorycznej o zrównoważonym podejściu do turystyki krajowej i zagranicznej dyskutowali później prezes POT Rafał Szmytke, prezes ITAKA Piotr Henicz, prezes sieci Polskie Hotele Niezależne Elżbieta Lendo, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej Alfred Wagner oraz prezes Mazurkas Travel Andrzej Hulewicz.
Wykorzystanie AI, innych cyfrowych narzędzi oraz liczb było z kolei tematem debaty pomiędzy reprezentantami Szkoły Głównej Handlowej, Tourist Polska, Sykon i GetYourGuide – Magdaleną Kachniewską, Sebastianem Nasiłowskim, Mariuszem Galusem oraz Filipem Gąska. Eksperci zwrócili uwagę, że podczas gdy wielu przedstawicieli branży w Polsce znajduje się jeszcze w erze analogowej, świat przechodzi z cyfryzacji do automatyzacji. – Nie chcą robić wdrożeń jako pierwsi, wolą, żeby zrobił to ktoś inny – mówiła dr Kachniewska z SGH.
Szczycić się kuchnią i cenową przystępnością
O trendach wyjazdowych na świecie ze szczególnym uwzględnieniem rynków nordyckich, brytyjskiego, włoskiego oraz niemieckojęzycznych rozmawiali dyrektorki ZOPOT w Rzymie, Londynie i Sztokholmie: Barbara Minczewa, Dorota Wojciechowska, Małgorzata Hudyma, prowadzący spotkanie dyrektor wiedeńskiego biura POT Marcin Płachno, a o tendencjach światowych i działaniach PLL LOT mówiła dyrektor sprzedaży przewoźnika Marta Wiśniewska.
Na wymienionych rynkach najpopularniejszymi trendami są turystyka miejska i plażowa, zaś w przypadku Włochów, którzy wolą kurorty śródziemnomorskie, dodatkowo rośnie zainteresowanie jarmarkami świątecznymi w polskich miastach. Eksperci podkreślali, że Polska ma produkt, którego nie musi się wstydzić – chociażby w obszarze kulinariów – ale promując go, warto podkreślać jego unikalność i lokalność. Rozwijająca się siatka połączeń LOT stwarza dodatkowe możliwości i działa na rzecz synergii ZOPOT-ów z branżą turystyczną w Polsce.
Overtourism kontra naturalna chęć zysku
Na zakończenie konferencji doświadczeniami i dobrymi praktykami w ramach zrównoważonego rozwoju turystyki podzielili się prezeska Intercrac DMC i Symposium Cracoviense Anna Jędrocha, właścicielka Weiss Travel Karolina Gnusowska-Weiss, prezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej Mateusz Czerwiński, a także pełnomocnik zarządu ds. rozwoju Hotelu Arłamów Maciej Straus.

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?

Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.