Technologia kompasem współczesnego turysty - jak najlepiej ją wykorzystać
Potrzeba podróżowania szybciej, bezpieczniej i wydajniej stała się motorem dla rozwoju rozwiązań technologicznych w turystyce. Wielkość rynku usług turystycznych online na całym świecie wynosi 475 miliardów dolarów i cały czas rośnie [1]. Wpływa to pozytywnie zarówno na możliwość personalizacji wyjazdów turystycznych, jak i generowanie oszczędności pieniędzy i czasu w trakcie podróży.
Technologia może być niezwykle pomocna w trakcie urlopu, umożliwiając nam lepsze planowanie, bezpieczniejsze podróżowanie i bardziej komfortowe doświadczenia. Sztuczna inteligencja coraz częściej nazywana jest najlepszym konsjerżem podróżników. Odgrywa ona coraz większą rolę w ułatwianiu podróży i poprawianiu doświadczeń podróżnych poprzez automatyzację, personalizację i analizę danych. Oto kilka sposobów, jak możemy ją wykorzystać.
Personalizacja podróży i algorytmy rekomendacji
Technologia może być wykorzystywana w celu dostarczania spersonalizowanych rekomendacji dla podróżników, analizując ich zapytania i wyszukiwania. W tym celu stosowane są algorytmy uczenia maszynowego z uwzględnieniem uczenia przez wzmocnienie (ang. Reinforcement Learning - LTR). Przykładowo, kiedy użytkownik poszukuje dostępnych lotów z Warszawy do Nowego Jorku, algorytm LTR jest w stanie ocenić i uporządkować wyniki według ważnych kryteriów, takich jak długość lotu, cena biletu i godzina odlotu i na tej bazie zebrać jego preferencje i stworzyć profil podróżnika. Dzięki temu planując kolejną podróż otrzymuje on propozycje, które najlepiej odpowiadają jego potrzebom. Może mieć to też zastosowanie już w trakcie podróży, kiedy wyszukujemy konkretne atrakcje do odwiedzenia w okolicy. Możemy się spodziewać, że przy każdym kolejnym wyszukiwaniu otrzymamy bardziej trafne sugestie dotyczące miejsc do odwiedzenia.
W celu zwiększenia poziomu indywidualnego podejścia do podróżowania warto również korzystać z geolokalizacji. Umożliwia ona dostawcom usług turystycznych oferowanie spersonalizowanych ofert i rabatów dla konkretnych klientów, którzy przebywają w pobliżu danego miejsca. Dzięki temu podróżnicy mogą zaoszczędzić pieniądze i skorzystać z atrakcyjnych ofert w trakcie podróży.
- Spontaniczność i poczucie personalizacji to elementy podróży niezwykle cenione przez pokolenie “millenialsów”. Zauważamy wśród nich dużą potrzebę posiadania szybkiego dostępu do informacji np. o restauracjach, menu, czy możliwości dokonywania zmian w rezerwacji atrakcji za pomocą jednego kliknięcia z poziomu smartfona. Podążanie za podróżniczymi zwyczajami tej grupy jest kluczowe, jeśli chcemy rozwijać się na cyfrowym rynku podróży - mówi Grzegorz Mikielewicz, założyciel i CEO Getaway, platformy pełniącej funkcję intuicyjnego, inteligentnego i kompletnego kreatora podróży “szytej na miarę”.
Wirtualny concierge
W branży turystycznej coraz popularniejsi stają się również wirtualni kompani podróży, którzy dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji są w stanie w czasie rzeczywistym odpowiadać na pytania podróżnych czy też realizować konkretne zadania, jak np. zmienienie godziny transferu czy przedłużenie wynajmu samochodu.
- W trakcie podróży nie chcemy tracić beztroskiego czasu na “sprawy organizacyjne”, dlatego podróżni najchętniej korzystają z pomocy chatbotów i wirtualnych asystentów z poziomu smartfona, bez konieczności bezpośredniej interakcji z obsługą klienta. Podobnie jest również z natychmiastową dostępnością do sieci komórkowej, zwłaszcza poza Unią Europejską - posiadanie lokalnej karty eSIM w telefonie od razu po wylądowaniu jest również docenianą przez podróżujących wygodą. Zapewnianie wirtualnej i bieżącej opieki to zdecydowanie kierunek, w którym podąża rynek - dodaje Grzegorz Mikielewicz z Getaway.
Testowanie w wirtualnej rzeczywistości
Urlop to “towar deficytowy”, a pomysłów na jego wykorzystanie zazwyczaj nam nie brakuje. I w tym przypadku pomoc oferują aplikacje mobilne oparte na technologii wirtualnej rzeczywistości. Większość wycieczek VR lub wycieczek 360° jest teraz kompatybilna z popularnymi przeglądarkami internetowymi. Pozwalają one sprawdzić, w zaciszu domowego fotela lub już w trakcie urlopu, czy dane miejsce będzie dla nas atrakcyjne i wybrać to, które najbardziej do nas “przemawia”. Korzystając z tej technologii, podróżni mogą “udać się” na wycieczkę po hotelach, zwiedzić parki narodowe czy muzea.
Dodatkowo technologia ta pozwala na tworzenie interaktywnych przewodników wykorzystywanych np. do przedstawienia historii odwiedzanego miejsca, dzięki którym pogłębia się doświadczenia turystów i zwiększa edukacyjny walor podróży.
- Posiadanie interaktywnego przewodnika podróży dostępnego z poziomu smartfona daje ogromny komfort w trakcie wyjazdu. Nie trzeba wertować skrzynki mailowej czy drukowanych poradników, aby znaleźć zaledwie wzmiankę na temat danego miejsca. W zamian możemy pogłębić wiedzę w tym obszarze, który konkretnie nas interesuje w miejscu, które zwiedzamy. Dodatkowo możliwość odprawy online, posiadanie dostępu do kart pokładowych czy biletów wstępu do danej atrakcji z poziomu telefonu, nawet nie mając bieżącego dostępu do internetu, zapewnia łatwiejsze wejście w mentalny tryb “urlopowy” - podsumowuje Mikielewicz.
[1] https://www.statista.com/topics/2704/online-travel-market/
O Getaway
Getaway to platforma, która pełni funkcję intuicyjnego, inteligentnego i kompletnego kreatora podróży “szytej na miarę”. Narzędzie oszczędza klientowi zarówno czas, jak i pieniądze, dostarczając klientom najlepszą możliwą konfigurację wyjazdu. Uzupełnieniem usługi planowania podróży jest pełna opieka 24/7 oraz organizacja wszelkich formalności, takich jak odprawy online, gromadzenie potwierdzeń i udostępnienie klientowi interaktywnego przewodnika na wyjazd. Misją twórców Getaway jest rozwój platformy w kierunku kompleksowego, zaawansowanego technologicznie narzędzia do komponowania dowolnych podróży i ich obsługi w czasie rzeczywistym, co może przyczynić się do rewolucji w nowoczesnym podróżowaniu. Marka Getaway jest tworzona przez zespół zaangażowanych ekspertów z pasją do podróżowania i nowoczesnych technologii.
Flyport by Baltona – kosmiczna przygoda na wyciągnięcie ręki!
Gięte krzesła wciąż na czasie - trendy z targów EquipHotel 2024
Adam Białas: pricing to klucz do zwiększenia zysków hoteli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.