Komunikaty PR

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?

2024-12-12  |  12:20
Biuro prasowe
fot. Katarzyna Hadała

To będzie hit wakacji 2025. Kołobrzeg, Świnoujście, Hel, Nowy Targ, Wałcz. To tylko niektóre lokalizacje, do których możemy dolecieć tak zwanym samolotem na żądanie. Przy czterech podróżnych na pokładzie ceny zaczynają być konkurencyjne. I choć asy z rękawów wyjmują też kolejarze, to dwóch argumentów podniebnych taksówkarzy nie są w stanie zbić.

PKP InterCity informuje o skracaniu czasu podróży na przykład między Warszawą a Szczecinem. To już tylko nieco ponad 4 godziny. Pociągi pękają w szwach, bo jest taniej i szybciej, niż samochodem. Przychylnie w stronę kolei zaczynają spoglądać pasażerowie samolotów rejsowych. Czas jazdy pociągu nadal jest dłuższy od lotu. Doliczając jednak czas poświęcony na odprawę, oczekiwanie na lot i dotarcie z lotniska do centrum miasta, to wartości zaczynają być zbliżone. Cena i gęstość siatki połączeń działają jednak nadal na korzyść kolei. To fakty opisujące realia Polaków podróżujących między dużymi miastami. A jak jest w przypadku podróży nie do dużego miasta, a na przykład nad morze? Do gry wkracza taksówka powietrzna.

„Dziś mamy deficyt czasu. Wolnego czasu jest mało, a możliwość sprawnego przemieszczenia się bez korków na weekend lub na konferencje pomiędzy Rzeszowem a Świnoujściem to ważna kwestia” - mówi Mariusz Tywoniuk, prawnik z zakresu prawa gospodarczego z Rzeszowa.

Taksówki powietrzne to najnowsze rozwiązanie w ofercie komunikacji turystycznej. Potencjał w tym rozwiązaniu widzi miasto Świnoujście, które z lotniska w Goleniowie uruchamia bezpośrednią komunikację autobusową na swoją plażę. Choć dla wielu osób może się to wydawać abstrakcyjne, to jednak takie rozwiązania już w Polsce istnieją. Na Międzynarodowej Konferencji Turystycznej "Od gór do morza" zorganizowanej w Niechorzu w Hotelu PUCHACZ SPA, Magdalena Kobrzyńska wykazał, że jest to także formuła podróży atrakcyjna finansowo. Cena lotu to już nawet około 4 tysięcy złotych za trzy osoby na pokładzie. Największą zaletą jest zaoszczędzony czas. Pasażer nie musi być 2 godziny przed odlotem na lotnisku. Dużo szybciej też opuszcza port lotniczy niż w przypadku rejsowego lotu. Zaoszczędzony czas jest fundamentalną zaletą dla osób mogących skorzystać jedynie z krótkiego urlopu. Zamiast w podróży – więcej czasu mogą spędzić na plaży czy górskim szlaku. Drugim, ważnym plusem jest całkowicie elastyczna godzina wylotu. Rejsowe samoloty między Warszawą a Goleniowem koło Szczecina (60 km do morza) kursują tylko 3 razy dziennie. To stanowczo za mało. Dla podróżnych z Rzeszowa, Lublina, Krakowa czy Katowic nie ma żadnej oferty bezpośredniego rejsowego lotu. Podróż prywatnym samolotem gwarantuje też prywatność niespotykaną w locie rejsowym.

Dyskusja o zaletach samolotów na żądanie, jak wymiennie mówi się na taksówki lotnicze, była ważnym, ale nie jedynym elementem Międzynarodowej Konferencji Turystycznej „Od gór do morza!”, zorganizowanej w Niechorzu w hotelu Puchacz SPA z udziałem przedstawicieli Czech, Słowacji, Niemiec i Polski. Jednym z głównych tematów były usprawnienia w transporcie do letnich i zimowych kurortów.

„To nie jest prawdą, że konferencje nad morzem odbywają się tylko w Gdańsku. Spotkanie takiej liczby osób w Niechorzu pokazuje, że ważne, merytoryczne dyskusje można prowadzić też w zachodniej części Polski. Na pewno jest wiele do poprawienia w zakresie komunikacji z resztą naszego kraju poprzez lotnisko w Goleniowie czy większą liczbę pociągów z Kołobrzegu i Świnoujścia do Polski, czy Czech” - mówił Łukasz Szeląg, organizator konferencji.

W Niechorzu pojawiło się wielu ekspertów prezentujących, jak bardzo współczesne technologie i wyzwania wpływają na turystykę. Pokazał to panel dotyczący wyzwań związanych z elektromobilnością, zrealizowany pod patronatem KIKE i PIRE. W Polsce jest zarejestrowanych już prawie 130 tysięcy aut elektrycznych. To 130 tysięcy potencjalnych rodzin mogących spędzić urlop w Tatrach, nad Bałtykiem, czy jeziorem w Wałczu. Maciej Żebrowski, burmistrz tego miasta, mówił o braku dostatecznego wsparcia rozwiązań smart city przez administrację rządową i unijną. Renata Zawrotna z firmy HelloNext zrzeszonej w PIRE, zwróciła uwagę na zbyt długi czas trwania procedury uzyskiwania zgód i instalacji ładowarek dla aut elektrycznych.

Miejscowość atrakcyjna turystycznie to miejscowość nieodstraszająca smrodem spalin. Spalinowe autobusy komunikacji miejskiej to model transportu, który będzie wypierany przez pojazdy elektryczne, w tym tak innowacyjne, jak e-Fasiąg. Jest to elektryczny wóz konny… bez koni. Kwintesencja innowacyjności w nowoczesnym podejściu do turystyki.

„E-mobilność" to nie jest przyszłość, a teraźniejsza konieczność w turystyce. Im szybciej zrozumieją to włodarze kurortów, tym większa szansa, że wygrają w wyścigu o przychylność turystów. Nasz e-Fasiąga, czyli w pełni polska konstrukcja otwartego minibusa elektrycznego, mogłaby przewozić fanów turystyki górskiej nad Morskie Oko.

„Jest to pojazd zbudowany na wielofunkcyjnej platformie, z której korzysta też E-VAN ze Zgorzelca, można go niemal dowolnie dostosować pod konkretne lokalizacje i oczekiwania klientów w górach, nad morzem czy jeziorami. E-Fasiąg z Zakopanego mógłby stać się choćby E-Śledziem znad Bałtyku” – mówi Rafał Szlachta z firmy Innovation AG, produkującej e-Fasiąga i E-VANA.

Komunikacja regionalna może odbywać się w oparciu o polskie autobusy zeroemisyjne Pilea, produkowanego w spółce z Bydgoszczy należącej do Agencji Rozwoju Przemysłu.

„Jeden z paneli poświęciliśmy trendowi zwanemu coolocation. To turystyka dla ochłody. Dla Polski może być to szansa na pozyskiwanie klientów z Hiszpanii, Włoch czy Grecji, ale także na wydłużenie sezonu letniego. Trzeba jednak pamiętać o silnej konkurencji krajów skandynawskich i stanąć z nimi w szranki” – powiedział dr Przemysław Łonyszyn, jeden z prelegentów.

„Przeżywamy duże zainteresowanie zwiedzaniem winnic, coraz więcej jest u nas turystów z zachodniej i południowej Europy” - mówi Halina Szymańska z Winnicy De Lewin w Powiecie Łobeskim.

Daniel Bijata mówił o konieczności większej współpracy między podmiotami branży turystycznej. Za przykład podał kraje lepiej od nas zorganizowane turystycznie - Austrię i Włochy. Paweł Wechta wspominał o potrzebie aktywnego wypoczynku. Jako przykład podał nordic walking, który pozwala na wykorzystanie aż 95% mięśni człowieka.

Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia położonego na 44 wyspach, mówiła, że miasto dostrzega zmiany w turystyce i chce budować ofertę dostosowaną do potrzeb obecnych czasów. Inny przedstawiciel samorządowców, Tomasz Aniuksztys, burmistrz Gryfic, zachęcał do turystyki kajakowej po rzece Rega, która ma charakter rzeki górskiej, choć przecież swoje źródło i ujście ma na terenie województwa zachodniopomorskiego. Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza, przedstawił potencjał turystyczny regionu, który jest budowany między innymi przez „Festiwal Dwóch Jezior” oraz militarny szlak turystyczny „Wał Pomorski”.

Trzeci z paneli konferencji poświęcony był współpracy między Polską, Czechami i Słowacją. Dziennikarz turystyczny, Miloslav Slavik, pokazał, jak bardzo brak odpowiednich połączeń komunikacyjnych między Słowacją a Polską utrudnia turystykę między sąsiadującymi ze sobą krajami. Widać to zresztą bardzo dobrze, gdy weźmiemy pod uwagę, jak znacząco zwiększyła się wymiana turystyczna między Polską a Czechami po wybudowaniu dr ogi S3. Więcej optymizmu płynęło z ust Joanny Tokarczuk z Klastra w Zgorzelcu, która przedstawiła efekty współpracy pomiędzy Czechami, Polakami i Niemcami na przykładzie Trójziemia na Dolnym Śląsku.

W Polsce jest ciekawa oferta turystyczna dla miłośników kolei. W Jaworzynie Śląskiej działa Muzeum Kolejnictwa. Podobne miejsce pokazujące historię największej w Europie sieci kolei wąskotorowych jest w Gryficach. Do tego warto dodać kolej wąskotorową w Gryficach i Koszalinie. Najmłodsi mogą poznać kolej w Parku Miniatur Latarni i Kolejek w Dziwnowie. O niszy dla tych miejsc mówił Bartek Piaścik, właściciel dziwnowskiego parku.

Większości osób urlop kojarzy się przede wszystkim z wypoczynkiem i beztroską, jednak jak pokazała Justyna Krajewska, trenerka personalna, nie wszyscy potrafimy odpoczywać. Tłumaczyła też co robić, aby to zmienić. Wśród praktycznych prelekcji wyróżniło się też wystąpienia Aurelii Klonowskiej mówiącej o tym, jak branża turystyczna powinna zabezpieczać i organizować swoje usługi, aby były one bezpieczne w sieci. Adam Pioch tłumaczył, dlaczego storytelling, czyli sztuka opowiadania historii, staje się obecnie bardzo szybko rozwijającą się formą promocji usług turystycznych. Nie można tutaj też pominąć rzeczy niezwykle istotnej, czyli edukacji. Dr Magdalena Lazarek z Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie podniosła na konferencji kwestię wpływu regularnego podnoszenia kompetencji pracowników na zyski uzyskiwane przez firmy.

Największą niespodzianką konferencji był koncert jednej z prelegentek. Okazało się, że Magdalena Kobrzyńska nie tylko jest pilotem i mechanikiem silników turbośmigłowych, ale także utalentowaną piosenkarką i skrzypaczką. Może stanowić inspirację dla wielu osób, że można mieć wiele talentów i z sukcesami je równolegle rozwijać.

Organizacja międzynarodowej konferencji turystycznej "Od gór do morza" w Puchacz SPA w Niechorzu to przykład współpracy wielu podmiotów: Gryfickiego Klastra Energii, Fundacji Na Rzecz Rozwoju Polski Zachodniej oraz Centrum Nowoczesnej Edukacji przy wsparciu Zakładu Elektrycznego Gryfice, Parku Miniatur Latarni i Kolejek w Niechorzu, Fundacji Grenn Lab w Katowicach, Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE, producenta autobusów zeroemisyjnych ARP E-Vehicels, Izby Zawodowego Biznesu, Kołobrzeskiej Izby Gospodarczej, Zarząd Portu Morskiego w Kołobrzegu, Kensington Green, Gminy i Miasta Myślibórz, Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Winnicy De Lewin oraz Winnicy Stettyn.

Choć to dopiero pierwsza edycja wydarzenia, to już można ją nazwać prestiżową. Patronat nad wydarzeniem objęli: marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, poseł na Sejm RP Artur Łącki, poseł na Sejm RP Jarosław Rzepa oraz radny Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego Damian Simiński. Do uczestników konferencji list wystosował Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Dariusz Wieczorek. Dodajmy jeszcze, że partnerami wydarzenia byli ZEG Gryfice, burmistrz Gryfic Tomasz Aniuksztys oraz burmistrz miasta Wałcz Maciej Żebrowski.

Źródło informacji: Centrum Nowoczesnej Edukacji

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić? Biuro prasowe
2025-06-24 | 08:50

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Czerwiec jest miesiącem o którym marzy większość uczniów – oznacza on odpoczynek i planowanie wymarzonych wakacji. Co ciekawe, w tym roku Polacy stawiają na
Turystyka Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę
2025-06-05 | 12:20

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Z najnowszych badań serwisu turystycznego e-wczasy.pl wynika, że w 2025 roku Polacy coraz częściej odkładają planowanie wakacji na ostatnią chwilę. Ten trend potwierdzają
Turystyka Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
2025-03-19 | 12:00

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.

Mateusz Waligóra, znany polski podróżnik i eksplorator, dokonał kolejnego niezwykłego wyczynu – przejechał zimą mongolską część pustyni Gobi na rowerze.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.

Handel

Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.

Nauka

Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.